Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Hvornår har du senest læst en anmeldelse af en ny dieselbil? Jeg kan ikke huske, hvornår jeg selv har læst sådan en anmeldelse, og jeg kan slet ikke huske, hvornår jeg sidst har testet en dieselbil og lavet en anmeldelse.
Det er trist. Så længe der er pendlere og andet godtfolk til, som kører mange kilometer om året, er der et behov for dieselbilen. Den uforfalskede, gennemprøvede og ekstremt økonomiske langtursbil. En hverdagens helt som nu er jaget vildt. Sjovt og skræmmende på samme tid, hvordan det helst skal virke som om, alle altid har hadet dieselbiler.
LÆS OGSÅ | Duel: VW T-Roc vs. Skoda Karoq – folkelige og faceliftede fætre
Hver ting til sin tid. Man skal købe en elbil eller have den som firmabil, når den passer ind. Så får vi skåret lokale emissioner ned. Med tiden bliver det almindeligt at kunne køre ind på en travl rasteplads og lynlade sammen med 20 andre travle bilister. Det bliver det, med tiden, for det er det skønmaleri, som ude i virkeligheden er et klatmaleri.
Den moderne og helt nye dieselbil er grov, ukultiveret og larmende. På en måde som jeg på ingen måde har noget imod. Jeg ved, at når jeg kører på diesel, så glider det ikke som i den “perfekte” elbil.
Men det er okay, for jeg kan køre 800-900 kilometer på en tankfuld, og jeg hører ikke den stille hakken fra motorrummet, når jeg glider på motorvejen med 120 km/t. Den udleder partikler og andre uvenlige ting, men dieselbilen har så rent mel i posen, så mange vil tro, det er løgn.
Nu sidder du så pludselig med en anmeldelse af en dieselbil. Skoda Octavia Combi, en tjekkisk hverdagens helt siden 90’erne. Fordi den er en god gammeldags og meget praktisk stationcar (der er dyr som plug-in hybrid), er salget i de senere år gået ned til at være meget beskedent.
Men Octavia er stadig den mest solgte Skoda, hvis jeg kigger bilstatistikken efter i sømmene – fra 30. juni 2021 til og med 30. juni 2022. Elbilen Enyaq har overtaget, efter vi er kommet ind i 2022, så det går ikke strygende fremad for den gode Octavia.
LÆS OGSÅ | Test: Du bliver glad, hvis du giver 10.000 kr. mere for din nye Skoda Fabia
Og dieselandelen? Af de 1.805 Octavia solgt på et år er 390 af dem TDI-modeller. De kører på diesel. Folk har fattet pointen. Diesel er for de typer, som bare vil være på tværs og synes, at den grønne omstilling kun har med alle de andre fjolser at gøre.
Det er for sjov, selvfølgelig. 390 Octavia TDI-kørere sidder i en bil, der er kulminationen på mange, mange års udvikling og perfektion. Skoda Octavia Combi er alle tiders dieselbiler flettet sammen til en perfekt enhed, som repræsenterer det bedste på mange områder: Duelighed som familiebil, økonomisk omgang med brændstof, lige fordeling mellem affjedringskomfort og stabilitet, dieselmotorens råstyrke – og bevist holdbarhed.
Der står ikke noget sted længere oppe, som det heller ikke kommer til at stå længere nede, at Octavia Combi TDI er en bedre bil end en elbil. Eller at du straks skal opgive din elbil, som du hver dag kører 50 eller 80 kilometer i, for så at købe en dieselstationcar. Hvis behovet er der, og der hver uge, måned og år køres mange kilometer, så skal du omfavne konceptet dieselstationcar.
LÆS OGSÅ | Video: Skodaens værste mareridt … RUST!
Man får så meget godt i Octavia Combi 2,0 TDI med 150 dieselheste og dobbeltkoblingsgearkasse, som man ikke kan få i en elbil. Du tænker optankning på fire minutter? Det er ikke det, jeg tænker på. Jeg tænker på den lave vægt, som overfor en elbil er forbløffende lav, så den dejlige lethed i køreegenskaberne gennemsyrer den tjekkiske model.
Den har rigt overskud med sin dundrende motor med 360 Nm, og den smyger sig gennem svingene, hvor alt for mange elbiler kaster sig omkring som sumobrydere i samme disciplin.
Som repræsentant for stationcarens og dieselbilens udvikling gennem årtier står Octavia Combi 2,0 TDI som den meget rummelige, sikre og usædvanligt omgængelige bil. Du kommer aldrig til at sidde højt i en Octavia, som du gør i en Enyaq.
For mig er det blevet et købsargument, for der kommer ikke noget godt ud af at sidde højt – sammen med alle andre i deres høje biler. Jeg kan også mærke, når jeg har ondt i ryggen, og der er langt op og ned, men hvis man vil lide lidt for sagen, får man mangefold igen af Octavia. De gode køreegenskaber, den fine komfort. Fantastisk bil, sådan en Octavia Combi TDI.
SPECIFIKATIONER
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG Style
Motor: R4, 1.968 cm3
Ydelse: 150 hk/360 Nm
0-100 km/t: 8,8 sekunder
Tophastighed: 222 km/t
Forbrug: 22,2 km/l
CO2: 117 gram/km
Mål (L/B/H): 469/183/147 cm
Køreklar vægt: Fra 1.487 kilo
Bagagerumsvolumen: 640-1.700 liter
Pris: 400.095 kr. (Octavia Combi fås fra 264.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.995/4.899 kr. (Octavia Combi fås fra 9.995/4.199 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 344.853 kr. (Octavia Combi fås fra 291.541 kr.)
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.