marts 15, 2025

Test: Skoda Elroq 85 strutter af fornuft og fornemme løsninger

Meget få bilmærker kan følge Skoda, når det kommer til at lave biler gennemsyret af fornuft og smarte løsninger, der gør hverdagen lettere. Sådan er den nye elbil Elroq også, men i udgaven 85 er den også lidt vild. Men kun lidt.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Du skynder dig altid at lukke køleskabslågen, når du har taget noget, så varmen ikke lukkes ind. Du tænker på klimaet når du køber flybilletter, vælger at betale ekstra for, at flyselskabet kan klimakompensere noget af den CO2, du bruger. Du har selvfølgelig også “grøn” strøm fra elselskabet.

Du er med andre ord meget fornuftigt anlagt. Men samtidig kan du også godt lide langtidsholdbar kvalitet, så det handler ikke kun om, at du vil spare penge (og give miljøet en hjælpende hånd). Du vil have følelsen af, du får “noget for pengene”. Værdi for pengene, så det kan mærkes.

Du er, mere eller mindre, som mange tusinde andre danskere. Og som mange, mange andre kan du være kandidat til at købe den nye Skoda Elroq

Den nye elbil fra Tjekkiet har suget fornuft til sig som få andre biler, og fordi Skoda nu også er på holdet, hvor man får ordentlige garantiforhold – fem års fuld garanti op til 150.000 kilometer – er Elroq selvskrevet til at passe ind i mange tusinde danske hjem.

Elroq 85 kører med eget udstyrsniveau, og prisen følger med

Skoda er et mærke, man kan stole på for god fastholdelse af værdi. Skoda er typisk førende på at holde pengene hjemme, men det er ikke helt så lige til mere. Med konstante udsving i nybilspriser og tusindvis af nærmest ubrugte elbiler hele tiden på vej ind over grænsen fra udlandet, er det svært at tale om værditab på en ny bil.

Jo billigere bil, jo færre penge at tabe. Elroq er, målt i forhold til sin størrelse, der er helt på linje med Ford Explorer og Renault Scenic E-Tech, en meget prisbillig bil. Sådan er det i hvert fald med varianterne Elroq 50 og Elroq 60, men jeg tester den, der hedder 85, og den ligger i en noget anden prisklasse.

Man må være fornuftig og tænke over behovene. Men det kan også blive for fornuftigt, og jeg anser Elroq 50 til 249.995 kr. for at falde perfekt ind i den kategori. Ikke fordi den vil være sløv med sine 170 hestekræfter, men fordi rækkevidden er 375 kilometer, og en varmepumpe glimrer ved sit fravær.

Elroq 60 til 264.995 kr. er der, hvor fornuften staves med stort F. 204 hestekræfter, 425 kilometer på opladningen, varmepumpe som standard. Derfra er der langt op til en Elroq 85. Det er ikke kun de 286 hestekræfter, det store batteri på 77 kWh til en rækkevidde på 576 kilometer, der er skyld i, at Elroq 85 med 314.995 kr. er meget dyrere end Elroq 60.

Det er også udstyrsniveauet, man kan skule ondt til. Der er mere i Elroq 85, end der er i Elroq 60. Interiørdesign Loft, som har noget med farver og materialer at gøre, sports-komfort-sæder med bedre støtte, stemningsbelysning, paraply i døren i førersiden, armlæn ved bagsædet og tagræling og rudelister i den åbenbart overlegne Unique Dark Chrome.

Ville det ikke være rart at kunne vælge selv? – Det store batteri og den kraftige elmotor, men bare samme udstyrsniveau som i 60’eren? Det må åbenbart ikke give mening hos Skoda, men jeg forestiller mig, meget levende, en Elroq 85 med lavere udstyrsniveau til 289.995 kr.

85 betyder kraft som en GTI – og fornuftig rækkevidde, selvfølgelig

Man kan måske skyde fornuften lidt til side, hvis man synes, at livet er fornuftigt nok i forvejen, og man gerne vil have en af de elbiler, der kan bide fra sig. Bevares, den skal IKKE se ud som om, den kan noget særligt eller har mange kræfter, og det gør Elroq bestemt heller ikke. 

286 hestekræfter og svulmende 545 Nm er ikke unikt i klassen, for samme motor er kun mellemniveauet i Ford Explorer, der kan udstyres med en ekstra elmotor for i alt 340 hestekræfter. 286 hestekræfter vil være en eksplosion for enhver, der kommer fra en Octavia eller sågar en lidt ældre Enyaq med 204 hestekræfter.

Elroq 85 er en kraftig elbil, der ikke skilter med det. Den kan ikke holde med ret længe, hvis niveauet er Tesla Model Y AWD eller BMW i4 M50, men man bliver en af bilisterne med mange kræfter.

Forbruget er jeg meget positiv i forhold til, som egentlig altid er tilfældet for biler med lige præcis den her elmotor fra VW-koncernen. Man får rigelige kræfter, men fornuften står altså aldrig af på vejen. Meget landevejskørsel og en del på motorvej, og Elroq 85 kvitterer med cirka 20 kWh for hver 100 kilometer, hvorfor 77 kWh jo rækker et godt stykke.

Noget kunne være bedre. Jeg vil gerne, at Elroq har bedre kommunikation gennem bremsepedalen. Det føles som om, man træder i vat, mens pedalen er på vej ned, og reaktionen kommer uventet og med mere tryk, end jeg ønsker. Tilvænning ryder lidt ud i den unode, men det er svært at rulle stille og helt roligt ned i fart.

Også fordi Skoda ikke har indbygget forskellige regenereringsniveauer eller one pedal drive, så man så godt som kan slippe for at bruge bremsepedalen. Ros for en autofunktion, hvor bilen bremses ned til lovlig fart i forhold til vejskiltene, men ris for, at det ikke er et system uden fejl.

Simply Clever fra ende til anden

Har du siddet i, kigget ind i, søgt efter på nettet eller ejet en Enyaq, så ved du allerede, hvordan den nye Elroq er indrettet. Du skal egentlig bare forestille dig en Enyaq, som har fået fjernet et midterstykke af karosseriet på 15 centimeter – så har du ramt plet.

I min overbevisning har mange mennesker slet ikke brug for den balsal af en kabine, Enyaq kører med. Heller ikke det meget store bagagerum. Elroq er mere kompakt, men den er stadig mere end rimelig til lange ben på bagsædet og godt med oppakning. Elroq er jo en Skoda, og en Skoda er altid blandt de mest rummelige i klassen.

Blandt de mest praktiske er en Skoda også altid. Det er både på store og små ting, og Simply Clever-begrebet er efterhånden velbeskrevet. Det er, hvis du har undgået den viden, Skoda’sk for smarte løsninger, som gør hverdagen lettere. 

En isskraber indbygget i bagklappen, p-billetholder i forruden, en pop-up-tragt til sprinklervæsken, et net under hattehylden til ladekablet, ekstra afdækning af ladeindgangen indbygget i dækslet. Andre mærker efteraber Skoda, men det virker til kun at være halvhjertede forsøg, så Skoda er enerådende, når det kommer til de mange små, enormt praktiske detaljer. En del af det er ekstraudstyr i Elroq, men meget af det kan købes som tilbehør, hvis man glemmer at købe det med.

Funktionel og godt indrettet

Skoda har som eneste bilmærke blandt de store i VW-koncernen meget stædigt holdt fast i, at knapper skal være rigtige knapper. Rigtige tryk- og rulleknapper i rattet, rigtig knapper til klimaanlæg og varmen i bagruden. 

Nu er klimaanlægget godt nok lagt ind i det virkelig velfungerende infotainmentsystem, der har mange rigtig gode genveje, men der er stadig fysiske genvejsknapper. Det gælder også assistentsystemer og køreindstillinger, hvorfor det er hurtigt at aflive både hastighedsalarm og sporassistent.

Materialekvaliteten og den lille skærm til den digitale instrumentering vidner om nøgtern tilgang til indretning. Den lille skærm gør, hvad den skal, men skal man bruge en tripcomputer, er der fyldt op med små tal og bogstaver. 

Samtidig vil jeg ikke gå så langt som at kalde materialerne direkte lækre eller interessante, men som i Enyaq er udstyrsmulighederne mange – for andre materialer, el-justerbare sæder, stort head up-display og lydanlæg fra Canton.

Elroq kører faktisk ikke helt som Enyaq, for Elroq kører bedre. Den styrer mere livligt og præcist ind i et sving, og selv 20” hjul (ekstra til 6.095 kr. – 19” er standard) er intet problem for undervognen. Elroq vil jeg mene, uden at have en Enyaq til sammenligning er lidt bedre til vejens værste ujævnheder.

Elroq er lige præcis den bil, jeg forventede, den ville være. Den er gennemsyret af gode, fornuftige og fornemme løsninger. Den har virkelig stabile, komfortable køreegenskaber, og så er den testede 85-version noget af en kraftbombe. Elroq behøver ikke 286 hestekræfter, men det er tvang, hvis man vil have den længste rækkevidde. Lige præcis det måtte gerne være anderledes, ligesom springet fra Elroq 60 til Elroq 85 i pris gerne måtte være mindre.


DEN ENDELIGE DOM

Fornuftig indretning. Tjek. Fornuftigt forbrug. Tjek. Fornuftige garantiforhold. Tjek. Fornuft så godt som hele vejen rundt. Skoda Elroq 85 er med sin udpræget fornuftige løsninger mere end god nok til at rykke ind i mange tusinde danske familier.

Det er uden tvivl lidt fornuftsstridigt, at Elroq 85 har 286 hestekræfter, så den kan give en VW Golf GTI problemer. Det er sådan, det hænger sammen, hvis man vil have lang rækkevidde – op til 576 kilometer – hvorfor mange nok vil kigge nærmere på den markant billigere Elroq 60 med mere fornuftige 204 hestekræfter og rækkevidde op til 425 kilometer.

Elroq 85 leverer en fremragende præstation, og kun enkelte småting irriterer. Den er ikke kun et rigtig god alternativ til mange andre mærkers elbiler, men også i den grad til Skodas egen Enyaq.


SPECIFIKATIONER

Skoda Elroq 85 

Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 286 hk/545 Nm
0-100 km/t: 6,6 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 15,4 kWh/100 km
Rækkevidde: 576 kilometer
Batteristørrelse: 77 kWh
Ladekapacitet: 175 kW
Mål (L/B/H): 449/189/163 cm
Køreklar vægt: 2.119 kilo
Trækvægt: 1.200 kilo
Bagagerumsvolumen: 470 til 1.580 liter

Pris: 314.995 kr. (Elroq fås fra 249.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.995/4.280 kr. (Elroq fås fra 9.995/3.295 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: 307.611 kr. (Elroq fås fra 246.663 kr.)

  • Privatleasingydelsen inkluderer 15.000 kilometer årligt på en 48 måneders kontrakt. Elroq fås også med 10.000 kilometer årligt til en lavere pris.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS