maj 29, 2021

TEST: Mercedes-Benz EQA er en elektrisk komfortmodel

Med 190 hk, komfortable køreegenskaber og godt med standardudstyr er man godt stillet med basisudgaven af den elektriske crossover til 400.000 kr. – men firehjulstræk og flere kræfter koster kun lidt mere.

Tekst & foto: Morten Bek / d. 29. maj 2021

Du kan kende de elektriske modeller fra Mercedes-Benz på det glatte ansigt. Rent bogstaveligt, for de fuldelektriske EQ-modeller har en helt glat front uden en decideret grill eller luftindtag. Det giver bilerne et venligt udtryk, om det så er EQC, bussen EQV eller den nye topmodel EQS.

Med venlighed kommer man frem i verden. Men med den hidtil mest kompakte EQ-model til test over en uges tid er jeg stadig i tvivl om designet. EQA er en GLA, som har fået en omgang udglatning (og nye baglygter i hele bilens bredde). Men det originale design, som er GLA, er bare federe.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Elektriske EQA er også på andre måder dårligere stillet end GLA. Det er den primært fordi GLA oprindeligt ikke var tiltænkt rollen som fuldelektrisk model. Men der er også plusser. Områder hvor EQA gør det bedre end den originale forbrændingsmotormodel.

Specifikationer

Mercedes-Benz EQA 250

Motor: El

Batteristørrelse: 66,5 kWh

Ydelse: 190 hk / 375 Nm

0-100 km/t: 8,9 sek.

Tophastighed: 160 km/t

Forbrug: 17,9 kWh/100 km

Rækkevidde: 424 km

Startpris: 400.000 kr.

Hvad er værre end i GLA?

Tyskerne har været nødt til at finde plads til et stort batteri et sted i GLA. Og fordi batteri, styremodul og alt det andet ikke kan presses ind i vognbunden alene, optager det også plads under bagsædet og i bagagerummet. Det minimerer pladsforholdene. Ikke på katastrofal vis. Der er heldigvis er der noget at give af i nyeste model af GLA. Så på bagsædet er der stadig god plads. Bagagerummet i GLA (forhjulstrukne modeller) er på 435 liter, mens det i EQA rummer 340 liter.

SE OGSÅ | VW ID.4 – her skal du passe på

Til trods for at batteripakken i EQA, målt i kapacitet, hører til de gennemsnitlige med 66,5 kWh brutto, så er den kompakte crossover (446 cm lang) en tung sag med en køreklar vægt på 2.040 kg. Det sætter sit præg på, hvor stærk den elektriske motor med 190 hk og 375 Nm føles. Glidende og tilfredsstillende acceleration, men helt udramatisk. Topfarten er 160 km/t, og for en elbil er det mere end nok – for ved den hastighed vil den æde rækkevidde med en fart, som børn spiser slik.

Jeg kunne godt ønske mig mere, og det får jeg i de to nye varianter; EQA 300 4Matic og EQA 350 4Matic. De har begge en elmotor mere end den testede basismodel, som sidder ved bagakslen. Dermed får EQA firehjulstræk og så koster de kun en slat mere end basismodellen. På vej er en eller flere modeller med større batteri, som vil få rækkevidden over 500 km. For de eksisterende modeller med 66,5 kWh er rækkevidden 424-430 km.

SE OGSÅ | Den nye Tesla Model 3 eller VW ID.3 – Hvad skal du vælge?

GLA er mere adræt end EQA, men hvem overrasker det egentlig? Ingen, tror jeg, slet ikke når man hører, at EQA 250 vejer 555 kg mere end GLA 200. Det giver godmodige køreegenskaber, og EQA kører derfor som en meget større bil – ment på den måde, at der virkelig er tyngde i dens opførsel.

Optankning er et andet sted, hvor du skal regne med forlænget opholdstid. Fra to til fire minutter for at tanke benzin i en GLA til minimum 30 minutter for at gå fra 10-80 % på batteriet. Opladning lader sig gøre med op til 100 kW, og det er ikke en ladekapacitet, jeg bliver imponeret af. 30 minutter er stadig for lang tid, så 150 kW burde efterhånden være minimum. I det mindste, som er nok så vigtigt, er strømforbruget pænt og rækkevidden uden større anstrengelse omkring 340 km.

Hvad er bedre end i GLA?

Som elbil er den nye EQA født med en sølvske i munden, så den er billigere end nogen GLA. Det er svært at sammenligne en bil med forbrændingsmotor med en med elmotor, for kunderne vil være forskellige – endnu. Hvis jeg sammenligner EQA 250 med GLA som plug-in-hybrid (250e), så er startprisen 47.000 kr. højere og standardudstyret ikke helt så højt i GLA’en.

SE OGSÅ | Skoda Enyaq – fantastisk bil. MEN! 

555 kg, svarende til fem-seks voksne mænd, forbedrer affjedringskomforten fra et nogenlunde niveau til et højt niveau. Som EQA føles som en stor bil, når det kommer til køreegenskaberne, således også når det angår komforten. Den er måske ikke helt på niveau med VW ID.4, som har en direkte fremragende affjedring, men et rigtig godt setup er det i hvert fald.

EQA 250 er stille og meget lidt støjende. GLA-motorerne, i hvert fald i versionerne 200 d, 250 og 250 e, ret rå, og elmotoren i EQA er heeeelt stille. Det gør det rigtig behageligt at køre EQA på landevej og motorvej.

Hvad koster EQA, og får man værdi for pengene?

Mercedes-Benz gør det overskueligt her i Danmark. Én version af EQA 250, én pris. Øvrigt udstyr, og det er der naturligvis side op og side ned med, tilføjes i pakker eller som enkeltstående udstyr. Prisen er 400.000 kr., og ved første øjekast er det en høj pris sammenlignet med den nye og meget omtalte konkurrent, Audi Q4 E-Tron, som starter ved 350.000 kr.

LÆS OGSÅ | Fornuftige priser gør Audi Q4 e-tron relevant

EQA 250 har flere hestekræfter, længere rækkevidde og mere standardudstyr end Q4 E-Tron-basismodellen (170 hk, 334 km), men Audi tager kun 35.000 kr. mere for en variant med flere kræfter og meget længere rækkevidde (204 hk, 509 km). Ser jeg på topmodellerne – EQA 350 4Matic med 292 hk og 430 km rækkevidde, så koster den 450.000 kr. mod Audi Q4 E-Tron 50 Quattros 460.000 kr. Audi’en har 299 hk og en rækkevidde på 481 km – og den må lade med 125 kW, altså 25 kW mere end EQA, så der hurtigere kommer rækkevidde på batteriet.

EQA har LED-forlygter, aut. klimanlæg med to zoner, el-betjent bagklap, blind vinkel-system, digital instrumentering og infotainmentsystem med hvert sit 10,25″ display, regnsensor, el-klapbare sidespejle, aut. nedblændeligt sidespejl, rat i nappalæder, indtræk i kunstlæder, bakkamera, p-sensorer for og bag, navigation mv. som standard, så udstyret lever helt sikkert op til prisen på 400.000 kr.

LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest økonomiske elbiler

Den nye EQA 250 har nogle mindre mangler, men til trods for at den ikke er bygget fra bunden som elbil, leverer den en overbevisende præstation. Prisen er i den høje ende, standardudstyret omfattende og rækkevidden okay, men det er værd at bemærke, at flere kræfter og firehjulstræk fås for 35.000 kr. mere.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS