oktober 31, 2023

Test: Toyota Corolla Touring Sports med ekstra pift

Corolla som stationcar har navnet Touring Sports og fås endda med GR-Sport udstyr. Men er Corolla overhovedet sportslig?

TEKST & FOTO Jacob Dalby

Verdens mest solgte bilmodel, Toyota Corolla, har udviklet sig en hel del siden introduktionen i 1966. I løbet af 57 år er 12 nye generationer af Corolla trillet af samlebåndene og ud på verdensmarkedet.

Corolla kommer både som hatchback og i udgaven her, Touring Sports, som er det lidt kejtede navn for stationcarudgaven. Der er nemlig intet sportsligt over Corolla – lige bortset fra det ret fede design her i 12. generation. Stationcarudgaven koster 10.000 kr. ekstra men giver både mere plads på bagsæderne og en mere komfortabel affjedringskomfort. Blandt andet takket være en længere akselafstand.

Tidligere i år blev nuværende generation faceliftet med få visuelle detaljer. Til gengæld er der sket en hel del under huden – heriblandt femte generation af Toyotas Hybridsystem. De to motorvarianter har fået flere kræfter og er vokset fra henholdsvis 122 til 140 hk i den lille variant med 1,8-liters benzinmotor og fra 184 til 196 hk i varianten med 2-liters benzinmotor.

Hvor Corolla med den lille motor tidligere var svær at leve med, har opdateringen vendt op og ned på dét. Selvom de ekstra kræfter på papiret ikke ser ud af meget, er den lille motorvariant nu langt mindre irriterende. Læs mere i testen her:

Så er det overhovedet nødvendigt at bruge de 35.000 kr. ekstra, som det koster at opgradere fra 1,8 liter til 2 liter?

Mest på papiret

35.000 kr. er mange penge for de fleste. Og selvom Toyota ihærdigt prøver at kaste sportiness over Corolla, er der ingen som helst tvivl om, at Corolla er bedst til blød, økonomisk kørsel.

Dén disciplin udfører modellen til gengæld rigtig godt. Corolla er blandt de absolut bedste til at udnytte hybriddrivlinjen, med mindst mulig forstyrrelse, til at spare brændstof. Og hvor CVT-gearkassen i den lille motorvariant tidligere var tæt på ulidelig, er den i den faceliftede model langt nemmere at leve med.

Bevares, det er ikke svært at fremkalde de høje omdrejninger, men du skal være noget mere aggressiv ved speederpedalen. Faktisk vil jeg sige, at ved helt almindelig hverdagskørsel, om det er motorvej, landevej eller bykørsel, får jeg ikke de høje omdrejninger at høre.

Og det betyder, at det er svært at finde argumenterne for at bruge 35.000 kr. for den større motorvariant. For godt nok har den større batteri og flere kræfter (og 0-100 km/t er 9,4 sekunder i den lille og 7,7 sekunder i den store), men du har aldrig lyst til at udnytte dem.

Corolla styrer egentlig pænt nok, men giver aldrig fornemmelsen af reel feedback og indbyder aldrig til at tage den sjove og snørklede vej hjem fra job. Det er styretøjet for let til. Og hvis du endelig presser den unødigt, er det ikke svært at frembringe de høje omdrejninger fra CVT-gearkassen – heller ikke i varianten med 2-liters motor.

Læn dig i stedet tilbage og nyd støjfri, vibrationsfri og i det hele taget uforstyrret, komfortabel kørsel med visheden om, at du kører i en af de mest effektive benzinbiler med hybridsystem – og det kan du lige så godt gøre i varianten med den lille motor. Med ét enkelt forbehold.

Varianten med 2-liters motor kører 21,7 km/l hvor den 1,8-liters må “nøjes” med 21,3 km/l med samme udstyr.

Et spinkelt forsøg på sport

Versionen til test er med GR Sport udstyr. Det er dyreste niveau sammen med ‘Elegant’ og lige over ‘Style’.

GR Sport koster 35.000 ekstra og giver blandt andet 18” fælge i stedet for 17”, sportssæder, GR Sport-detaljer, Blind Spot Monitor, parkeringssensor for og bag samt metallak. Og selvom sport-tetaljerne kan virke malplaceret på en bil uden sport, ser det nu ret fedt ud. Og spørger du undertegnede, er det cool med en Corolla, der ikke ligner alle de andre på vejene.

Er du ligeglad med design kan du for 12.000 tilkøbe parkeringssensor og blind spot monitor til udstyrsniveauet Style.

Stille og beroligende

… så længe du ikke presser den. Ved helt almindelig kørsel er Toyota Corolla Touring Sports blandt de mest stille og beroligende små stationcars. Forvent ingen engagement eller spænding men i stedet en sparsommelig og komfortabel stationcar.


SPECIFIKATIONER

Toyota Corolla Touring Sports 2.0
GR sport

Motor: Benzin, R4, 1.187 ccm
Ydelse: 195 hk/ 190 Nm
0-100 km/t: 7,7 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 21,7 km/l
Mål (L/B/H): 466/179/146 cm
Køreklar vægt: 1.535 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 581 liter

Pris: 449.990 kr. (Corolla Touring Sports fås fra 319.990 kr.)
Privatleasing 12 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): Fra 3.995 / 3.995 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Del artikel:

Brugte Toyota Corolla til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS