ElbilerTest og anmeldelser

TEST: Elektrisk Fiat 500e er en bella macchina

Fiat 500e - Eksteriør
Fiat har taget skridtet fuldt ud med den nye 500. Den kommer udelukkende som elbil, og det gør den lille italiener bedre og mere charmerende end nogensinde før. – Test af 500e Icon med 118 hk, batteri på 42 kWh og en rækkevidde på 320 kilometer.

Af: Morten Bek / d. 20. januar 2021

Andrà tutto bene! Det skal nok gå. De beroligende ord er blevet italienernes motto i corona-tiden, og sammen med hjerter, smilende skyer og regnbuer er ordene blevet trykt på bannere, t-shirts, skilte og meget andet.

Skjulte påskeæg

Jeg sender italienerne en venlig tanke, da jeg kører ud ad en tom landevej i det nordvestlige Sjælland. Jeg kører den nye Fiat 500, og selv om krisen har truet med at sende Italien og resten af verden i knæ, så bliver den lille ny produceret på samlebåndet i Torino – og den er nået frem til forhandlerne her i Danmark.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Alle elbiler i Danmark

På den lille hylde under infotainmentskærmen, hvor jeg trådløst kan lade min iPhone op, er Torinos tårne og “skyline” præget i gummimåtten, og i grebet, som man bruger til at trække døren i, ses den originale 500 fra 1957 i profil. Made in Torino, står der. Det er som de små påskeæg, som Jeep gemmer i alle sine biler. Det er både hyggeligt og slet ikke overraskende; det hedder trods alt, FCA, Fiat-Chrysler Automotive, som både Fiat og Jeep er en del af. Eller rettere hed FCA, for FCA og franske PSA går nu sammen under Stellantis-navnet.

Specifikationer

Fiat 500e Icon

Motor: Elmotor

Ydelse: 118 hk

Batterikapacitet: 42 kWh

0-100 km/t: 9,0 sek.

Tophastighed: 150 km/t

Forbrug: 14,8 kWh/100 km

Rækkevidde på el: 320 km

Startpris: 238.090 kr.

(500e fås fra 190.090 kr.)

Tag mig til Torino

Der er langt fra en dansk landevej til Italien og Torino, og lige nu virker der længere end ellers. Men jeg har aldrig glemt oplevelsen af i 2007 at køre den genopståede Fiat 500 i Torino. Torino er Fiat, så alt stod på den anden ende. Italienerne stimlede sammen, da vi journalister parkerede i centrum. Imponerede og stolte over den store og samtidig lille nyhed.

SE OGSÅ | VW ID.3 er vildt populær – men fortjener den sin succes?

Ja, der er virkelig langt til Torino fra Odsherred, og folk stimler ikke sammen, når jeg holder ind til siden. Alle holder afstand, og når det samtidig blæser og temperaturen ligger omkring frysepunktet, kan jeg godt forstå, at folk ikke gør andet end at sende lange blikke.

Nede i Torino, både hos Fiat og i resten af byen, kan de igen være stolte. Jeg vil faktisk sige, de har endnu flere grunde til at være stolte over den nye 500, end de har til at være det af den gamle. Den er nemlig ikke kun smart, afvæbnende og hyggelig, den er også en rigtig god bil. Og det kan jeg ikke sige om den forrige, selv om minderne fra Torino prøver at sige noget andet.

Ligner sig selv – og så alligevel ikke

Den nye Fiat 500 koster 190.000 kr., og denne lysblå model strækker den til 238.000 kr. Der er også en særlig lanceringsudgave, La Prima, som strækker prisen til næsten 300.000 kr. Men denne Fiat 500 har intet med den gamle model til 130.000 kr. at gøre. Intet.

LÆS OGSÅ | Alt du skal vide om elbiler

De to modeller ligner hinanden på ydersiden, i hvert fald indtil jeg holder ind på parkeringspladsen ved Netto i Svinninge. Parkeret ved siden af det, jeg nu opfatter som den gamle 500, i udgaven med kaleche, ser den nye raffineret, ren og mindre nuttet ud. Jeg er fan. Dog ikke rigtig af den dueblå farve, hvis den skulle være min.

Ny vs gammel Fiat 500

Udelukkende elektrisk

Der er ingen benzinmotor i den nye 500. Den er 100% elektrisk og hedder, hvis det skal være helt præcist, 500e. Den har en elektrisk motor, som i den billigste variant har 95 hk. I de dyrere udgaver, som testbilen, yder den 118 hk. Selv om batteriet maksimalt byder på 42 kWh, som er en bagatel mere end i Honda E, Mazda MX-30 og Mini Electric, så leverer Fiat der, hvor de tre andre fejler: På rækkevidden. Honda, Mazda og Mini vil forsvare sig med, at vi ikke kører ret mange kilometer om dagen, så en rækkevidde på 200-220 km må være rigelig.

LÆS OGSÅ | Charme og sjove løsninger i Mazda MX-30 og Peugeot e-2008

500e med 42 kWh giver mig 320 km (basisudgaven med 95 hk rækker til 180 km). Tro mig, den forskel i rækkevidde gør en uvurderlig forskel, når man på en blæsende vinterdag vover at tage sin elbil med på motorvejen og helst ikke vil tvinges til hurtigt at køre af igen for at køre på landevej med 70 km/t resten af vejen.

Mere af det gode, end jeg troede

500e æder også strømmen hurtigt på motorvejen. Især når man har lov at køre 130 km/t. Med 40 eller 80 km/t bliver den lille Fiat omvendt meget nøjsom og holder sig pænt tilbage.

Jeg har faktisk ikke lyst til at holde mig tilbage, hvorfor jeg også valgte at køre med 130 km/t på motorvejen. 500e er nemlig alt det, den gamle 500 aldrig har været: En stabil, støjsvag, komfortorienteret og behagelig bil, som har en moden affjedring og et let, men præcist nok styretøj. De 118 hk lyder dog som en nedtur, hvis man tillader sig at tænke på de 184 hk i den elektriske Mini og de 154 hk i Honda E. Men de 118 hk skal flytte nogenlunde beskedne 1.365 kg. Jeg er på alle måder godt tilfreds med både kræfter og overhalings-evner.

LÆS OGSÅ | Nu sælger Norge flere elbiler end benzin- og dieselbiler 

Den tager motorvejen med ophøjet ro, og jeg gør det samme. Endelig kan jeg sige, at en Fiat 500 har en rigtig god kørestilling og udmærkede sæder – ikke sæder, der blev vraget af Jysk som ubrugelige som køkkenstole, som er den måde, de føles i den gamle 500.

Den elektriske 500 har også alle de moderne fornødenheder og funktioner, som gør den både ultramoderne og luksuriøs. Sikkerhedssystemer som aktiv sporassistent, adaptiv fartpilot og blind vinkel-system gør den semi-selvkørende. LED-forlygter, stort, nyt og meget bedre infotainmentsystem med lækker, touchscreen på 10,25”, trådløst Apple CarPlay, lakerede paneler og sæder med genbrugsplast samlet op i skraldedyngerne ved Middelhavet giver en følelse af, at 240.000 kr. ikke er en formue.

LÆS OGSÅ | Den elektriske SUV VW ID.4 er snart i Danmark

De har samlet testbilen til et flot resultat i Torino. Desværre er det ikke altid sådan med italienske biler, at tingene er passet præcist sammen eller man undgår raslelyde (en biscotti glemt i dørsiden af en samlebåndsarbejder på velfortjent riposo?). Den blå 500e har ingen helligdage og ingen skæve paneler. Den lidt tynde plast på dørene bliver så rigeligt opvejet af små italienske finurligheder. Det overskuelige instrumentpanel med fulddigital skærm, som kan vise navigationskortet eller så meget andet, det lækre læderrat – og ikke mindst de elektriske døråbnere, som er formet som startknappen til elmotoren. Der er et manuelt nødhåndtag længere nede på døren, skulle strømmen ryge.

Den kan have tre døre, kaleche eller… 3+1 dør

Fiat har altid haft en speciel kunnen, når det kommer til små biler. Jeg kommer gerne med den indrømmelse, at jeg glæder mig til den nye Punto, og jeg gerne ser, at italienerne omdanner konceptmodellen Centoventi til en afløser for Panda. Al momento, lige med det samme.

SE OGSÅ | Her er bilerne, der taber mindst i værdi

Heldigvis er 500e ikke bare en bil. Den er tre biler. En hatchback, som testbilen, er bannerfører for la famiglia 500. For livsnyderne er der også en ny cabriolet, som også denne gang har faste sideruder og en kaleche, der folder sig sammen bagpå bilen som lagene på den navnkundige Viennetta-isdessert. (Det er ikke en italiensk isdessert, men fra et britisk firma. Den fås dog i Italien).

