Kategorier
Test og anmeldelser

Test: Mazda 3 er her stadig – og den er stadig god

Mazda 3 er en af de bedste biler i Golf-klassen – men den bliver overset. Læs hvorfor du bør give Mazda 3 en chance lige her.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Selvom de højbenede SUV’er og crossovers fortsat dominerer bilsalget, og de budgetvenlige minibiler fik et salgsboost under corona, ligger mellemklassen fortsat lunt i svinget på en tredjeplads. Golf-klassen, som den populært kaldes, står stadig for omkring 15 procent af det samlede bilsalg herhjemme.

Kia Ceed og Toyota Corolla er de helt store kioskbaskere i klassen, og har i første halvår af 2022 solgt henholdsvis 1.130 og 813 fabriksnye eksemplarer. Bilen, der lægger navn til klassen, VW Golf 8, solgte i 331 eksemplarer. Og så er der Mazda 3. Den solgte i 118 eksemplarer, og det er ganske uhørt.

Mazda 3 er nemlig et herligt bekendtskab. Jeg tester Mazda 3 og fortæller dig, hvorfor du bør give den en chance.


Mazda 3 Homura

Motor: R4, 1.598 cm3
Ydelse: 150 hk / 213 Nm
0-100 km/t: 9,5 sekunder
Tophastighed: 204 km/t
Forbrug: 16,4 km/l
CO2: 
140 gram/km
Mål (L/B/H): 
446/179/144 cm
Køreklar vægt: 
1.274 kilo
Bagagerumsvolumen: 
327-1.019 liter
Pris: 
300.000 kr. (Mazda 3 fås fra 255.000 kr.)


Noget nyt?

Ja og nej. Jeg tester ikke kun Mazda 3 for at slå en personlig pointe fast. Den har nemlig fået en opdatering – om end en meget lille en af slagsen. Der er tilføjet en ny udstyrsvariant kaldet Homura, som testbilen også er udstyret med.

Homura er den næsthøjeste udstyrspakke og smyger sig således ind mellem Sky og Cosmo. Homura giver, foruden nyt trim som sorte sidespejle og sorte 18-tommer aluminiumsfælge, standardudstyr som nøglefri betjening, 2-zonet klimaanlæg, bakkamera, og head-up display. Med kommer også alskens sikkerhedsgoder som blindvinkel- og vognbaneassistent.

LÆS OGSÅ | Test: Peugeot 308 SE Hybrid er skruet godt sammen til familien

Tilføjelsen af lidt nyt trim er for lidt til, at man kan kalde det et facelift, men det gør trods alt, at Mazda 3 får muligheden for at gøre opmærksom på sig selv, selvom modellen er tre år gammel. Homura-varianten er en veludstyret fætter, der koster 300.000 kr. med e-Skyactive motoren på 2-liter med 150 hk, automatgear og en benzinøkonomi på 16,4 liter.

Tre år med Mazda 3

Tre år er ingen alder, når det er Mazda 3, man har med at gøre. Åbenbart. I 2020 vandt den ‘World Car Design of the Year’, og det modige design gør, at den stadig ser skarp ud ved siden af nyere konkurrenter i klassen.

Heldigvis for Mazda 3 fortsætter den også med at være fuldstændigt tidssvarende og lækker, når man kratter lidt i overfladen. Kabinen har en tyngde i materialerne og er skruet sammen på en måde, så den efterlader størstedelen af konkurrenterne i støvet. Her snobber japaneren faktisk opad, og kan på kabinekvalitet bide skeer med BMW 1-Serie og Audi A3.

LÆS OGSÅ | Test: VW Golf 8 overbeviser, men er ikke perfekt

Kun infotainmentskærmen på 8,8-tommer indikerer, at Mazda 3 har lidt år på bagen. Den er egentlig fint trykfølsom, og systemet er såvel nydeligt at se på som intuitivt. Skærmen er dog lige til den lille side, og fremstår lidt akavet monteret i instrumentbordet. Skærmene havde lidt mindre dominans i kabinen, da Mazda monterede den dér i 2019. Apple CarPlay er standard men kun tilgængeligt via kabel, hvilket også lugter lidt af 2019.

Undervognen er kontant nok til at køre om hjørner med crossovers på kringlede landeveje og komfortabel nok til, at svigermor ikke brokker sig. Styretøjet er tungt afvejet og præcist, hvilket bidrager til retningsstabilitet på motorvejen. Og apropos motorvejen, så er Mazda 3 tilmed bedre støjisoleret end de nyere konkurrenter med vind- og vejstøj på et minimum.

Vælg den med manuelt gear

Der er altid et men – også selvom jeg er pjattet med Mazda 3. Automatgearkassen er en sløj omgang, og den ved sjældent hvilket ben, den skal stå på. Ind imellem virker det nærmest som, at den helt mister fatningen, og skal bruge et par sekunder til at finde ud af, hvad den vil. Derudover tilbyder den ikke flere trin end den manuelle gearkasse, og kan derfor ikke lokke med en lavere gearing på motorvejen.

LÆS OGSÅ | Test: Små opdateringer til Kia Proceed forfiner skarpt design

Derfor skal du vælge den med manuelt gear. Ikke alene er Mazdas manuelle gearkasse med en fed mekanisk følelse og kort vandring – den er også billigere og mere økonomisk. For 25.000 kr. mindre får du en god manuel gearkasse, der giver dig en benzinøkonomi på 17,9 km/l i stedet for 16,4 km/l.

Mens den veludstyrede Mazda 3 Homura med manuelt gear starter i 275.000 kr. fås den i indgangsvarianten Sense fra 255.000 kr. – og begge er billigere end de velsælgende konkurrenter. 

VW Golf 8 starter til sammenligning i 313.995 kr. med mindre i udstyr og en 20 hk svagere motor. Topsællerten Kia Ceed fås helt fra 229.900 kr. – men det er med en motor, der er hele 50 hk svagere end den i Mazda 3. Med en tilsvarende motor og manuelt gear, starter den i 279.900 kr.

LÆS OGSÅ | Første tur: Mon nogen lægger mærke til den nye Focus?

Begge disse konkurrenter er gode biler, og jeg vil ikke pille noget af deres popularitet. I stedet vil jeg sige, at det er strengt, at Mazda 3 ikke får en større bid af den samlede kage. Der skal nemlig ikke herske nogen tvivl om, at jeg ville vælge Mazda 3 over både Kia Ceed, VW Golf 8 og flere af de andre.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.