november 21, 2023

Test: Endnu en lille opdatering til aldrende Mazda 3

Ved siden af de mange konkurrenter skiller Mazda 3 sig ud med smukt design, men under huden gemmer sig en gammel bil. Nu skal lille opdatering hive det sidste ud af modellen.

TEKST & FOTO Jacob Dalby

Du kan ikke se det, siger du? Og det er helt OK, for der er faktisk ikke sket noget med designet på den opdaterede Mazda 3. Det skulle da lige være, hvis du spotter farven her, Ceramic Metallic, som testbilen er udstyret med. Det er nemlig eneste tegn på, udefra, at det her er den opdaterede Mazda 3.

Indenfor bliver det mere tydeligt. Her er skærmen i midten til infotainment vokset fra 8,8 til 10,25 tommer og dét bidrager fint til at løfte udtrykket i en mere moderne retning. Skærmen i sig selv er dog ikke moderne, for den er stadig uden touch-funktion og betjenes derfor med drejehjulet ved gearvælgeren.

Det kommer særligt til udtryk, hvis du benytter den nu trådløse opkobling til Apple CarPlay / Android Auto. Vi er blevet så vant til at betjene dét system med touch, så det virker tumlet at skulle skulle bruge drejehjulet ved gearvælgeren til at rulle gennem alle elementerne på skærmen for at nå til den ønskede funktion.

Mazda 3 er altså ikke ligefrem moderne og kabinen langt fra så teknologisk som mange af konkurrenterne. Til gengæld gør den så utrolig mange ting virkelig, virkelig godt. Lad mig komme med et par eksempler.

Det gør den godt

Det kan godt være, at skærmen er uden touch funktion, men menustrukturen på skærmen er nem at forstå og samtidig er det virkelig lækkert at betjene drejehjulet. Det har den der helt rigtige tyngde og klik-lyd, der giver en fornemmelse af en velkonstrueret bil. Ligesom klimaanlægget nemt betjenes på farten med rigtige knapper.

Interiøret er i det hele taget rigtig lækkert, ligesom det er nemt at indstille en god siddeposition i sæderne og alle knapper er indenfor rækkevidde. Og så er støjniveauet på et minimum, fordi der er brugt tid og penge på at isolere bilen ordentligt.

Oplevelsen af kabinen er hele vejen igennem meget tilfredsstillende, og det er, for undertegnede i hvert fald, en stor kvalitet.

Et lille fun fact. Som noget nyt skal alle nye biler i Europa advare med lyd, hvis du overskrider hastighedsgrænsen. Det er i sig selv fint nok, men det betyder også en lyd, hvis du kører 51 km/t i en 50 km/t-zone. Det er faktisk ret stressende i længden. Heldigvis har Mazda dedikeret en fysisk knap til at slå alle lydene fra, så at man ikke skal igennem et utal af menuer på skærmen. Tak for det, Mazda.

Oplevelsen bag rattet

Køreoplevelsen hænger fint sammen med fornemmelsen af kabinen. Det hele foregår gnidningsfrit, der er ingen knirken, klonken og klanken. Der hviler et raffinement over Mazda 3, som ingen af konkurrenterne kan pryde sig med.

Styretøjet er uden meget føling, men det er præcist nok til, at der ikke skal korrigeres gennem rundkørslen. Undervognen er sat op til den bløde side, men uden at bilen krænger synderligt selv ved lidt hårdere speedertryk gennem et par hurtige sving.

Testbilen er udstyret med den manuelle gearkasse, som er standard. Automatgearkassen koster 25.000 kr. ekstra. Personligt vil jeg holde mig til den manuelle, for den er lækker at betjene, den er hurtigere og mere økonomisk end den automatiske.

Motoren i testbilen er dog endnu en faktor, der får Mazda 3 til at virke en smule aldrende. Den 2-liters benziner med 150 hk skal nærmest pines med omdrejninger, før der sker noget. Der er stort set intet moment ved lave omdrejninger.

Udover basisvarianten fås Mazda 3 også med en kraftigere 2-liters benzinmotor med 186 hk til en merpris på 35.000 kr. Dé penge er til gengæld godt givet ud for de ekstra kræfter.

Det gør den knap så godt

Udover den lidt sløve basismotor er der et par andre punkter, hvor Mazda 3 ikke er for de fleste. Pladsen i kabinen er nemlig meget trang og særligt bagsæderne virker som en lille hule at kravle ind i.

For det første skal man lige passe på ikke at slå hovedet ind i taget, for selve indgangen er ret snæver. Når du så først er kommet ind på bagsæderne, finder du ud af, at der nærmest ingen benplads er, og at den meget brede C-stolpe sammen med de små bagruder ikke lader meget lys slippe ind.

Prioriteterne skal matche

Det er altså hverken ny teknologi eller rappe motorer, der skal hive kunderne i retning af Mazda 3, men i stedet en helt igennem gedigen kvalitetsfornemmelse og ikke mindst oplevelsen af en bil, der sætter funktionalitet i højsædet.

Den nye 10,25 tommer skærm er standard i alle udstyrsversioner sammen med LED-forlygter, el-foldbare sidespejle, 16″ alufælge, adaptiv fartpilot, bakkamera, aircondition og navigation – men ikke sædevarme eller regnsensor.

Med Homura-udstyr, der koster 20.000 kr. ekstra, får man 18″ alufælge, sorte sidespejle, nøglefri betjening, sædevarme foran, regnsensor, p-sensorer for og bag, sort indtræk med røde syninger, trådløs opladning af smartphones, automatisk nedblændeligt bakspejl og automatisk klimaanlæg med to zoner. Det er her, du bør sætte krydset, hvis du spørger mig.

Mazda 3 er altså ikke overlegen på de klassiske parametre, men den sætter faktorer i højsædet, der for undertegnede simpelthen hæver livskvaliteten. Jeg skal gerne be’ om en Mazda 3 – også over de fleste af konkurrenterne.


SPECIFIKATIONER

Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0

Motor: Benzin, R4, 1.998 ccm
Ydelse: 150 hk / 213 Nm
0-100 km/t: 9,1 sekunder
Tophastighed: 206 km/t
Forbrug: 18,2 km/l
Mål (L/B/H): 446/180/144 cm
Køreklar vægt: 1.309 kilo
Trækvægt: 1.300 kilo
Bagagerumsvolumen: 351 liter

Pris: 262.500 kr. (Mazda 3 fås fra den pris)
Privatleasing 36 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): 4.995 kr. / 3.995 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte Mazda 3 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

3x japanske kultbiler

De japanske bilproducenter har altid haft en særlig evne til at skabe ikoniske modeller, som ikke bare præsterer, men også får en helt speciel plads i bilentusiastens hjerte. 

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS