Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Man skulle tro, at relevansen af en traditionel og benzindrevet stationcar er stødt nedadgående i et marked, hvor kunderne flokkes om højbenede biler, elektriske biler og højbenede elektriske biler. Det er også tilfældet for konkurrenterne, men ikke for Skoda Octavia.
Nok har Skoda overdraget faklen fra Octavia til elektriske Enyaq, når det kommer til danske salgstal, men på tværs af Europa er Octavia til stadighed den bedst sælgende model i programmet. Endda med en stor margin til SUV’erne Kamiq og Kodiaq samt til Enyaq.
Det er svært at forstå, når man kigger på tidens trends og tal – men det er soleklart, når man kører Skoda Octavia Combi. Den er nemlig alt, du behøver.
Det er forfra, man ser, at Skoda Octavia er opdateret til 2024. Forlygterne har fået et nyt LED-mønster samt et lille knæk, der vender ned mod en ny kølergrill. Forkofangeren herunder er også opdateret og sikrer sammen med grill og lygter en Octavia, der står skarpere.
Indvendigt er der også sket en del med Octavia, der i udtrykket rykker tættere på Enyaq. Her fås nu en vifte af forskellige såkaldte Design Selections med forskellige materialer, farver og syninger. Foruden flere muligheder er flere af materialerne også mere bæredygtige.
Kabinens vigtigste opdatering er dog teknologisk, hvor Skoda Octavia nu står med en større infotainmentskærm samt et hurtigere system takket være bedre processorer. Som standard fås 10” infotainmentskærm mens testbilen står med den større 13” infotainmentskærm.
Testbilen står med en ‘Lodge’-kabine til 20.000 kr., der giver blødt alcantara og smarte trimlister. Det er lækkert men også bekosteligt, og hvis man ser ud over den type lir, finder man stadig en kabine, der er nyedeligt skruet sammen.
Der er fortsat en helt forventelig no-bullshit-tilgang til opsætningen af kabinen, der stadig har en bundsolid byggekvalitet. Det er ikke umuligt at finde plast fra den billige Skoda-skuffe, men det er godt gemt væk. Selvom der i bedste VW-stil mangler fysiske knapper til klima- og temperaturkontrol, så har man med det nye infotainmentsystem gjort, hvad man kunne, for at højne betjeningen.
Ikonerne er større, menustrukturen er mere overskuelig og så klares styringen af både klimaanlæg samt assistentsystemer nemmere. Ikonerne til disse er nemlig placeret permanent i skærmens top og bund. Tag dertil, at Skoda har fået lov at beholde sine fysiske trykknapper på rattet, og så er touch-knap-kompromisset formindsket.
Skal man vælge ét unikt salgsparameter for Octavia som stationcar, vil det være pladsen. Her er ingen designdrevethed, der æder af hovedpladsen på bagsædet, ingen SUV-dimensioner, der æder af længden og ingen batterier, der æder af bagagerumskapaciteten. En traditionel stationcar i ordets bogstaveligste forstand.
Selv basketball-spillende afkom kan finde sig til rette på bagsædet bag ditto høje chauffører. Bagdørenes åbning er tilmed rigeligt bred til autostole, mens bagagerummet med sine 640 liter rummer uforsigtige parallelparkeringer af klodsede barnevogne.
Skoda skærer i motorprogrammet i forbindelse med dette 2024-facelift og tager konsekvensen af afgiftssystemet, der ikke længere tilgodeser plug-in hybridbiler. Der er derfor ikke en eneste Octavia med ladekabel i sigte hos Skoda Danmark. Her fås benzin med eller uden mild hybrid, diesel og en enkelt RS med benzinmotoren fra Golf GTI.
Mild hybridteknologien hænger uløseligt sammen med DSG-gearkassen og fås i en variant med 115 hk og en med 150 hk. Det er sidstnævnte, der holder til test, og fra første igangsætning har jeg kun hæder til overs for tilføjelsen af mild hybrid. Den lille elmotor eliminerer nemlig den tøven, som DSG-gearkassen kan give fra et lyskryds.
LÆS OGSÅ | Test: Den oversete men skarpe Skoda Scala
Benzinmotoren er tyst og gearkassen går forsigtigt gennem de syv gear ganske uden klodsetheder. Det stemmer godt overens med det komfortniveau, som styretøj og undervogn lægger for dagen, hvor end ikke en brolagt sidegade i København kaster store rystelser af sig.
Køreoplevelsen gør intet dynamisk væsen af sig, men kører i stedet på den store komfortklinge, hvorfor jeg også kan betvivle, om merprisen på 20.000 kr. fra 115 hk til 150 hk er pengene værd. Motoren er ret beset den samme og Octavia indbyder til at tage det roligt uanset hvad.
Skoda Octavia er ingen elbil og kan derfor sagtens udskammes for sine besøg på benzinstationen. Disse besøg bliver dog sjældne, da selv den store motor klarer flotte 20 km/l og ved forsigtig kørsel kan strække sin rækkevidde over 700 km.
Nok er Skoda Octavia Combi opdateret, men den vogter stadig trofast over de traditionelle dyder, som en benzindrevet stationcar står for. Den slags har faldende relevans hos os i Danmark, men orienterer man sig mod Europa, er der stadig efterspørgsel på den slags.
LÆS OGSÅ | Test: Skoda Superb leverer endnu engang
Den faldende relevans skyldes naturligvis prisen, der i Danmark starter ved 289.995 kr. Med Essence-udstyr, hvilket måske ikke lyder galt. Det er dog med manuelt gear og med udstyrsmæssige mangler som adaptiv fartpilot, adaptiv vejbaneassistent, den store 10” skærm til digital instrumentering, elektrisk bagklap og varme i forsæderne.
Man skal op i Skoda Octavia Combi Selection, før det giver mening. Her får man foruden automatgear alt det ovenstående udstyr samt yderligere 3-zonet klimaanlæg, opvarmet forrude, nøgleløs betjening og 17” alufælge. Den koster fra 369.995 kr. mens lir som den store 13” infotainmentskærm, head-up display og det lækre Lodge-intræk vil skubbe den lige over 400.000 kr. Altså, territoriet for en virkelig veludstyret Enyaq.
Hver 10. bil i Danmark er nu elektrisk, og i august var det også elbilerne, der solgte bedst. Der er derfor ikke udsigt til, at Octavia tager faklen tilbage fra Enyaq. For dem, der ikke er på markedet for en elbil i Danmark og resten af Europa, er Octavia dog alt, hvad man behøver i en bil.
Skoda Octavia Combi Selection 1,5 eTSI Mild Hybrid DSG
Motor: R4, 1.498 cm3
Ydelse: 150 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 8,6 sekunder
Tophastighed: 226 km/t
Forbrug: 20 km/l
CO2: 115 gram/km
Mål (L/B/H): 470/183/147 cm
Køreklar vægt: 1.340 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 640-1.700 liter
Pris: 389.995 kr. (Octavia Combi fås fra 289.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/4.995 kr. (Octavia Combi fås fra denne pris)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 352.379 kr. (Octavia Combi fås denne pris)
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.