Den tredje 500e er den spøjse i trioen. Den lille Fiat er en bil i mikrostørrelse, 362 cm, så kun de mest artige børn vil glæde sig over at sidde på det meget trange bagsæde. Så hvordan italienerne er kommet på at tilføje en lille bagudvendt bagdør bag højre fordør, så man “nemt kan montere et barnesæde”, ved de kun i Torino. Jeg har dog endnu ikke mødt den, denne 500e 3+1 med børnedøren. Det kan være, den lille dør gør bilen noget i retning af familievenlig.

Nu til de tørre tal

Jeg kan ikke køre elbil uden at tale om elbilsting. Ladehastighed og køreprogrammer. Meget vigtige i en elbil, for jo hurtigere den kan lade op, jo hurtigere kan vi komme videre – og køreprogrammerne er vigtige, når bilen er ved at gå over i nødprogram, så der kan skiftes til en indstilling, hvor motoreffekten er nedsat, klimaanlægget slået fra og en lastbil rykker ind foran, så man kan ligge i læ og spare strøm.

LÆS OGSÅ | 10 biler vi glæder os til i 2021

Lastbil-funktionen har den ikke, 500e, men den har køreindstillingen Sherpa til at vride mest muligt ud af batteriet. Jeg kører omtrent to gange 500 meter med Sherpa, min guide til nøjsom kørsel, men vinter uden sædevarme og klimaanlæg? Glem det.

Normal og Range er de to andre indstillinger, der kan rulles ind via den store knap på konsollen mellem forsæderne. Normal er normal, og jeg ender med at køre alle mine ture i 500e i Range. I Range slukkes der ikke for noget, så fødderne fryser til is, men derimod giver indstillingen “one pedal-driving”. Jeg kan køre udelukkende ved at bruge speederen. Så snart jeg tager foden af, kan 500e bremse helt ned til stilstand alene ved at regenerere. Den gør det til perfektion, og det er så vanedannende, at jeg slet ikke forstår, hvorfor en elbil som ID.3 må klare sig uden.

SE OGSÅ | Gode råd til ekstraudstyr og værditab

500e med 42 kWh-batteri kan lade med 85 kW, så ret så hurtigt. Stik den i en hurtiglader, og det går vitterligt hurtigt. Med det mindre batteri og  95 hk i basismodellen Action kan man maksimalt lade med 50 kW, men Fiat selv kalder den model oplagt som regulær bybil. Stilig bybil til 190.000 kr.

238.000 kr. Dyrt? Det afhænger af så meget

Jeg er sikker på, at valget bør falde på varianterne med 118 hk og 320 km rækkevidde. For 500e er komfortabel og godt tilpas på de store veje og længere stræk, så hvorfor begrænse sig, når Passion-modellen med den gode rækkevidde og mere udstyr koster 228.000 kr.?

Men jeg er blevet så gode venner med det store infotainmentsystem, varmen i sædet og den nøglefri betjening, som Icon-versionen kommer med for 10.000 kr. mere. 238.000 kr. for en elbil størrelse mikro lyder ikke som meget af et tilbud, men hvis man er en eller to, så pladsen ikke er for trang, så er det rimeligt nok.

SE OGSÅ | 5 biler der gør dig til en kæmpe chef

La Prima, premieremodellen med alt i udstyr, koster 30.000 kr. mere, Mens den er fristende, så er det for dyrt for mig. Så hellere de kun 22.000 kr. ekstra for cabrioleten (fra 250.000 kr.) eller måske de 15.000 kr. mere for 3+1’eren (fra 243.000 kr.). Bare fordi man kan. Ikke fordi jeg regner med at kunne bruge den lille ekstra dør til ret meget.

Er den perfekt, den nye 500e? Nej, da. Den har ringe plads, basismodellen er virkelig kun en bybil, og standardudstyret er bestemt ikke prangende. Men den er præcis, som en ny 500 skal være. Elektrisk, god rækkevidde, velkørende og rar. Bedre end jeg havde ventet det, og sådan håber jeg også, 2021 bliver – i Danmark, Italien og alle andre steder. Andrà tutto bene.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet langt over 1.000 nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.