juli 30, 2023

Test: Toyota GR Supra er mere rå og rendyrket med manuelt gear

Selvom ingen betvivler, at GR Supra er en rendyrket køremaskine, har Toyota lagt et lag mere på. Nu har den nemlig manuelt gear!

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Selvom det nok mest er fjerde generation af Toyota Supra, der tilbedes religiøst af internettets bilglade trolde, mærker man fortsat modelnavnets tyngde i denne femte generation.

Aldrig før er jeg blevet anråbt, piftet og hujet af, som jeg er i den nye GR Supra. Selvom min frisure var dugfrisk fra Perfecto Klip i Københavns Nordvestkvarter, så var det altså bilen, der var omdrejningspunktet for spektaklet.

Opmærksomheden er GR Supra vel undt, fordi den er så rendyrket, som den er. Toyota vælger nu alligevel at sætte en ekstra streg under ordet rendyrket ved nu at lancere den med manuelt gear. Jeg har den udsøgte fornøjelse at se, præcist hvor godt dét fungerer.

Puristernes magt

Manuelt gear giver ret beset ikke længere mening. Automatgearkasserne er i dag så hurtige, pålidelige og billige, at producenterne i stigende grad fravælger at lancere modeller med manuelt gear.

En automatgearkasse er både mere behagelig for Hr. og Fru Danmark til hverdag, samt hurtigere for Hr. og Fru omgangstid på et baneanlæg. Alligevel råber puristerne op om den følelse, som en manuel gearkasse kan give – og i dette tilfælde har de råbt højt nok. 

Det er selvfølgelig Toyota, der har lyttet, fordi de sjældent er blege for at tilsidesætte fornuften for at skabe noget sjovt. Det er den fabelagtige GR Yaris et rullende eksempel på sammen med GR86 og GR Supra, selvfølgelig. Toyota insisterer på at bygge biler til de, der faktisk stadig nyder at køre i dem.

Toyotas touch

Ligesom Toyota låner motorerne fra BMW, er den manuelle gearkasse også en, der findes i BMW Z4. Hvor BMW kun benytter den manuelle gearkasse i deres 4-cylindrede Z4 sDrive20i med 194 hk, bruger Toyota den omvendt kun i deres 6-cylindrede GR Supra med 340 hk.

Gearkassen, der leveres af tyske ZF, er derfor kraftigt modificeret af Toyota for at kunne holde til de ekstra kræfter. Ombygningen af gearkassen krævede blandt andet, at Toyota måtte specialfremstille komponenter specifikt til ZF-gearkassen.

Området omkring gearstangens i kabinen måtte også rekonstrueres for at sikre, at et hurtigt gearskifte ikke kom i karambolage med klimaanlæg eller mediestyring.

Selve gearstangen er en historie for sig, da Toyota måtte igennem tre forskellige vægtninger af kuglen. De startede med en kugle på gearstangen, der vejede 68 gram, men endte med en stang på 200 gram.

Et andet eksempel på Toyotas touch er tilføjelsen af deres iMT-teknologi. Et elektronisk system i den , der sørger for automatisk mellemgas ved nedgearing, så selv amatøren kan føle sig professionel.

Toyota har med andre ord ikke blot taget en gearkasse, der lå på hylden hos BMW. De er gået langt for at sikre, at den manuelle gearkasse blev en naturlig forlængelse af GR Supra.

Trods den store indsats med at tilpasse en manuel gearkasse til en bil, der er udviklet til automatgear, er Toyota ikke synderligt eksplicitte omkring det. Det er nemlig kun det røde Supra-logo på bagsmækken, der indikerer, at bilen er valgt i purist-spec med manuelt gear.

Letkørt? Niks!

Toyota GR Supra er en bil, der skal køres, uanset om man vælger den med fire eller seks cylindre. Alligevel tilføjer den manuelle gearkasse et ekstra lag, fordi den er overraskende rå og mekanisk.

Selvom hvert et gearskifte er præcist, skal der mere end blot et fimset vip med håndleddet til at få den i gear. Vandringen er ganske vist kort, men skal stangen mases hele vejen ud i gearet, og når man sammenholder dét med et kontant koblingspunkt, har man en bil, der ikke kan beskrives som letkørt.

Den manuelle gearkasse giver muligheden for at vælge mellem to måder at komme fra land på: Hurtigt eller på Brian-måden. Førstnævnte er den sværeste, fordi koblingens bid, samt mængden af gas og greb skal balanceres. Brian-måden kræver kun et deaktiveret ESC-system og fuld Rebekka.

Uanset hvilken måde, man vælger, er man garanteret et smørret smil. Lyden fra rækkesekseren, den susende turbo og bagdækkene, der kæmper for greb, er intet ringere end himmelsk, og jeg benytter hver en lang sommeraften i løbet af ugens test på at jagte netop det fix, det giver mig.

Halleluja!

Apropos himmelsk, så stikker glæden ved den manuelle gearkasse langt dybere end blot røgfyldte igangsætninger. Med den lavtliggende aftensol i ryggen begiver jeg mig adskillige gange ud på de mest øde og underholdende bagveje, jeg kan finde, og det er ikke til baggrund for denne artikel. Det er fordi, der ikke er noget, jeg hellere vil bruge min tid på.

Den manuelle gearkasse skaber en større forbindelse med den udsøgte og bomstærke rækkesekser, fordi man føler, at man har den i hånden. Med den korte Toyota-pind håndfodrer man motoren med et gear mere, der fortæres og forvandles til fart, som hurtigt bliver svimlende.

Med et hårdt tryk på bremsepedalen og en fast venstrehånd på rattet, sparkes koblingen ned, før man igen fratager et gear fra den glubende motor. Her er ingen slinger i valsen, selv for en chauffør uden racerlicens, der aldrig har mestret ‘hæl og tå’. GR Supra giver, som nævnt, selv mellemgas, så motorens omdrejninger matcher hjulenes hastighed i hårde nedbremsninger.

Styretøjet er stadig præcist og undervognen stadig stram, præcist som det altid har været i GR Supra. Legesygheden er dog alligevel løftet en my, da den manuelle gearkasse vejer 38 kg mindre end den automatiske. Det er ikke meget, men det er nok til at gøre en forskel i manøvredygtigheden.

Kører man friskt nok, minder Toyota GR Supra konsekvent chaufføren om, at der skal arbejdes for føden. Bagenden er nemlig ikke bange for at slippe grebet i asfalten, hvis man går for kækt på gassen, og det understreger blot endnu en gang, at det her er en bil, der skal køres. Halleluja.

Er alt fryd og gammen?

Træerne vokser aldrig ind i himlen. Den manuelle gearkasse justerer positivt på bilens karakter, men den koster også en del på komforten til hverdag. Her tænker jeg ikke kun på de mekaniske gearskifte og det kontante koblingspunkt, der gør tung myldretidstrafik til en prekær affære.

Det er også gearingen af Toyota GR Supra, der har ændret sig, hvilket i høj grad går ud over langtursglæden. I al sin enkelthed mangler den manuelle gearkasse ikke bare ét men to trin, sammenlignet med den automatiske ZF-gearkasse. Det betyder, at man ved bare 130 km/t ligger med over 3.000 omdrejninger og cruiser, hvilket øger støjniveauet markant.

Kæmpe cadeau

Cadeau. Kudos. Tribut. Applaus. Toyota skal have det hele for at lytte til puristerne. Ikke alene har de udstyret GR Supra med en manuel gearkasse; de har gjort det på Toyota-måden, hvor end ikke gearstangens vægt er overladt til tilfældighederne.

Derfor er Toyota GR Supra som forvandlet. Man får et ekstra lag af rendyrket køreglæde på en måde, så man glemmer tid og sted, så snart man finder det rigtige stykke kringlede asfalt. Man sparer 25.000 kr. ved at vælge den i stedet for automatgearet, men til 1.096.990 kr. er det ikke dét, der gør udfaldet.

Ville jeg selv vælge den med manuelt gear? Nej. Jeg er en byrotte og hver anden køretur starter for mig med køkørsel, hvor den mekaniske kasse hurtigt bliver strid. Jeg er også ærgerlig over, at en del af gran tourer-elementet går af fløjten med de høje omdrejninger på motorvejen. Hvis bare Toyota havde lånt det syvende trin, som Porsche har i deres manuelle 911’ere i dag.

På de kringlede bagveje får puristerne det sjovere end de, der har valgt automatgearkassen for komfortens skyld, og de skal have lov til både at grine og pege ad dem. Vælger man Toyota GR Supra er man nemlig del af en uddøende race, og jeg vil personligt kippe med hatten, når jeg ser det røde Supra-logo i fremtiden.


Toyota GR Supra 3.0 Premium M/T

Motor: R6 benzin, 2.998 cm
Ydelse: 340 hk / 500 Nm
0-100 km/t: 4,6 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 11,3 km/l
CO2-udledning: 198 gram/km
Mål (L/B/H): 437/185/129 cm
Køreklar vægt: 1.495 kilo
Bagagerumsvolumen: 290 liter
Pris: 1.096.990 kr. (GR Supra fås fra 896.990 kr.)


Find brugte sportsvogne til salg på Bilbasen:

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS