juni 21, 2023

Test: Nio EL7 er den lækreste bil, der aldrig får en chance

Selvom Nio EL7 er en kinesisk elbil, føles den gennemgribende europæisk. Det samme gør prisen, og det er et problem.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Den hidtil bedste elbil fra Kina. Sådan beskrev jeg Nio ET7, da jeg testede den sidste år. 

Det er ord, jeg står ved – og dét tegner godt for Nio EL7, der ret beset er en højbenet udgave ET7, som kører på samme platform med samme drivlinje og batteripakker.

Problemet for Nio EL7 er dog, at den har flere konkurrenter end sin lavstammede søster, og da prisen er mere europæisk, end den er kinesisk, skal den stå tidligere op.

Hvilke konkurrenter?

Nio ET7 er en luksussedan, der på udstyr, luksus og pris sagtens kan bide skeer med Mercedes EQE. En tysk konkurrent, der også står som den eneste rigtige konkurrent – i hvert fald indtil BMW i5 er klar.

Følger man SUV-strømmen, er der dog mere at vælge imellem. Foruden EL7 kan man blive i Kina og vælge XPeng G9, mens Tyskland disker op med modeller som Mercedes EQE SUV, Audi Q8 og BMW iX.

LÆS OGSÅ | Duel: Kan det passe, at kinesiske Nio er federe end Mercedes-AMG?

Batterierne på 75 kWh og 100 kWh kan til EL7 lejes på månedlig basis for henholdsvis 1.299 kr. og 2.199 kr. om måneden. Vil man eje batteriet, koster Nio EL7 817.000 kr. med 75 kWh eller 937.000 kr. med 100 kWh – og det er tættere på tyske priser, end det er på kinesiske.

Tæt på tysk

Til 937.000 kr. Kommer Nio EL7 ganske vist med en gavmild mængde udstyr samt en drivlinje med svimlende 653 hk, der med det store batteri præsterer 509 km i rækkevidde. 

Til sammenligning kan Audi Q8 50 e-tron gafles fra 699.990 kr. med 89 kWh batteripakke og 547 km i rækkevidde. Den kraftige SQ8 med 106 kWh, 503 hk og 554 km i rækkevidde koster fra 914.990 kr.

LÆS OGSÅ | Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben

En tilsvarende BMW iX xDrive50 koster fra 1.075.000 kr. mens en Mercedes EQE SUV 500 koster fra 1.067.000 kr. og selvom det er dyrere, er det også mærker, der automatisk forbindes med luksus – i hvert fald mere end et nyt bilmærke som Nio gør i dag.

Og apropos nyt mærke, så har XPeng også en konkurrent til Nio EL7 i form af G9 AWD Performance. Den har samme højde, drøjde og mængde af luksusudstyr, et stort batteri på 98 kWh, 551 hk og 520 km i rækkevidde. Her er prisen 599.900 kr. altså, 337.100 kr. billigere end Nio EL7 100 kWh.

Et værdiproblem

Nio EL7 er en bil i særklasse, der har kvaliteter på niveau med de tunge tyskere, den er i selskab med. Særligt kabinen bør tage kegler hos os skandinaviske kunder.

Hvor tyskerne i stigende grad bejler til kinesiske tendenser med krom, krystaller og pianolak, holder Nio kabinen minimalistisk og tenderende til stringent. Kabinen er blottet for tingeltangel og er barberet ned til bløde overflader, tropisk træ og knapper af høj mekanisk kvalitet. Det føles dyrt og europæisk.

Alt dét har høj værdi – men det har Nio ikke endnu som bilmærke.

LÆS OGSÅ | Duel: Kan BMW i4 hamle op med futuristisk Hyundai Ioniq 6

Har man en million at bruge på en elbil, vil jeg ikke fortænke nogen i at kigge på de tre tunge tyskere først, fordi man ved, det er lækkert. Med Nio er det kun dig og mig, der ved, at det er lækkert.

