Mazda 2 - 2020
juli 25, 2020

TEST: Opdateret mini-Mazda kan næsten følge med

Konkurrencen blandt moderne minibiler er hård og du kommer ikke sovende til en topplacering på salgslisterne. Vi tester Mazda 2 og finder ud af, om ansigtsløftet er nok til at følge med konkurrenterne.

Af: Simon Hallenslev / d. 25. juli 2020

Mazda leverer i øjeblikket velkørende og ikke mindst velbyggede biler. De spytter konsekvent solide biler ud fra fabrikken, hvor blandt andet Mazda 3 vækker stor begejstring på Bilbasens redaktion. Den byder på kvalitet og køreglæde til en grad, hvor VW Golf har svært ved at følge med.

LÆS OGSÅ | Test: Honda Jazz Hybrid får nøjsomheden frem i os

Men nu er det lillebror Mazda 2, det skal handle om, og selvom den ser anderledes ud end forgængeren, er der ikke tale om en ny bil. Platformen har nemlig over fem år på bagen, og denne opdatering må derfor være det sidste skud i bøssen, før en efterfølger tager over.

Men er en opdatering nok til, at Mazda 2 kan hænge på et skarpt felt af minibiler i form af Ford Fiesta, Renault Clio, VW Polo og Seat Ibiza?

Mazda 2 Sky 1,5 Skyactive-G

Motor: R4 benzin, 1.496 ccm
Ydelse: 90 hk / 148 Nm
0-100 km/t: 9,8 sek.
Tophastighed: 183 km/t
Forbrug: 18,9 km/l
Startpris: 175.000 kr. (Basismodel fra 159.900 kr.)


En opdatering af de store

Centralt i opdateringen er en forbedret benzinøkonomi, hvis ære må tildeles mildhybridteknik og en ny gearkasse med seks trin i stedet for fem. Er du af den gamle skole, må du ikke lade dig forskrække af hybridteknikken. Det var først på tredje- eller fjerdedagen, jeg overhovedet opdagede, at der var elektrificering involveret.

En lille generator høster energi på nedbremsninger og aflaster benzinmotoren ved gearskifte. Mazda 2 kører derfor aldrig på ren strøm. I stedet er elektrificeringen derfor elegant inkorporeret i almindelig kørsel; i en grad hvor det ikke mærkes.

LÆS OGSÅ | Test: Veldrejet og velkørende Opel Corsa overbeviser alligevel ikke

Den nye gearkasse er til gengæld noget, jeg lægger mærke til – nærmest som det første. For det er i sandhed Mazda 2’s party piece. Ligesom i storebror Mazda 3, er vandringen kort og hvert skift sker med en sikker, mekanisk følelse. Og så er det rart at have et sjette gear til turene på motorvejen.

Rent visuelt har Mazda også haft lidt at se til i opdateringen af sin lille 2’er. Ny grill, nye baglygter og et sæt veltilpassede LED-forlygter er med til at få Mazda 2 til at syne tidssvarende. Kabinen har fået ny skærm og nye materialer, men falder alligevel igennem.

Den manglende modernitet

Det er nemlig i kabinen, det står klart, at vi har at gøre med en fem år gammel bil. Infotainmentskærmen fremstår nærmest eftermonteret i midterkonsollen. Selve systemet er fint intuitivt, ligesom trykfølsomheden og opløsningen også er det. Apple CarPlay og Android Auto er nu tilgængeligt i systemet, og det hjælper heldigvis på moderniteten.

Fra storebror Mazda 3, har Mazda 2 fået et nyt, lækkert og læderbeklædt rat. Det er også tydeligt, at flere kabinematerialer har fået et kvalitetsmæssigt nøk opad. Alligevel er der et stykke vej igen. Kabinen er uddateret i sin opsætning, mørk og udpræget plastikbetonet. Opdateringen af kabinen bringer derfor ikke Mazda 2 i konkurrence med Renault Clio eller Peugeot 208, som begge føles lækrere og dyrere.

Alsidig og adræt

Mazda 2 er først og fremmest legende letkørt. Koblingspunktet er selv for den mest nervøse teenager let at finde, og sammen med den nye gearkasse, er køreoplevelsen frisk og let at forstå.

Og for igen at knytte et rosende ord til gearkassen, så eliminerer den min bekymring om, at Mazda 2 ikke fås med automatgear. Personligt foretrækker jeg en veludført manuel gearkasse som denne, end en billig og halvsløv automatgearkasse, som findes i flere af minibilerne.

LÆG OGSÅ | Test: Renault har fundet sig selv med ny, cool Clio

Mens styretøjet ikke giver meget føling med forhjulene, er Mazda 2 både adræt og agil. Det lyder måske mere som en mellemleder-jobannonce, men betyder med andre ord, at bilen uden bekymring kan føres friskt gennem snævre gader, og klart er i sit es i bybilledet.

Selvom bybilledet er Mazdaens helle, gør den det hæderligt på motorvejen også. I Mazda 2 kommer støjen i kabinen ved højere hastigheder primært fra sidespejlene, mens både vej- og motorstøj er markant bedre dæmpet end i forgængeren – dog ikke på højde med konkurrenten Renault Clio, der er tyst som en kirkemus.

Modig Mazda-motor

I en verden af 3-cylindrede, turboladede minibilsmotorer, er det befriende, at Mazda holder fast i sugemotoren. Mazda 2 er med 1,5-liters benzinmotor med fire cylindre, 90 hk og mildhybridteknik som den eneste motormulighed.

Moment er der ikke meget af, så der skal tæsk til, før at bilen flytter sig, ligesom en mellemacceleration altid kræver en nedgearing. Men at motoren er på sug gør, at det lyder knap så forkølet som de 3-cylindrede konkurrenter, når jeg trykker den på maven – og det gør jeg tit under testens forløb.

Alligevel formår jeg gennemsnitligt over den uge, som testen forløber, at holde benzinøkonomien tæt på de 18,9 km/l den er opgivet til efter WLTP-standard. Kører du pænere end jeg, er 20 km/l ikke umuligt at opnå, og således kan Mazda 2 konkurrere med de andre minibiler, trods den manglende turbo og ekstra cylinder.

Konklusion

Mazda 2 er en letkørt, velkørt bybil. Rent teknisk har du ikke meget at vælge mellem, men det gør ikke spor, da Mazda har udstyret bilen med en god og økonomisk motor, og koblet den til minibilssegmentets mest velskiftende manuelle gearkasse.

Alligevel falder den lidt igennem i kabinen, hvilket alene er en aldersbetonet udfordring. Mazda 2 matcher ikke den kvalitetsfølelse, som Mazda ellers tilbyder i deres nye modeller, og som også kan findes i andre minibilskonkurrenter på markedet i dag.

Mazda 2 Sky starter fra 175.000 kr. og testbilen har oveni hatten en metallak til en værdi á 7.000 kroner. Det bringer prisen på niveau med lidt lavere udstyret VW Polo og tilsvarende udstyret Renault Clio. Begge er biler, der sammenlignet med Mazda 2 stikker af i overordnet kvalitetsfølelse.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS