Duel: Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er fine benzinbiler
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Skoda PR
Med prisen som en VW ID.3 og størrelsen som en Skoda Enyaq ligner den nylancerede Skoda Elroq allerede noget, som danskerne kan forstå. Måske også dem, for hvem en rummelig og familievenlig elbil indtil nu har været uden for økonomisk rækkevidde.
Den tjekkiske nyhed kører på den samme elektriske MEB-platform som storesøster Enyaq og deler derfor akselafstanden på 2,76 meter. Nok er den 16 cm kortere end Enyaq, men her lover Skoda, at det primært gør ondt på kapaciteten i bagagerummet. Skoda Elroq pakker 470 liter mod Enyaqs 585 liter, mens den resterende rummelighed i kabinen består.
Den billigste indgangsvariant, som Skoda Elroq bliver udbudt i, hedder Elroq 50. Den er udstyret med et batteri på 52 kWh, hvilket er nok til at give en officiel rækkevidde på op til 370 km. Batteriet kan oplades med op til 145 kW DC med en lynopladning fra 10 til 80 procent på 25 minutter. Elmotoren, der driver værket, sidder på bagakslen og yder 170 hk og 310 Nm.
LÆS OGSÅ | Skoda Enyaq er Årets Brugtbil 2024
Skoda Elroq 50 koster fra 249.995 kr. svarende til det, som den billigste VW ID.3 også koster. Vil man have større batteri og længere rækkevidde, må man slippe 65.000 kr. ekstra for Skoda Elroq 85, der starter i 314.995 kr. Her vokser batteriet til 77 kWh og rækkevidden til flotte 560 km. Lynopladningen øges til 175 kW DC, mens Elroq 85 også får flere kræfter med 286 hk og 545 Nm.
Senere følger flere varianter. I blandt dem er Elroq 60, der med 59 kWh batteri, en rækkevidde på angiveligt mere end 400 km og 204 hk landet lige imellem de to først lancerede. En større topvariant følger også i form af Elroq 85x, der med firehjulstræk vil yde op til 299 hk endnu uden kendt rækkevidde.
Skoda Elroq 50 har ikke varmepumpe som standard, men kommer derudover med en pæn mængde standardudstyr, som den deler med Elroq 85. Her fås udstyr som 9” alufælge, 13” infotainmentskærm, Travel Assist med adaptiv fartpilot, navigation, trådløs Apple CarPlay, bakkamera, 2-zonet klimaanlæg, trådløs opladning, nøglefri betjening, og multifunktionsrat med varme.
I anledning af verdenspremieren introduceres Elroq 85 i en såkaldt First Edition, som koster fra 374.995 kr. og bliver produceret i et begrænset antal. Det betyder to særlige lakeringer med kontrastfarvet tag og 21″ alufælge. Indvendigt får denne version Lodge-interiør med orange seler og 3-eget rat.
Den nye Elroq bliver den første bil, der skal bære Skodas nye designsprog kaldet Modern Solid, og dermed den første med det såkaldte Tech-Deck Face. Det er popsmarte måder at betegne det nye look, hvor snuden er fladere og bredere. Man aner stadig den klassiske Skoda-kølergrill, men ribberne i grillen er nu erstattet af mørkt glas, der skjuler bilens sensorer.
På forenden vil man også se, at logoet er erstattet med Skoda-skrift. Det er et greb, som Skoda hidtil kun har brugt på bagenden af nye modeller. Det gode, gamle Skoda-logo findes nu kun i fælgene.
Skoda Elroq kan bestilles fra nu, og vil man se den med egne øjne, får den danmarkspremiere på elbiludstillingen eCarExpo i Bella Center 25.-27. oktober. Herefter vil den kunne opleves hos Skoda-forhandlere i starten af det nye år. Leverancerne begynder dog først til foråret 2025, hvilket åbner døren på klem for konkurrenten Kia EV3, der lander i Danmark i slutningen af året.
LÆS OGSÅ | Kia EV3 bliver billigere end forventet
En Kia EV3 Standard Range med forhjulstræk, 204 hestekræfter og rækkevidde op til 436 kilometer starter i 269.900 kr., hvilket altså er en kende dyrere end den billigste Elroq 50. Den større Kia EV3 Long Range med forhjulstræk, 204 hestekræfter og den lange rækkevidde på op til 605 kilometer starter omvendt i 289.900 kr. Altså, billigere end Elroq 85.
Der er med andre ord allerede lagt an til kamp i denne nye klasse af højbenede, rummelige og prisbillige elbiler. En klasse, der utvivlsomt vil give flere mulighed for at køre elektrisk. Vi glæder os til at se nærmere på både Skoda Elroq og Kia EV3, når de lander i Danmark.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
… afsløres først den 26. november, men ni finalister til finalefeltet er netop blevet fundet. Væsentlige elbiler som Hyundai Inster, Kia EV3 og Skoda Elroq er med i finalen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.