Springet til at bruge den samme million på en elbil fra et forholdsvist ukendt kinesisk mærke er bare større, uanset hvor mange gange et bøv som jeg siger, at den er mindst lige så fed. 

Når man så oven i købet kan købe en kraftig, luksuriøs og voluminøs elbil af samme kaliber fra et andet forholdsvist ukendt kinesisk bilmærke til færre penge, vokser udfordringen sig større for Nio.

Batteribytte

Nio har en vision om 120 batteriskiftestationer i Europa ved udgangen af 2024, og det har jeg ikke glemt. I dag er der bare kun én station i Danmark, og der skal flere til, før man kan betragte det som en reel konkurrencemæssig fordel.

LÆS OGSÅ | Første tur: Mercedes EQE SUV smyger sig afste4d

Idéen om at kunne skifte til et fuldt opladet batteri på få minutter har masser af potentiale. Ikke alene fjerner det et irriterende tidsaspekt om at sidde ved en lynlader, når man er på farten, men det køber også en form for sikkerhed i batteriudviklingen. 

Når blot man lejer sit batteri, vil man på sigt kunne skifte sit batteri et af nyere generation end det, bilen købes med i dag. Her og nu er fordelen dog begrænset med kun 16 stationer i Europa totalt.

Hardware på højben

Som bil er Nio EL7 helstøbt, og den førnævnte detaljeorientering fra kabinen opleves hele bilen rundt. Køreoplevelsen er yderst komfortabel og ikke mindst tyst, hvor man får fornemmelsen af at sidde i et vakuumkammer selv på motorvejen – præcist som i ET7. 

Undervognen tumler en anelse mere med skarpe ujævnheder ved lav hastighed. En typisk pris at betale for at være smart med en højere SUV-opsætning af undervognen.

LÆS OGSÅ | Første tur: Hongqi E-HS9 er en kinesisk komfortkæmpe

Den højere SUV-opsætning koster også lidt på aerodynamik og derfor rækkevidde. Heldigvis er EL7 ret skarp til at holde den reelle rækkevidde, der vises i displayet, ajour med kørestilen. Det giver sikkerhed. Med blandet kørsel under sommerlige vejrforhold kommer man stadigvæk omkring 450-480 km.

Foruden dekadent kabine og luftundervogn deler EL7 også teknisk hardware med ET7. Det være sig den stemmeassistenten Nomi, der sidder på instrumentbordet, en velfungerende 12,8” infotainmentskærm samt 33 sensor- og kameraenheder til autopilot.

Selvom sidstnævnte autopilot er blevet mere striks, blandt andet som følge af EU-direktiver om advarsel med lyd ved fartoverskridelse, er hardwaren af den samme, solide slags.

Et stort spring

Det er svært at punktere idéen om et produkt, man faktisk tror på. Jeg synes, at Nio EL7 er ret herlig, men prisen gør, at jeg forstår dem, der hellere ser i retning af noget tysk.

Hvis man omvendt vil skille sig ud og tage springet med at bruge et beløb i tyskerklassen på et nytænkende og ambitiøst kinesisk bilmærke, er EL7 ikke ringe at gøre det med. Den er den lækreste, mest velbyggede og komfortable bil, der næppe får en chance.


Nio EL7 100 kWh

Motor: To elmotorer (for og bag)
Ydelse: 653 hk / 850 Nm
0-100 km/t: 3,9 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Batterikapacitet: 100 kWh
Rækkevidde: 509 kilometer
Mål (L/B/H): 491/198/172 cm
Køreklar vægt: 2.441 kilo
Bagagerumsvolumen: 658 liter (inkl. opbevaring under gulvet)

Pris: 937.000 kr. (EL7 fås fra 784.000 kr. med lejet batteri)
Pris på abonnement: 14.620 kr./måned (EL7 fås fra 12.198 kr.)


Find Nio til salg på Bilbasen:

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS