Privatleasing af elektrisk Renault 5 fra 2.995 kr.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Af: Morten Bek / d. 11. juli 2020
Der er forbehold og hensyn at tage, før man ender med at skifte fra en bil med forbrændingsmotor til en elektrisk en af slagsen. Og der er kun mere at tænke over, hvis elbilen, som den nye Honda E, har en rækkevidde, som kun sniger sig over 220 kilometer på en fuld opladning – vel at mærke, hvis man holder sig væk fra motorvejen, hvor strømmen fordufter som gratis is på en sommerdag.
SE OGSÅ | Priserne på biler er RASLET ned. Her er de skarpeste
Hvor kan man lade, er ladestanderen optaget, og virker den i det hele taget? Hvis man kan lade hjemme i indkørslen og aldrig skal på langtur, så er der selvfølgelig færre ting at tænke over, før forelskelsen bliver til et køb eller leasing af den nye Honda E. Men rigtig mange af os kan godt lide en længere tur – eller har brug for at køre den. Og så er det en bedre idé at kigge nærmere på en anden lille ny bil fra Honda, som også er elektrificeret. Jazz, som i den seneste og helt nye form kun kommer som hybrid.
Motor: R4 benzin, 1.498 ccm + to elmotorer
Ydelse: 109 hk / 253 Nm
0-100 km/t: 9,5 sek.
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 21,7 km/l
Startpris: 253.000 kr. (Basismodel fra 215.000 kr.)
Det er rigtigt. I næsten alle tilfælde. Prøv at se, om du kan køre på el mere end 500 meter i en Ford Mondeo Hybrid eller en Toyota C-HR Hybrid. Held og lykke. Måske du er meget bedre til at køre hybrid end mig, for det er aldrig lykkedes mig.
I Jazz Hybrid kører jeg mere på strøm end i nogen anden almindelig hybrid, altså en ikke-plug-in-hybrid, jeg har prøvet. Litium-ion-batteriet er så lille, at Honda slet ikke nævner det i de tekniske data, man finder bag i brochuren. Kun den samlede ydelse (109 hk og 253 Nm) samt det faktum, at ydelsen produceres af en 1,5-liters benzinmotor og to elmotorer, kan man læse sig til. Men saft og kraft i batteriet er der, og jeg oplever at kunne køre 2-3 km på strøm. Endda op ad bakke. Og på landevejen.
LÆS OGSÅ | Se kortet: Her er der størst risiko for at blive blitzet
Det er et sindrigt system, Jazz Hybrid kører med. Den har tre køremodes, som vi stort set ingen indflydelse har på som chauffør. Bortset fra trykket på speederen, som i høj grad influerer systemet. Meget af tiden med let til medium tryk kører vi på el. Er batteriet “fladt” genererer benzinmotoren energi til elmotorerne, som så driver forhjulene. Er man typen, som vil hurtigt op i fart eller bare elsker at accelerere, så brummer benzinmotoren som en arrig ko og sender kræfterne direkte til forhjulene.
Med 109 hk er Jazz Hybrid motoriseret til jævn kørsel. En sprint får koen frem i motoren, og selv om den så kaster 253 Nm af sig (motoren, ikke koen), og vi hurtigt kommer op i fart, så er det meget sjovere at se på forbruget. Efter et par dages kørsel med cirka 250 km tilbagelagt, hvor motorvej og landevej har fyldt meget, rammer jeg uden problemer cirka 23 km/l. Det er mere end hvad Honda lover (21,7 km/l for Executive-versionen). Det er godt klaret.
Designet er så anonymt, at det er lige før, andre bilister overser Jazz’en. I forhold til den elektriske Honda E, så har Honda-designerne holdt sig heeeelt tilbage. Men den er, hvis man kan sige det, rar at se på, den nye Jazz. Den har intet af det kantede og klodsede, som den udgående Jazz har, og jeg er endt med at blive glad for det uprætentiøse frontdesign med den lukkede grill. Hvis man vil have en åben grill, plastpaneler og lidt mere frihøjde, så er der en SUV-ificeret Jazz CrossStar.
LÆS OGSÅ | 10 irriterende trends i nye biler
Almindelig Jazz eller Jazz CrossStar – det er hybrid eller ingenting. Honda er i elektrificerings-mode (hvilken bilproducent er ikke det?), og i effektivitetens tegn er de rene benzinudgaver sløjfet. Med det forbrug, Jazz Hybrid lægger for dagen, så kommer der ingen brok herfra.
Jazz, der er en MPV i lille format, har altid været en outsider i mini-klassen og det bliver den ved at være. Men netop takket være MPV-formatet er rummeligheden som i en meget længere bil. Så pladsen på bagsædet er usædvanlig for klassen, mens bagagerummet på 304 liter er fint, men ikke usædvanlig.
Var det noget med magiske bagsæder? I Jazz kan man trylle bagsædet om til en stor opbevaringsplads til en cykel på tværs eller indtil flere flyttekasser – Magic Seats er et vildt smart koncept, hvor siddehynderne kan løftes op og låses fast, så de står som tomme sæder i en biograf. Derefter er det bare at læsse ind gennem bagdørene, som åbner vidt op.
LÆS OGSÅ | Toyota Proace City Verso er din japanske Berlingo
Mens den elektriske bror, Honda E, har flere skærme i storformat, kamerabaserede sidespejle og et dagligstue-lignende interiør til at imponere i ret så voldsom grad, så har Jazz et mere ordinært interiør. De fleste andre steder end i Danmark ligger E og Jazz meget langt fra hinanden i pris, med Jazz som den billige, og det kan selvfølgelig ses. I de veludstyrede versioner (det gælder ikke basismodellen Comfort) er der et infotainmentsystem med 9” touchscreen – langt bedre end Honda har lavet den slags før. Digital instrumentering med en superfunktionel skærm er standard.
Køreegenskaberne er så “milde” som designet. Et let styretøj, fint vejgreb og en gennemsnitlig til god affjedringskomfort passer til den nøjsomme drivlinje.
Hybrid og masser af sikkerhedsudstyr kommer ikke gratis. Jazz Hybrid starter langt over de mere traditionelle hatchbacks i klassen. Du kan få en Citroën C3 til 115.000 kr. – den billigste Jazz koster 100.000 kr. mere. I de 215.000 kr. for den billigste burde infotainmentsystemet med 9” skærm og læderrat nok være standard, men bortset fra det er den godt proppet. LED-forlygter, automatisk klimaanlæg, regnsensor, adaptiv fartpilot og som en af de første biler på markedet har den en airbag mellem sæderne. Så slår man ikke hovederne sammen, hvis Jazz bliver ramt fra siden.
Mellemvarianten Elegance (med infotainmentsystemet, trådløs Apple CarPlay, alufælge, p-sensorer med videre) til 234.000 kr. bliver mit valg i rækken af Jazz Hybrid. Den testede Executive (større alufælge, læderrat, navigation, nøglefri adgang/start med videre) og CrossStar-udgaven presser prisen for langt op: Henholdsvis 253.000 kr. og 284.000 kr.
LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest – og mindst – pålidelige brugte biler
Honda har en gang før lavet en Jazz Hybrid, men der er vi to modelgenerationer tilbage og den var til salg med start i 2011. Der spillede Honda en pionérrolle, men den almindelige Jazz var allerede nøjsom med benzinen, så for de færreste gav den mening. Der er en enkelt Jazz Hybrid til salg på bilbasen.dk – en 2011’er med 112.000 km bag sig. 94.900 kr. koster den.
En almindelig Jazz af den udgående generation fra 2017 er lige så praktisk – den har også Magic Seats, som den nye. Med 1,3-liters benzinmotoren med 102 hk er sådan en desuden okay motoriseret. Et eksemplar med 79.000 km på tælleren finder jeg til 124.800 kr.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
2025 er skudt i gang og vi tager et kig ind i fremtiden for elbiler. Udviklingen er rødglødende, så du skal holde fast for at følge med.
Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025, og Bilbasens første test af basismodellen til 269.999 kr. viser, at den kompakte elbil gør det fremragende.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.