Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST: Jacob Dalby FOTO: PR
Opdateret med priser d. 19/6-2023
Når vi taler toppen af poppen hos Renault, deres største og mest eksklusive model, er det Renault Espace, der henvises til. Produceret siden 1984 i fem generationer med 1,3 millioner solgte eksemplarer.
LÆS OGSÅ | Denne Espace er ingen rigtig Espace
Nu er sjette generation landet – en helt ny, kraftigt modificeret, Renault Espace. Og det så kraftigt, at modellen er blevet til en helt anden biltype at se på. Den førhen charmerende MPV er nu blevet til (endnu) en SUV, der skal konkurrere med blandt andre Skoda Kodiaq, Peugeot 5008 og Kia Sorento.
Synd og skam, tænker du måske. Men i et marked med stadig stigende efterspørgsel på store SUV’er, og meget lille på MPV’er, har Renault skippet det lidt kiksede men ret charmerende design for den mere ordinære SUV. Bilbasen kører første tur på kringlede veje i det sydlige Portugal omkring Porto.
Bilbasen var inviteret til Portugal af Renault Danmark.
Til trods for den radikale ændring af designet, der, hvis du spørger undertegnede, faktisk er lykkedes ret fint, er dyderne for Espace stadig komfort og rummelighed. Det hævder Renault i al fald.
Den er bygget på samme bund som den nyligt lancerede lillebror, Austral, og slægtskabet er ikke til at tage fejl af; Espace ligner mest af alt en Austral, der er vokset godt i længden.
Espace er 20 cm længere end Austral, og har længere mellem akslerne. Det betyder langt mere plads til bagsædepassagererne samt rum til en tredje sæderække og plads til syv personer – ligesom der skal og bør være i en Espace. Prisen er i øvrigt helt den samme, om du vælger Espace med fem eller syv sæder.
LÆS OGSÅ | Første tur: Hvad skal du egentlig, Renault Austral?
Men som det er med tredje sæderække, i SUV’er, er adgangen meget, meget smal og benpladsen kun beregnet til de allermindste. Desværre er ruderne samtidig meget små på bagerste række, så her føles det ret mørkt. Det er altså kun til de helt små passagerer – selv større børn vil have kvaler med at komme ind og ud fra bagerste række.
Til gengæld er der meget fornemt med benplads på anden sæderække. Altså som i meget fornem. På niveau med store ministerbiler. Her kan sæderne både justeres frem og tilbage og ryglænet det samme. Og modsat bagi er der her lyst – særligt med det kæmpestore glastag, der strækker sig over 1,3 meter. Glastaget er ekstraudstyr.
Der var engang, hvor Espace kunne bestilles med en fuldfed V6’er, men tiderne er naturligvis skiftet og alt bliver droslet ned i en størrelse, der er svært at fatte.
Den nye Espace er en stor bil, men motoren er lillebitte på 1,2 liter og med kun tre cylindre. Hertil er der koblet to elmotorer og et batteri på to kWh, så at den samlede ydelse lyder på hele 200 hk. Hybridsystemet er lukket og kan altså ikke lades op med kabel.
Men tallet stemmer ikke overens med oplevelsen bag rattet. Espace har, ligesom Austral, en tøven selv ved jævne accelerationer. Du mærker det ikke i byen eller på landevejen – indtil du skal foretage en overhaling, træder højre fod ned, og der ikke sker noget. I hvert fald ikke, hvad der skulle føles som 200 hk.
Samtidig er skiftet fra ren eldrift til hjælp fra benzinmotoren ikke glidende og sker med et lille ryk. Det er irriterende, for det skal ikke provokeres frem og mærkes ret ofte. Den rene eldrift er dog en af fordelene ved det nye hybridsystem, som Espace er monteret med.
LÆS OGSÅ | En sidste krampetrækning fra Renault Clio?
Det relativt store batteri på 2 kWh er nemlig nok til at drive Espace frem uden brug af benzinmotoren i meget af tiden ved bykørsel. Renault påstår, at Espace kan køre op til 80% af sin kørsel i byen på strøm. Det takket være opsamlingen af energi til batteriet ved nedbremsninger.
Hybridsystemet er også skyld i det pæne forbrug, der er opgivet til 21,74 km/l. Ganske fornuftigt i en bil af størrelsen.
Der er altså ingen tvivl om, at motoren i Espace er særligt glad ved at blive presset unødigt. Og det er faktisk lidt synd, for bilen styrer ret fint og føles meget lettere på tå, end den ser ud.
Selvom styretøjet ikke er særligt meddelsomt, er det temmelig præcist og fint vægtet til, at jeg føler mig i kontrol. Kombineret med et karrosseri, der ikke krænger synderligt, tager Espace en hurtig kurve meget lettere end størrelsen antyder.
Hertil hjælper firehjulsstyringen, der er standard med ‘Iconic’-udstyr og opefter. Det kan indstilles i 13(!) forskellige indstillinger, men fælles for dem alle er, at for- og baghjul drejer modsat ved lave hastigheder, for at få bagenden med rundt i sving og opnå en kortere venderadius. Faktisk har Espace med firehjulsstyring samme venderadius som en Renault Clio.
LÆS OGSÅ | Stortest: Teknologisk topmøde i tre mellemstore SUV’er
Ved højere hastigheder styres for- og baghjul i samme retning for at opnå højere stabilitet. Eksempelvis når du skifter bane på motorvejen.
Og Espace er netop sig selv nærmest på motorvejen. Støjsvag og komfortabel fremfærd i marchhastighed er livretten.
En af mine egne livretter er biler med Android Automotive. Det betyder nemlig, at Google står for navigationen og dét er en gave til enhver bilproducent. For der er ingen andre, der klarer navigation bedre end Google.
Heldigvis er Renault en af de bilproducenter, der har indset netop det. På de to store 12-tommer skærme styrer Android Auto løjerne, og det fungerer bare.
En anden lækker detalje er holderen til mobiltelefonen. Den er placeret et sted, hvor man lige kan skule til notifikationen, der tikker ind. Og så er den lavet i skridsikkert materiale og med to små holdere, så at telefonen ikke glider rundt. Kæmpe bonus, der kommer dig til gode hver eneste gang, du benytter bilen.
Sæderne er også behagelige og støtter godt og med fine materialer, der giver en fornemmelse af lidt højere klasse end resten af Renaults modelprogram.
Vi ved det ikke, og den danske importør ved det heller ikke i skrivende stund. Vi forventer en lanceringsdato i løbet af efteråret. Espace er dog introduceret på det franske marked med en startpris på 44.500 euro. Det er 3.000 euro mere end Austral, der starter ved 41.500 euro.
Forskellen fra Austral er her ved den første, hurtige testkørsel minimal. Umiddelbart kan man “nøjes” med en Austral medmindre du vitterligt har brug for den ekstra plads eller de ekstra siddepladser.
Renault Espace skal konkurrere med blandt andre Peugeot 5008 og Skoda Kodiaq, der prismæssigt starter ved 545.990 kr. for Peugeot 5008 med benzinmotor og 500.000 kr. for Skoda Kodiaq med benzinmotor.
SPECIFIKATIONER
Renault Espace, 7 sæder
Iconic
Motor: Benzin-hybridmotor, 1.199 ccm
Ydelse: 200 hk
0-100 km/t: 8,8 sekunder
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 21,7 km/l
Mål (L/B/H): 472/208/165 cm
Køreklar vægt: 1.698 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 159 liter
Prisgæt: 500.000 kr.
Privatleasing fra (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke angivet
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke angivet
Se brugte Renault Espace til salg her
Find flere brugte Renault Espace på Bilbasen
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.