Første tur: BMW i5 er alt det, alle har håbet på
Vi kan lige så godt vænne os til det. De gamle legender med varme pladser i motorhjerter bliver elektriske – men med den elektriske 5-Serie beviser BMW, at det ikke behøver være helt skidt.
Peugeot har delt de første billeder af deres nye elbil, E-3008. E-3008 er den første model på en ny platform, der giver mulighed for rækkevidde op til 700 kilometer.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den 12. september er der verdenspremiere på en helt ny Peugeot. Den elektriske E-3008, er så ekstremt vigtig for hele Stellantis-koncernen, fordi den er første model overhovedet i den store flok af mærker, der bruger en helt ny platform. Lige fra Alfa Romeo over Citroën til Opel – alle vil i fremtiden lancere modeller på STLA-platformen.
STLA-platformen kommer i forskellige størrelser, og E-3008 bruger en mellemstor variant, hvor rækkevidden ligger fra cirka 500-700 kilometer.
Med verdenspremieren endnu nogle dage ude i fremtiden har Peugeot sluppet en række billeder, mens alle facts om den nye model første kommer den 12. september.
Det er ingen flad basisudgave af E-3008, Peugeot viser på de første billeder uden kamuflage. Det er varianten, der bliver den dyreste og stærkeste: E-3008 GT. Om GT-varianten bliver udstyret med to elmotorer og firehjulstræk, som en konkurrent til de firehjulstrukne udgaver af Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 med 325 hk, må vi vente på at få at vide til næste uge.
E-3008’erne uden GT-betegnelse vil have træk op et hjulsæt (vi forventer, det bliver på forhjulene), og ydelsen for en E-3008 med træk på to hjul vil være mindst 218 hk.
Designet er ingen overraskelse, men ikke desto mindre meget vellykket, hvis vi skal dømme E-3008 ud fra de første billeder. Fronten har et nyt element hos Peugeot med smalle forlygter, som flyder over i et mellemrum mellem grillen og frontklappen; i midten finder man modelbetegnelsen. På nogle måder ligner E-3008 en høj udgave af 408.
Interiøret, som vi kunne vise første gang i juli, viser Peugeots første forsøg med et samlet panel til digital instrumentering og infotainmentsystem, som det ser ud i 50 procent af de nye biler på markedet. Men indretningen virker alligevel meget Peugeot’sk med det lille rat under instrumenteringen, de store paneler beklædt med stof of den stærkt vinklede midterkonsol.
Vi kan lige så godt vænne os til det. De gamle legender med varme pladser i motorhjerter bliver elektriske – men med den elektriske 5-Serie beviser BMW, at det ikke behøver være helt skidt.
Jo dyrere udgave af Hyundai Ioniq 6, jo hårdere er konkurrencen. Det ser derfor svært ud for den ellers fine elbil i udgaven med 325 hk og alt i udstyr.
Enyaq 80-modellen med 204 hk skiftes nu ud med Enyaq 85 med 286 hk og lidt længere rækkevidde. Den nye variant er marginalt dyrere end den gamle.
Elbilerne er blevet billigere og der kommer flere og flere billige elbiler til landet. Se med når vi gennemgår elbiler til under 250.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Jacob Dalby FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 10. juli 2023) Elbiler i Danmark i […]