Nu sælger Porsche flere biler end Citroën i Danmark
Citroën er brudt sammen i Danmark, og hvor galt det egentlig står til, viser registreringstallene for første kvartal. Her ligger Porsche foran Citroën.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Toyota Corolla Cross er en bundfolkelig bil på alle de rigtige måder. Komfortabel, økonomisk, letkørt, praktisk og til at betale.
Først kom Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid, der før har begejstret redaktionen af alle de ovennævnte årsager. Den koster 374.990 kr. i dag med en flot. mængde standardudstyr. Alligevel kan det gøres billigere endnu.
Man kan nemlig også få Toyota Corolla Cross 1,8 Hybrid, der med lidt færre kræfter kan gafles for 30.000 kr. mindre med en startpris på 344.990 kr. Spørgsmålet er, om man bør?
Har man benzin i blodet og et indædt ønske om at deltage i trackdays et par gange om året, er Corolla Cross ikke det rigtige valg af bil. Uanset motortypen. Her er det komforten, der hersker, nøjagtigt som kernekunden forventer og forlanger i denne højbenede familieklasse.
I forhold til hvordan Corolla Cross bevæger sig på vejen, er der intet, der adskiller 1,8 Hybrid fra 2,0 Hybrid. Den er stadig en på alle måder letkørt og smidig bil, der aldrig er drastisk men altid er rolig. Selvom styretøjet er både let og neutralt, er retningsstabiliteten i top.
Undervognen er også stadigvæk imponerende komfortabel. I ugens test har jeg fornøjelsen af at fragte et helt hold kollegaer, og selv med sådan en oppakning, med fire voksne mennesker og deres bagage, lader undervognen ingen føle ujævnhedernes sande karakter.
Desværre holdes støjen langt fra ligeså godt ude, som ujævnhederne gør det. Alle passagerer oplever et højt støjniveau, der dels kommer fra asfalt og hjulkasser, men også fra den mindre motor, der har 57 hk mindre at gøre godt med.
Støjen er større fra den mindre motor, fordi eCVT-gearkassen skal arbejde mere for at mase kræfterne ud. Det høres særligt på motorvejen, hvor selv et mindre vip med speederfoden resulterer i høje og skingre omdrejninger.
Skal man se glasset som halvt fyldt, kører man per automatik mere roligt med færre mellemaccelerationer, fordi man helst er fri for det forkølede skrig. Det er også primært på motorvejen, man mærker, der er mindre at rutte med.
Selvom 57 hk i difference ikke lyder af alverden, mærker man tydeligt, hvordan tilkørselsramperne kræver mere. Det er kompromiset ved 1,8 Hybrid beskrevet i sin enkelthed: En bil med mindre overskud og højere støjniveau.
Ser man på økonomien, er der ingen forskel. Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid er, trods sine 197 hk og mærkbare overskud, så økonomisk som lillebror. Kører man meget motorvej, kan den økonomiske magtbalance nærmest tippe, da jeg oplever, at 1,8 Hybrid med sine højere omdrejninger naturligt bliver en anelse mere tørstig.
… så er det hovedsageligt på motorvejen, jeg oplever de to motorer adskille sig. Toyotas intelligente hybridsystem, der i dag kører på femte generation, er en sømløs fryd at leve med i hverdagen – også i denne 1,8 Hybrid med 140 hk.
Der er ikke antydningen af klodsetheder, og det er uanset, om det er fra lyskurven eller i en snæver trepunktsvending, hvor man skifter hurtigt fra fremad til bak.
Om motoren er et sikkert sted af spare bliver således ganske passende afgjort af kundens kørselsbehov. For hvis man primært kører småture til bageren, daginstitutionen eller sommerhuset, så har 1,8’eren nok til husbehov. Også uden det bliver enerverende.
Den har også stadig komforten og økonomien, ligesom mængden af standardudstyr også ligger på det samme yderst fine niveau som den større 2,0 Hybrid.
Toyota Corolla Cross 1,8 Hybrid starter 344.990 kr. i Active-versionen, der kommer med nok standardudstyr til de flestes behov. Her fås LED-lygter, 18” alufælge, digital instrumentering, 10,5” touchscreen, navigation, bakkamera, varme i rat og forsæder og adaptiv fartpilot.
Vil man hellere have udstyr, end man vil have kræfter, kan man betale 20.000 kr. mere for Style-versionen, hvor ting som nøglefri betjening, tagræling, 18” alufælge og trådløs mobilopladning tilføjes.
Style-udstyret kan udvides med en Comfort-pakke til yderligere 20.000 kr. med elektrisk bagklap, automatisk nødbremse ved bakning og blind vinkel-system. Denne ville jeg dog undlade, men i stedet tage med Style-versionen og stadig have en bil, der er 10.000 kr. billigere end den billigste 2,0 Hybrid men med mere i udstyr.
Skulle jeg selv vælge, betyder det pæne niveau af standardudstyr i Active-versionen, at jeg hellere ville ‘nøjes’ med det, for at få råd til de ekstra kræfter fra 2,0 Hybrid. Jeg sætter overskuddet over kræfterne, fordi Corolla Cross bare er mere kapabel med 197 hk.
Citroën er brudt sammen i Danmark, og hvor galt det egentlig står til, viser registreringstallene for første kvartal. Her ligger Porsche foran Citroën.
Mazda forbereder sig på at introducere sin nye elbil 6e i august, og kunderne skal blandt andet lokkes til med seks års fabriksgaranti.
Påskedagene er oplagte til at ramme grænsen og fylde depoterne op med billig slik og sodavand. Spørgsmålet er bare, hvor billigt det skal være, før turen giver økonomisk gevinst?
Der er nærmest ingen efterspørgsel på den 4-cylindrede plug-in hybrid Mercedes-AMG C 63 S E Performance. Derfor lover Mercedes-AMG nu, at den opdaterede udgave får flere cylindre.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.