maj 4, 2018

Berner sviner dine yndlings-biler – og tester Octavia vRS

Skoda Octavia vRS er den hårdpumpede udgave af den klassiske familiecontainer, og den gør faktisk mange ting rigtigt. Det er der til gengæld andre sjove biler, der ikke formår, og det har fået Anders Berner i sit svine-hjørne.

Af: Anders Berner  / d. 4. maj 2018

Der er biler, du har det sjovt i, men som er komplet uduelige til hverdag. Det kunne være en Porsche Boxster eller en Mazda MX-5.

Den næstværste kategori er biler, som er praktiske, og som man tror er sjove. Det er fx den gamle Alfa Romeo 159, Opel Insignia OPC og den gamle Audi RS6.

Og så er der den værste kategori. Biler, som på papiret er sjove, men som du hverken kan være i eller har det sjovt i. Kan du huske, Hyundai Veloster?

Skoda Octavia vRS: Rummelig, hurtig og skarp

Den bedste kombination er naturligvis biler, som du har det sjovt i, og som familien også vil have det godt med. Og sådan én er Skoda Octavia vRS.

Hvordan er kabinen?

En sort kølergril, nogle nydelige fælge med et par røde bremseåg og et lille vRS for og bag er tæt på at være de eneste kendetegn på Skodas hurtigste Octavia. I kabinen går det lidt vildere for sig med flotte alcantara-sæder og påsyede vRS-logoer.

LÆS OGSÅ: Syv sæders eventyr: Derfor er Skoda Kodiaq gal og genial i sneen

Selv instrumenteringen virker nedtonet – og værste fald anonym: Men ud over at det  ikke kan koste mange basører at give instrumenter og bremseåg lidt rød lak giver det god mening. For her er har Skoda skabt en opkvikket og opstrammet udgave af Skoda Octavia til familiefaren, som ikke skråler “jeg-er-kommet-i- panikalderen” på samme måde som en Ford Focus ST eller en Hyundai i30N gør det.

Hvordan kører den?

vRS er en i praksis en halvsportslig overbygning på den i forvejen meget vellykkede Octavia, som på trods af at den har en del år på bagen som konstruktion, stadig holder vand.

Undervognen er selvfølgelig strammet en del op, men ikke så meget at bilen på noget tidspunkt bliver ukomfortabel. De store 19-tommer dæk kaster dog en del støj af sig i kabinen. Og fordi Octavia i forvejen ikke er den allermest  støjsvage bil i sin klasse bliver det lige til den stramme side, når man sætter 19-tommer-dæk på. Men det går …

Motoren er en yderst avanceret sag fra en af de nyeste motorfamilier i VW-koncernen, og vi kender den fra adskillige andre biler i koncernen. Her yder den 245 hk og sikrer sammen med en kvik dobbeltkoblingsgearkasse at Skodaen når 100 km/t på 6,7 sekunder.

Trods alle sine dyder, gode momentforløb og så videre er det dog ikke en motor, der taler voldsomt til mig. Mest af alt fordi lyden er lidt tam. Det lidt usexede lydbillede  tilskynder i hvert fald ikke mig til til et forsinket, håndholdt gearskifte på rattets skiftepaler.

Jeg dropper den ratbetjente skiftefunktion af gearkassen og lader den syvtrins-automatgearkasse klare sig selv, og kaster i stedet min kærlighed på styretøjet.

Hvad er det bedste?

Styretøjet er den store optur i Octavia vRS. Det er mage til det styretøj, som du finder i en Golf GTI Performance, dvs. et styretøj med mekanisk variabel udveksling og et delvis låsbart spærredifferentiale. Dermed er det ikke af den tamme type, der nøjes med at bremse det spindende forhjul af, men sender i stedet kræfterne ud til det hjul, der har mest vejgreb.

Det kan måske lyde som en bagatel i det store billede, men for mig er det vigtigt, fordi det – udover at give bilen et imponerende greb i især våde vejsving – opleves så tilpas mekanisk, at jeg føler mig tættere forbundet til bilens undervogn. Og for mig er det grund nok til at vælge den 245 hestes udgave i stedet for den 230 hestes udgave, som godt nok er 50.000 kr. billigere, men samtidig mangler en hel del udstyr i forhold til vRS.

vRS benytter blandt andet en syvtrins automatgearkasse i stedet for den billigere 6-trins, den har el-sæder, 19- tommerfælge (i stedet for 17-tommer) osv.

Resten af Octavia vRS er som du kender en Octavia; befriende praktisk, ligetil at betjene og med en masse gennemtænkte småløsninger, som du bliver glad for i hverdagen og på ferieturen.

Ville jeg selv vælge den?

Jeg er lidt pas på motoren, som jeg dog positivt ved kan piftes op til noget mere karisma: Jeg savner de små smæld og pruttelyde man får fra udstødningen i en Golf Club Sport – bilen kan nemt bære det uden at blive prollet.

Hmm … min personlige favorit blandt samtlige motorer i programmet er stadigvæk 1,8’eren med 180 hk, som jo langt hen ad vejen er minder om 2,0’eren, men som opleves mere levende og som trods færre hestekræfter får Octavia til at føles som en næsten-GTI godt hjulpet på vej af en 120 kg lavere egenvægt.

Er prisen rigtig?

Prisen lyder på cirka 315.000 kr. for stationcarudgaven i Style-udstyr. What’s not to like? Det skulle da lige være brændstoføkonomien – uanset om du vælger 180, 230 eller 245 hk skal du ikke forvente at køre meget mere end 12-13 km på literen.

LÆS OGSÅ: Smadrekasse-TV: Se hvad det koster at genoplive en Skoda Octavia

Og hvis jeg skal køre længere ture eller pendler i hverdagen, foretrækker jeg enten 1,5 benzin som har cylinderdeaktivering (som der går sport i at aktivere), hestekræfter nok (150 styks) og går fandens langt på literen i praksis (15-16 km/l, hvis du kører nogenlunde pænt).

Skal det være diesel foretrækker jeg 1,6’eren, som måske ikke har samme punch og effekt som den større 2,0 TDI, men som stadig er en af markedets mest støjsvage diesler.

Der fik jeg da lige talt mig ud af en GTI-bil … jow, måske er jeg ved at være gammel…

Find din næste Skoda Octavia på Bilbasen

Der er i skrivende stund mere end 30 Octavia RS-modeller til salg på Bilbasen. Dem kan du se lige her. Hvis de 245 hestekræfter er overflødige til dit behov, kan du i stedet søge blandt mere end 1.000 almindelige Octavia-eksemplarer til salg på Bilbasen.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Anders Berner

Som redaktionens videojournalist og TV-vært er Anders den primære testkører af de nyeste og mest interessante bilmodeller. Det kan blandt andet kan opleves på Bilbasens youtube-kanal.

Anders er fast mand på Bilbasen. Tidligere har blandt andre Ekstra Bladet, FDM og fagbladet Ingeniøren haft fornøjelse af Anders Berners både nørdede og meget entusiastiske tilgang til bilstoffet.

Anders er glad for elbiler og har blandt andet haft både Nissan Leaf og BMW i3 i garagen. Der er dog ikke noget, der kan bringe smilet frem på Berners læber som en baghjulstrukken bandit af en sportsvogn.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS