Test og anmeldelser

Test: Mitsubishi L200 er en fin bil til det grove

Af i Test og anmeldelser
Som håndværksmester, landmand eller noget helt tredje, med behov for en solid arbejdsbil, er Mitsubishi L200 i seneste udgave et solidt og mere attraktivt valg

Af: Morten Bek / d. 20. marts 2020

Det handler om lyst og behov. Lysten og drømmen om en pickup til de helt store læs, den store trailer og en ugentlig fornøjelsestur i mudderet.

Behovet findes hos mange virksomheder og det offentlige, hvor en pickup kommer til sin ret, når den trækker tungere anhængere med graveudstyr, bliver brugt til at køre langt ind i de mudrede skove eller som entreprenørens bil på byggepladsen. I mange situationer er en pickup med både firehjulstræk, god frihøjde, solid chassisramme og en stærk dieselmotor det eneste, der kan bruges.

SE OGSÅ: Ford Ranger Raptor – så vild er den

En pickup vælges på grund af sit image, holdbarheden og totaludgifterne. Toyota Hilux har et bombesikkert ry, og Volkswagen havde fra 2010 sin populære Amarok. Havde som i datid, for den er udgået, og mens der kommer en ny om nogle år, så går det ikke sådan for Mercedes-Benz X-Klasse, som er udgået efter bare to år.

Specifikationer

Mitsubishi L200 2.2 DI-D Aut.

Motor: R4 diesel, 2.268 ccm

Ydelse: 150 hk / 400 Nm

0-100 km/t: Ukendt

Tophastighed: 171 km/t

Forbrug: 10,3 km/l

Startpris: ca. 315.000 kr.

Mitsubishi har lavet sin pickup, L200, siden 1978, og det japanske mærke har ingen planer om at holde op – langt fra. Så L200 har fået et vidtrækkende facelift. Vi tester den japanske pickup i seneste udgave.

Mitsubishi L200

Hvad har faceliftet gjort ved L200?

Andre bilproducenter ville sælge en bil, med så omfattende ændringer, som en helt ny model. Mitsubishi står gerne ved, at det her er et facelift. Alligevel ligner L200 en anden pickup end før. Denne gang med et aggressivt og maskulint design, hvor den før var blød og blid i udtrykket. Forlygterne er smalle, og de sidder længere oppe, så de er mindre udsatte i forhold til skader og vand.

2,2-liters dieselmotoren er ny, og den er, stik mod hvad vi ser de fleste steder, nede på hestekræfter i forhold til den gamle 2,4’er med 181 hk. Nu er der 150 hk til rådighed. Det maksimale drejningsmoment er faldet fra 430 til 400 Nm, men faktoren, som kan redde regnestykket fra at se trist ud, er, at de 400 Nm er til stede allerede fra 2.000 o/min.

SE OGSÅ: Derfor skal du ikke vælge en høj bil

Der er sket meget på bare et par år, når det kommer til aktive sikkerhedssystemer i pickups som L200. Tidligere skulle man glæde sig over bare at have ESC-system. De fleste udgaver af L200 har nu automatisk nødbremsesystem, knæairbag, sporskifteadvarsel og 360 graders kamerasystem. Den testede topmodel, Instyle, har sågar LED-forlygter, advarsel for biler i de blinde vinkler. Og et system, som sikrer, at man ikke ved en fejl sætter automatgearkassen i Drive, når man mente bakgear, og så kører fremad med fuld fart. Det kan for eksempel være foran en mur eller med en bil i p-båsen foran.

L200-topmodellen har fået Apple CarPlay, varme i rattet, el-justerbart førersæde og meget mere. Som en rigtig luksusbil. Men i forhold til de “tungeste” konkurrenter, som kan tage 3.500 kg på krogen, kan den maksimalt slæbe 3.100 kg. Toyota Hilux er dog ikke meget bedre med maksimalt 3.200 kg. Efterspørger man 3.500 kg, skal man i stedet kigge på for eksempel Ford Ranger. Lasteevnen på L200 er dog godkendt med 961-1.066 kg, afhængigt af version.

Har den en stærk motor?

Den gamle 2,4-liters dieselmotor med 181 hk gav L200 et seriøst kraftoverskud. Det skyldes til dels motorens grundlæggende karakter og gearingen, men også det faktum, at L200 er op til flere hundrede kg lettere end nogle af konkurrenterne. Lav vægt giver de bedste forhold for en motor.

Den nye dieselmotor med 150 hk har mærkbart mindre at gøre med, når man ligger på motorvejen og skal op på 120 km/t, men ikke så meget mindre, at det giver problemer. Den er rigeligt hurtig, i hvert fald uden stort læs eller tung trailer, til hurtigt at klare overhaling af mikrobiler, som slæber sig af sted med 105 km/t. I forhold til L200 før faceliftet, er støjisoleringen af kabinen et stort fremskridt.

SE OGSÅ: 5 ting du aldrig må gøre i en fabriksny bil

Et ekstra trin i kraft af en ny gearkasse med seks trin gør, at gearingen passer langt bedre end før. Og til gavn for kørsel i terræn og igangsætning med trailer er 1. gear afstemt, så L200 sætter blødt og jævnt i gang.
Fordi L200 er forholdsvis let, med tryk på forholdsvis, fordi vi taler køreklar vægt på 2.149 kg, har den mindre tunge køreegenskaber end for eksempel Ford Ranger. Den er, meget overraskende, stabil og tillidsvækkende ved 120 km/t.

Firehjulstrækket, Super Select 4WD-II, skal man selv sørge for at slå til, da L200 ellers kører med baghjulstræk. Det foregår nemt på et drejehjul, mens man kører med op til 100 km/t, og der er selvfølgelig reduktionsgear og off-road-programmer til brug i terræn, mudder og på fedtede veje.

Mitsubishi L200

Hvad skal “normale” mennesker bruge en pickup til?

Som privat skal man virkelig elske konceptet pickup for at købe en. Selv om det er meget, meget nemt at blive næsten forelsket i mulighederne og alt det, en pickup kan, så anbefaler vi, at man som minimum skal trække en hestetrailer, en stor campingvogn. Eller har brug for at køre over forhindringer og i mudder, hvor en SUV, der også har firehjulstræk, ville sidde fast.

LÆS OGSÅ: 8 virkelig dumme ting i biler

Køber man sig en pickup og udelukkende bruger den til privatkørsel, så udsættes man for en ekstra afgift til staten. Ligesom det gælder for en hvilken som helst bil på papegøjeplader. Den almindelige ejerafgift for den testede L200 2,2 Instyle er alene 4.700 kr. Hvert HALVE år, og dertil kommer så afgiften til private på 6.250 kr. (for biler under 3 tons). De fleste private vil være stået af pickup’en nu.

Hvad koster L200, og hvad koster en 3 år gammel moedl?

Som varevogn på gule plader fås den fornyede L200 til priser fra 249.995 kr. inkl. moms. Det er for en udgave med to døre, kaldet Club Cab, manuel gearkasse og mere simpelt firehjulstræk end testbilens. Med fire døre (Double Cab) og det udvidede firehjulstræk starter prisen ved cirka 300.000 kr. inkl. moms. Og cirka 315.000 kr. med automatgear. Den testede topmodel koster fra cirka 340.000 kr. inkl. moms.

LÆS OGSÅ: Sådan forbinder du din iPhone til din bil

Alle versioner har 5 års mekanisk garanti. Nogle konkurrenter kan købes på hvide plader med bagsæde, men det kan Mitsubishi L200 ikke.
Pickups på bilbasen.dk er typisk på hvide plader. Og så bliver det, prismæssigt, alternativer til dyre SUV’er eller luksusbiler.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.