Kategorier
Test og anmeldelser

Test: Mazda CX-5 ligner en million, koster 310.000 kr.

Japanerne har igen opdateret den mellemstore SUV. CX-5 har lavere støjniveau, nye udstyrsniveauer – og opfrisket design, som får den til at se endnu dyrere ud. Test af CX-5 med 165 hk og automatgear

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Gæt en pris. En mellemstor SUV med sorte alufælge størrelse 19”, dyb og smuk metallakering i en usædvanlig grå tone, muskuløst og elegant design uden vilde streger. Mazda har formået at få CX-5, især med 2022-versionen, til at give indtrykket af en dyr SUV. Den må være dyr.

Den er ikke dyr. Den elegante VW Tiguan-konkurrent i den seneste, faceliftede og forfinede, udgave koster fra 310.000 kr. Med de store hjul, den opsigtsvækkende Polymetal Grey-metalfarve, automatgear og udstyr som ville få en Tiguan med 150 hk til at koste over 710.000 kr. (bare rolig, jeg har regnet efter), koster CX-5 med 165 hk 408.000 kr.

LÆS OGSÅ | Mazda CX-60: Plug-in SUV med 327 hk til 458.000 kr.

CX-5 ligner en million, koster ikke engang den halve. På tærsklen til 2022 fik CX-5 et facelift, som kommer under et år efter en opdatering med helt nyt infotainmentsystem og tekniske opdateringer. Det har løftet designet, som stammer fra slutningen af 2017 til et niveau, jeg ikke vidste, CX-5 havde brug for. Endnu mere elegant, endnu “dyrere”.

Der er stadig ingen turbolader på benzinmotorerne, og hvis du vil have en plug-in hybrid, kan du ikke få en. Mazda har sådan en på vej i form af den større CX-60, som vi hos Bilbasen skal prøve i løbet af foråret. Lige nu bliver jeg ved CX-5, som jeg tester i 2-liters benzinudgaven med Homura-udstyr. Den til 408.000 kr., som ligner en million.

Fire-fem år er ingen alder for en bil. I hvert fald ikke, når den kommer fra Mazda. Designændringer holder CX-5 ung og spændstig de næste år

Med et par opdateringer mere ville interiøret være i top

At CX-5 har mere levetid bag sig end 3’eren og CX-30 kan jeg på mindre åbenlyse måder mærke, når jeg kører af sted på en længere tur i testbilen. Bilen har altid været uhyre velbygget og med en materialekvalitet, som man ellers skal til Lexus eller Volvo for at finde, og det er fortsat imponerende ved CX-5 fra første øjeblik.

Det er små, men irriterende detaljer, som først længere ture åbenbarer sig. Homura-versionen, som er i den højeste ende af prislisten, har el-justerbart førersæde. 6-vejs, som det hedder. 6-vejs er for mig to veje for få, for forreste del af sædet kan ikke justeres op og ned, og det ville give mere støtte, hvis det kunne. For at få 8-vejs skal man et udstyrstrin ned (til Cosmo og så tilføje en læderpakke.

LÆS OGSÅ | Fornyet Mazda CX-5: Et prisbilligt bud på en lækker SUV

Læderpakke vil ikke ændre på et andet kritikpunkt: Armlænet i midten foran er ubrugeligt, med mindre man har meget lange arme (og ben) og sidder meget langt fra rattet.

Bose-lydanlægget er et Mazda-kendetegn, og det kan få mig til at køre en lang omvej. For et anlæg, som ikke koster tusindvis af kroner ekstra, går det lige i hjertet. Desværre er det ramt af leveringsvanskeligheder (nogen der har chips? Altså, mikrochips?) Rigtige knapper til alle funktioner, om det så er ratvarme, klimaanlæg, sporassistent eller køreindstillinger, går måske ikke ligefrem i hjertet, men det gør al betjening befriende nem.

Smidig motor, som støjer på toppen

Køreindstillinger. Måder at ændre styretøj, motorstyring, ESC, motorlyd, gearkasserespons og tusind andre ting på ved at trykke på en knap. CX-5 har også fået dem. Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive). Den lille knap ved siden af gearvælgeren, som man skubbe frem, råber på SPORT. Tryk den frem, og det centrale speedometer lyser ildrødt i siderne, men SPORT får ingen anbefaling af mig.

2-liters motoren uden turbo yder sine 165 hk og 213 Nm ved henholdsvis 6.000 og 4.000 o/min, så det er perfekt, at gearkassen holder gearene længere. Så er man tættere på kræfterne, når der er brug for dem. Men motoren er også forholdsvis grov, så mange omdrejninger bliver meget trættende, og bilen går fra at være ustressende til at lyde som om, der er noget galt.

Lakeringen Polymetal Grey er smuk (særligt når solen skinner, og det gør den ikke altid. Og den metalliske lakering koster kun 8.000 kr. ekstra

Motoren er noget særligt. Ikke fordi den støjer. Det gør mange motorer. Men fordi den uden turbo og med stor slagvolumen bygger kræfterne virkelig smidigt og naturligt op. Der går lang tid mellem, jeg har så klassisk en benzinmotor mellem hænderne, men den kan noget. Den sprudler ikke, og den giver ikke store ryk fra lave omdrejninger.

Den leverer derimod kræfterne næsten som en elbil – altså bare uden samme voldsomme styrke. Min erfaring med den større 2,5-liters motor med 194 hk, som koster 30.000 kr. mere er, at den ikke er merprisen værd. Hvis man vil have brutal styrke i sin CX-5, så skal det i stedet være dieselmotoren på 2,2 liter, som i Danmark fås med 184 hk (fra 405.000 kr.).

Den kører bedre, end da den kom frem

Støj og larm fra vejen, dækkene og vinden har Mazda kæmpet med i mange af deres biler. Den gamle 3’er led virkelig under det, og heller ikke med CX-5 har japanerne helt haft styr på det. De har løst problemet til det punkt, hvor SUV’en nu ikke er så trættende over 70 km/t, som den var før. Kun på de mest lappede og grove veje er CX-5 ikke som dæmpet, som jeg kunne tænke mig.

LÆS OGSÅ | Mazda 2 Hybrid er landet i Danmark

På alle andre måder tager den de grove veje bedre, end den nogensinde har gjort det før. Affjedringen har de skruet på, så 19” fælge ikke giver de mindste problemer. Smidig og rolig, uden at hurtige ture i svingene giver andet end fornøjelse. CX-5 føles bare naturlig, velopdragen og dynamisk. Dog kræver bremsepedalen for hårdt tryk, når farten skal smides igen, og det føles slet ikke så naturligt.

Styretøjet har ikke det spidse fra en BMW X3, men heller ikke det uslebne fra en Ford Kuga. Det er i en balance, som mange andre biler mangler.

Jeg kunne ønske mig, at CX-5’erens balance og ro i affjedringen fulgte med ud på motorvejen. Det er som om, den smider noget af det, så snart jeg forlader tilkørselsrampen og rammer 90-100 km/t. Styretøjet slapper ikke helt så meget af, og affjedringen finder ikke helt på plads. CX-5 er på motorvejen bagud i forhold til nyere konkurrenter.

CX-5 er, ikke desto mindre, en lækker SUV med mange gode sider. Værdi for pengene har Mazda virkelig styr på, også uden at japanerne har en plug-in-udgave til at udløse en rabat. Med den nye CX-60 sker det endelig, og det er en SUV, jeg har meget store forhåbninger til.


SPECIFIKATIONER

Mazda CX-5 2,0 Skyactiv-G aut. Homura

Motor: R4, 1.998 cm3, benzin
Ydelse: 165 hk/213 Nm
0-100 km/t: 9,8 sekunder
Tophastighed: 192 km/t
Forbrug: 13,5 km/l
Mål (L/B/H): 455/185/168 cm
Bagagerumsvolumen:
506-1.664 liter

Pris: 400.000 kr. (CX-5 fås fra 310.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/månedlig ydelse): 24.995/4.695 kr. (CX-5 fås fra 24.995/3.695 kr.) ved 36 måneder


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.