Test og anmeldelser

TEST: Er Opel Corsa bedre uden benzin?

Af i Test og anmeldelser
Opel Corsa-e deler meget teknik med Peugeot e-208, så hvorfor vælge den over den populære franskmand? Det forsøger vi at svare på, når vi tester Opel Corsa-e.

Af: Simon Hallenslev / d. 16. maj 2021

Det er ikke længe siden, jeg gav en god portion ros i anmeldelsen af elektriske Peugeot e-208. En elektrisk minibil, som Opel Corsa-e deler både platform og teknik med. Jeg har også haft fingrene i Opel Corsa med benzinmotor, der fik en anmeldelse med på vejen sidste år.

Så er der overhovedet noget tilbage at sige om Opel Corsa-e? Det er i princippet det, jeg skal finde ud af. Adskiller den sig nok fra Peugeot e-208 til, at man vil vælge den? Og hvordan administrerer den titlen som frisk og emissionsfri elbil?

Opel Corsa-e Ultimate

Motor: Elektrisk

Batteristørrelse: 50 kWh

Ydelse: 136 hk / 260 Nm

0-100 km/t: 8,1 sek.

Tophastighed: 150 km/t

Rækkevidde: 334 km (WLTP)

Startpris: 280.490 kr.

(Corsa-e starter fra 229.990 kr.)

Det, der er det samme

Lad os starte med at få lighederne med e-208 af vejen. Opel Corsa-e har samme batteri og elmotor. Derfor er Corsa-e lige så raskt ude af starthullerne og lige så god til at administrere sin rækkevidde. Af de 334 km, den er opgivet til, kan man køre omkring 260 km på selv kolde dage, hvilket er pænt.

Opel Corsa-e kan lade lige så hurtigt som e-208, altså med 100 kW ved en hurtiglader, og det er også pænt. Motorvejskørsel er hård ved rækkevidden, hvilket er et problem ikke kun for Corsa-e og e-208, men stort set alle mindre elbiler.

LÆS OGSÅ | TEST: Peugeot e-208 gør overgangen til elbil let

Corsa-e er også udstyret med den samme, svampede bremsepedal. Det er det regenererende system, der ødelægger følelsen med bremsepedalen, og det er ærgerligt, fordi Corsa-e godt kan byde op til dans på en kringlet landevej – men det vender jeg tilbage til.

Til slut er der pladsen, der er udmærket for en elektrisk minibil. Batteriet gør, at bagsædepassagerer sidder lidt højt med benene, og bestiller man et soltag som i testbilen, ryger lidt af hovedpladsen. Batteriet optager også 42 liter i bagagerummet, sammenlignet med en benzindrevet Opel Corsa. En samlet kapacitet på 267 liter er dog rimeligt for klassen. Og så skulle lighederne vist være på plads!

Konservativ kabine

Der er et åbenlyst område, hvor Corsa-e adskiller sig fra e-208 – og om det er godt eller skidt, er op til dig. Da jeg havde den benzindrevne Corsa under luppen sidste år, kritiserede jeg kabinen for at være kedelig. Kabinen i Peugeot 208 er til gengæld tilsvarende spøjs, og så er spørgsmålet, hvad man er til.

I Corsa-e er kabinen konservativ om end snusfornuftig, hvorfor Opel i bedste Opel-stil har bibeholdt en håndfuld knapper, der sidder, hvor man forventer det. Det er et stort plus sammenlignet med den spøjse kabine i e-208, hvor mange funktioner er styret gennem skærmen – inklusive klimaanlægget.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Jeg bliver lidt træt af pianolakken og de billige plastløsninger, der  er mere fremtræden i Corsa-e end i e-208. Men samtidigt ved jeg også, at den spacey-kabine i e-208 ikke er for alle med det lille rat.

De to elektriske minisøskende deler den middelmådige infotainmentskærm, der er grynet og halvsløv. Selvom de kun er fra 2019, sker der meget på den front, hvorfor skærm og system virker lidt udateret. Jeg bukker og takker for Apple CarPlay, der er standard og bliver mit go-to ganske få minutter inde i testen.

Underholdende Opel

Der er også et andet vigtigt område, hvor Opel Corsa-e adskiller sig fra sin franske søster. I anmeldelsen af Peugeot e-208 er et af mine kritikpunkter, at den altid er smørblød i undervognen. Det er rart i byen, men mindre rart på en kringlet landevej, hvor den nærmest opfører sig som en højbenet crossover.

I Opel Corsa-e er undervognen grebet anderledes an, hvilket gør en stor forskel i køreoplevelsen. Undervognen er nemlig en tand strammere end i e-208. Sætter man Corsa-e i sport-modus, får man pludseligt en rap og underholdende lommeraket forærende.

LÆS OGSÅ | TEST: Elektrisk Fiat 500e er en bella macchina

Det hele er gjort på en måde, hvor det kun marginalt går ud over komforten ved bykørsel. Her er næsten ikke forskel på de to søskende, og Opel Corsa-e er stadig det, jeg vil kalde overvejende komfortabel ved helt normal kørsel.

Til gengæld er Corsa-e bedre til at håndtere en snoet landevej. Selvom det nok er sjældent, man kører ud på en øde landevej for at have det sjovt i sin elektriske minibil, så er det altså et fedt plus at få med. Også fordi de 136 elektriske heste gør Corsa-e kvik – klart kvikkere end alle de andre benzindrevne Corsa’er.

Bedre uden benzin?

Kort sagt: Ja. 100 benzinheste er det maksimale antal, du får, hvis du vælger en almindelig Opel Corsa. Det er udmærket, men den lille benzinmotor taber pusten og lader Corsas friske køreegenskaber lidt i stikken. Her virker elmotoren som et bedre match.

Det omgående moment og den rappe acceleration passer som fod i hose til den mere opstrammede undervogn, som Corsa-e er velsignet med. Opel Corsa-e er dermed et ret skarpt valg, hvis man pønser på at gøre alvor af snakken om at skifte benzinbilen ud med en elektrisk.

Opel Corsa-e har motor, drivlinje og køreegenskaberne i orden. Det er den, du skal vælge, hvis Peugeot e-208 er lidt for blød og kabinen lidt for spacey til din smag. Hvis din tvivl mere baserer sig på, om din Corsa skal være med benzin- eller elmotor, bliver min anbefaling, at du vælger det sidste.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.