Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Test: Nio ET7 er den hidtil bedste elbil fra Kina

Kan du følge med? Strømmen af nye, kinesiske elbiler virker nærmest endeløs – men det er Nio ET7, der er bedst.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Polestar. MG. Maxus. Aiways. XPeng. BYD. Det vælter ind med nye, kinesiske bilmærker, der vil konkurrere mod etablerede mærker i Europa med elbiler i forskellige størrelser, former og varianter.

Størstedelen af de nytilkomne elbiler er enten små eller mellemstore – og så er de betalelige. De kinesiske bilproducenter slår sig på pæne priser for at få en plads i europæernes bevidsthed. Altså, lige med undtagelse af Nio.

Nio har nemlig valgt at lancere den luksuriøse ET7 som deres første model. De vil vise, hvad de duer til og tager kampen op med med tyske direktørslæder snarere end de økokasser, der tjener som husstandens bil nummer to. Jeg kører Nio ET7 for at finde ud af, om den fortjener at blive bil nummer ét.

EQE? Ellers tak!

En hang til luksuriøse luksuriøse biler er ingenlunde forbeholdt vesten. Man glemmer let, at de europæiske bilmærker bygger længere og mere luksuriøse varianter af eksisterende modeller for at mætte et luksushungrende kinesisk marked. Nio er omvendt bygget af de luksushungrende – og det mærkes.

Indenfor de tunge, rammeløse døre gemmer sig en decideret dekadent kabine. Stik mod de tyske Kina-tendenser med diamantgearvælgere, krom og pianolak, findes i Nio en nærmest skandinavisk minimalistisk kabine, der, trods det rene udtryk, gemmer på en overvældende mængde lækre detaljer.

LÆS OGSÅ | Nio viser EC7 og ES8 – to helt nye modeller

ALT er lækkert at røre ved og virker gennemtænkt. Foruden den massive mængde af læder og alcantara findes også vaskeægte tropiske træmaterialer i form af det genanvendelige rattan. Her føler man således ægte træfibre i instrumentbord, midterkonsol og omkring knapperne til elruderne.

Disse rudeknapper udgør én af de mange udsøgte detaljer, der har den rigtige følelse, og som giver det helt rigtige klik. Reelt er der ikke én funktion, der ikke føles mekanisk dyr: De elektriske dørhåndtag, elrudeknapperne, multifunktionsknapperne på rattet og ja… Selv knappen til havariblink føles dyr!

Her bevæger vi os i en liga, hvor en ellers lækker, tysk konkurrent som Mercedes EQE godt kan pakke sin sauerkraut sammen og smutte tilbage til Stuttgart.

Din nye ven

Foruden en hang til luksus, der ofte overses af Vesten, har kineserne også en mere åbenlys hang til teknologi – og helst den banebrydende slags. Det mærker man også i Nio ET7, hvor man ved sin indtræden i den dekadente kabine bliver mødt af en lille, digital skikkelse i instrumentbordet. Det er Nomi.

Nomi er en avanceret stemmeassistent afbilledet som et digitalt hoved med øjne, der kigger på en, når man sætter sig ind eller tiltaler den. Og hvor det lyder som en fjollet gimmick, finder man hurtigt ud af, at Nomi er en kærkommen ven, der gør alle andre stemmeassistenter til skamme.

Den nye ven forstår de (hidtil engelsksprogede) kommandoer til UG, og kan justere volumen på lydanlægget, temperaturen på klimaanlægget, sædevarmen, vinduerne og meget andet. Den forstår også hvem i kabinen, der giver kommandoen, og regulerer kun sædevarmen på bagsædet, hvis det er svigermor heromme, der beder om det.

LÆS OGSÅ | Test: XPeng P7 Performance mangler det sidste

Selv har jeg aldrig været stor fan af stemmeassistenter, fordi de sjældent fatter, hvad man vil have. Nomi fatter det meste og det, den ikke fatter, bliver den klogere på med hjælp fra kunstig intelligens. Efter en uges test har jeg vænnet mig så meget til Nomi, at jeg sjældent tager hænderne fra rattet.

Teknologisk fornøjelse

Selvom det sjældent er nødvendigt at tage hænderne fra rattet takket være Nomi, kan man godt få lyst til det. Den 12,8” store og slanke skærm til infotainment er nemlig ikke alene i ultrahøj opløsning med sømløs trykfølsomhed. Den er også velsignet med et ‘hjemmelavet’ system, der er en sand fornøjelse.

Ofte plejer jeg at hylde, når bilproducenter anerkender, at de er bedre til at bygge biler end infotainmentsystemer. Som Volvo, der trækker på Google. Kinesiske Nio har dog givet sig i kast med deres eget system, og er, trods den spæde erfaring, kommet flot i mål. Det er pænt, nydeligt og let at finde rundt i.

Kina… Kunstig intelligens?

I Kina er de glade for kunstig intelligens, og i Nio ET7 er det ikke kun stemmeassistenten Nomi, der bliver klogere af den. Det gør også bilens sikkerhedssystemer og autopilot, der analyserer sig frem ved hjælp af 33 sensor- og kameraenheder. Her ved jeg, at Kina-kritikerne korser sig.

SE OGSÅ | Videotest: BYD Atto 3 er ny trussel mod de etablerede

Nio forsikrer dog sine europæiske kunder om, at intet information fra bilen, værende kørselsmønster, eller billeder fra bilens interiør eller eksteriør, deles med moderlandet. Den kunstige intelligens, der gør bilen klogere, udvikles kun inden for europas grænser ved Nios europæiske hovedkontor i Amsterdam.

Hvis dét er noget, man kan stole på og finde ro i, lærer man hurtigt at sætte pris på den kunstige intelligens i hverdagen. De førnævnte 33 sensor- og kameraenheder sikrer nemlig en af de bedste autopiloter, jeg endnu har haft mellem hænderne, og den bliver kun bedre.

En klasseledende autopilot var da også nærmest forventet med hardware som LiDAR-enhed med 500 meter i rækkevidde, adskillige kameraer med høj opløsning, lysfølsomme surround view-kameraer, millimeterbølge-radarer, ultralydssensorer og jeg skal komme efter dig. Selv når teknologien fejler, hvilket den gør, kan man være sikker på, at bilen lærer af det.

Hvordan kører den egentlig?

Det er let at blive forblændet af kabinen og teknologien i Nio ET7, men en bil skal nu engang køres, og hvordan klarer den det? Hvis du håber på, at det er her, den kinesiske luksusflyder falder igennem, må jeg skuffe dig. For den kører præcist så luksuriøst og komfortabelt, som kabinen indikerer det.

LÆS OGSÅ | Nio sælger nu sine biler – fra 423.900 kr.

Nio ET7 kommer på luftundervogn som standard og den sørger for at holde komforten i top. Styretøjet er blødt og uden meget føling, men det gør ingenting, fordi alt i bilen indbyder til at cruise på rolig facon. Støjniveauet er imponerende lavt taget de rammeløse døre i betragtning, og man har mest af alt lyst til læne sig tilbage i massagestolene og køre langt.

Og langt kan man sagtens komme, fordi Nio ET7 er udstyret med et svin af et batteri på 100 kWh. Den er opgivet til 580 km, og selv under kolde, danske vinterforhold, kan man nå omkring 450 km ved forsigtig, blandet kørsel. Det er udmærket. Strømmen kan hældes på ved gennemsnitlige 140 kW DC og 11 kW AC – men Nio har et andet es i ærmet.

Det er nemlig planen, at Nio skal opføre hele 120 batteriskiftestationer i Europa inden 2023 er omme. Den første danske station står klar i Slagelse inden længe, hvor man kan køre ind og skifte sit flade batteri for et fuldt opladt et af slagsen på fem minutter. En stor økonomisk satsning, der skal gøre livet med en Nio let.

Lidt kritik skal der til

Nu må det ikke lyde som om, at jeg er helt forblændet, og jeg har trods alt et par kritikpunkter til, hvordan Nio ET7 kører:

Det første punkt er antallet af kræfter. Hvorfor skal man død og pine give en elektrisk topmodel et svimlende antal hestekræfter? 653 hk er simpelthen for meget til Nio ET7, og når de slippes fri på samme tid, er det som at give bundgas i en båd. Det går stærkt, men det er ikke sjovt. I Eco-modus går den fra 0 til 100 km/t på omkring 7 sekunder, hvilket er langt mere behageligt.

LÆS OGSÅ | Test: Mercedes EQE er den perfekte elbil til folk med briller

Det andet punkt er manglen på firehjulstyring, hvor det 5,1 meter lange skrummel er… skal vi sige interessant at trække rundt i et snævert parkeringshus. Den føles klodset, og her særligt hvis man har oplevet, hvordan firehjulstyring gør underværker i en konkurrent som EQE.

Hvad kan gå galt?

Nio ET7 er den bedste elbil fra Kina i Danmark lige nu – og endda ganske uden sidestykke. Målt på kvalitet, komfort og teknologi stryger ET7 direkte ind på en meget høj tinde, der hidtil kun har været forbeholdt luksuriøse tyskere.

Alligevel er det ikke givet, at Nio og deres ET7 bliver en succeshistorie. For det første skal de europæiske købere overbevises om, at den faktisk er bedre end tyskerne. Det skal de, fordi den er dyrere. Nio ET7 starter i 777.000 kr. med 75 kWh batteri, som man kan spare 93.000 kr. på, hvis man lejer det for 1.299 kr. om måneden.

Med det store 100 kWh batteri starter Nio ET7 i 897.000 kr. Her kan man spare 168.000 kr. hvis batteriet lejes for 2.199 kr. om måneden. Og selvom man godt kan købe en EQE AMG til 1,2 mio. kr., så starter den i 702.250 kr. Den bedst sammenlignelige variant, målt på udstyr og specifikationer, er EQE 500, der starter i 882.250 kr.

Jeg ville stadig vælge Nio ET7 uden at blinke. Alligevel er der mere, der kan gå galt for Nio. Flere har brændt nallerne på idéen om batteriskiftestationer. Danske ‘Better Places’ var først med fiaskoen, og selv Tesla havde i begyndelsen store ambitioner om batteriskifte ganske uden held.

Bliver det Nio, der knækker koden for batteriskifte, lægger de sig godt i selen for at indtage Europa. Bliver det omvendt den gentagne fiasko, kan man frygte for det økonomiske tab og dermed Nios overlevelse. Nio ET7 fortjener chancen: Som velhaverens bil nummer ét og en elektrisk elbil i luksusklassen på niveau med de tyske.


Nio ET7 100 kWh

Motor: To elmotorer (for og bag)
Ydelse: 653 hk / 850 Nm
0-100 km/t: 3,8 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 19,3-22,3 kWh/100 km
Batterikapacitet: 75 kWh
Maksimal ladekapacitet: 130 kW
Rækkevidde: 580 kilometer
Mål (L/B/H): 510/199/151 cm
Køreklar vægt: 2.454 kilo
Bagagerumsvolumen: 363 liter

Pris: 897.000 kr. (ET7 fås fra 684.000 kr. med lejet batteri)
Pris på abonnement: 11.799 kr./måned (ET7 fås fra denne pris)

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.