Tesla Model Y er Nordens ubestridte konge
For andet år i træk er Tesla Model Y den mest solgte bil i de nordiske lande. Kun i Finland er den elektriske amerikaner ikke at finde på førstepladsen.
TEKST OG FOTO Morten Bek
2024 gik med at teste rigtig mange elbiler. Det er normen, for når danskerne køber mere end 50 procent af deres nye biler som 100 procent elektriske, og det tal hurtigt vil stige til 60 og 70 procent, så vil bilmærkerne helst vise deres elbiler.
Men i 2024 var der to gange, hvor jeg brød normen, og hvor jeg fik en stærk påmindelse om, hvad biler med benzinmotor tilfører livet. Der var flere gange end de to, men det her handler ikke om, at jeg har kørt en fornuftig VW Passat, en Peugeot 208 eller en af de få nye plug-in hybrider.
De to gange var begge med hjælp fra Toyota, som måske er overraskende. Jeg tænker først og fremmest ultra-fornuftige, umanerligt kedelige hybridbiler, når Toyota kommer op, og chancen er, at du gør det samme.
Den første af de to gange var i august i Californiens bagende sol. GR Corolla med manuel gearkasse, firehjulstræk og den bedste trecylindrede motor, der nogensinde har siddet i en bil til gadebrug. GR Corolla er en forgrening af Corolla, som er så syret, som den er sjov. Desværre er der indtil videre ingen offentliggjorte planer om at gøre GR Corolla til europæisk statsborger.
Anden gang viste med fuld eftertrykkelighed og vildskab, at vi europæere faktisk slet ikke bliver snydt. GR Corolla eller ingen GR Corolla. GR Yaris er “vores” model, og i en af de sidste og ekstremt grå uger af december hentede jeg den opdaterede GR Yaris med automatgear til en uges test.
Den lille grå bil blæste al snakken væk om, at elbiler er sjove. Bare 10 minutter i GR Yaris, og man opdager, hvordan en bil virkelig er sjov, og hvordan den rammer helt ind i den del af hjernen, hvor glæde opstår.
Hvor er det bare ærgerligt, at GR Yaris nu har en automatgearkasse. Fordi det gør, at man skal vælge. Ikke på selv den mindste måde, fordi den fuldautomatiske gearkasse frarøver føreren noget af køreglæden. Man er fuldt og komplet integreret i maskineriet, som endnu aldrig er tilfældet i en elbil.
Måske det her er så fantastisk, det bliver? Elbilers køreglæde er betinget af vild acceleration, for den mekaniske følelse kan ikke eksistere. Hyundai har prøvet, og fået noget ret godt ud af det med Ioniq 5 N med kunstige gearskift, men den nye GR-DAT-automatgearkasse i GR Yaris er ægte – og ægte vidunderlig.
Gazoo Racing, som er de samme japanske mestre, som står bag selve bilen – og GR Corolla – har stået for gearkassen. Otte trin og en samlet forøgelse af bilens vægt på kun 20 kilo, som nok kun kan mærkes af Gazoo Racing-ingeniørerne selv.
Alle automatgearkasser kommer med noget, der irriterer. Toyota har nogle af de mest irriterende af dem alle: CVT-gearkasserne i hybridbilerne. I kraft af GR-DAT-gearkassen har Toyota nu også en af verdens bedste gearkasser.
Jeg presser gearkassen med abrupte hug på speederen, pludselige langvarige accelerationer, langsom kørsel, trange kurver. Det er som om, gearkassen på forhånd ved, hvad jeg ved. Den ved altid, hver evig eneste gang, hvad der lige præcis skal gøres for perfekte skift.
Hvis det lyder som om, jeg ikke er involveret og bare hænger ud bag rattet, så er det direkte forkert. Jeg finjusterer speeder- og bremsefoden, finder den bedste vej i svingene – har en fest. Det er helt uhørt, at jeg kan skifte til en manuel skiftefunktion, bruge skiftepalerne, selv vælge, og så få det omsat i systemet til perfektion.
Jeg er normalt ikke oppe at ringe over en gearkasse, men typisk over bilen som hele. Det er jeg også her, men når gearkassen er så stor en stjerne, kan jeg ikke være andet. En manuel gearkasse, som Toyota ikke kunne på at lade være med at tilbyde, vil være det automatiske valg for nogle kunder, men er man i den særdeles lykkelige situation at skulle bestille en GR Yaris, skal man gøre sig den tjeneste at prøve begge varianter.
Jeg glemmer næsten, at GR Yaris faktisk også har fået et regulært facelift, som også den almindelige Yaris fik sidste år. Ikke at der er en sammenligning, for Oslobåden og min gamle cykel har lige så meget til fælles som GR Yaris og en almindelig Yaris.
GR Yaris har fået et par store kindbakker, som bruges til at suge mere luft ind, så 1,6-liters motoren med de tre hårdtarbejdende cylindre kan yde endnu større ting. Der er fundet 19 hestekræfter mere derinde, og drejningsmomentet er også hævet, og det med 30 Nm.
280 hestekræfter. 390 Nm. Lille bil på under fire meter og med kun omkring 1.300 kilo til alle de kræfter. GR Yaris er som en lukket Mazda MX-5 på steroider, hvor det er enormt sjovt også at køre ved lav fart. Til forskel fra MX-5 har GR Yaris kæmpe muskler, som den gerne spænder og spreder glæde med.
MX-5 larmer mere, når man kører med taget lukket, end den gør, når det ligger på plads bag sæderne, og man bliver meget træt efter en time eller to på motorvejen. GR Yaris har ikke bare bedre plads og meget mindre støj, men også en effektiv affjedring og et fornemt styretøj, så den ikke gør dig træt.
Med sit variable firehjulstræk er den både enormt sikker og enormt, ja, variabel. Det er fæstnet til underlaget, men samtidig er den lige så rar i hverdagen som en Yaris Hybrid med 116 hestekræfter.
Før GR Yaris fik sit facelift og sin helt fantastiske automatgearkasse sidste år, var den indrettet som den almindelige Yaris. Bare med store sæder, drejeknappen til firehjulstrækket og lidt andet til at vise, at den egentlig ikke har meget andet end dørene til fælles med den ordinære Yaris.
Førerpladsen er ny. Den har så godt som ingen elementer fra Yaris Normal, og det manglende egentlig også bare, når man kan få fire-fem stykker Yaris Hybrid for prisen på en enkelt GR Yaris.
Førerpladsen er mat i materialerne, og instrumentenhed og infotainment står som en lav mur foran førersædet. Jeg kan få en kørestilling uden det mindste kompromis, og selv om alt ser ud til at sidde højt – gearvælger, klimaanlæg, infotainment – sidder det naturligt for at nå alle funktioner.
Der er noget rallybil over det, og det er netop tanken. Tanken er også, at man ikke skal blive frustreret over skjulte funktioner, og at man skal lede efter noget, mens man ligger hurtigt i et sving.
Lige nu er der ingen priser på GR Yaris. Den seneste prisliste viste mindst 780.000 kr. med manuel gearkasse og Sport-udstyrsniveau – 910.000 kr. med automatgearkasse og Premium-udstyr med BBS-alufælge og JBS-lyd.
Jeg tror ikke, jeg har set en dyrere minibil. Selv ikke en Mini JCW kan komme op i det prisleje. Alligevel ville jeg give den pris og endda mere til, hvis jeg havde pengene til det. GR Yaris er et lyspunkt i en foranderlig, omskiftelig og elektrificeret verden, og jeg kan virkelig kun ønske stort tillykke til Gazoo Racing, Toyota og de få, som tager en hjem i garagen.
Toyota GR Yaris har fra starten været noget helt særligt. En specialiseret, specialfremstillet og forunderlig minibil på steroider.
Nu er der ikke bare rykket flere kræfter og en helt perfekt tilpasset førerplads ind i den lille perle af en bil, men også en helt ny automatgearkasse. Den gearkasse er så god og præcis, at det er svært at beskrive. Jeg har prøvet det bedste, jeg kunne.
Med det hele er GR Yaris en minibil med et prisskilt, i hvert fald på 2024-prislisten, til mere end 900.000 kr. Vanvid? Nej, ikke for en bil, der er langt mere eksklusiv end en Porsche 911 og meget sjovere end nogen elbil.
Toyota GR Yaris GR-DAT Premium
Motor: R3, 1.618 cm3
Ydelse: 280 hk/390 Nm
0-100 km/t: cirka 5,4 sekunder
Tophastighed: 230 km/t
Forbrug: 10,5 km/l
CO2-udledning: 215 gram/km
Mål (L/B/H): 400/181/146 cm
Køreklar vægt: 1.325 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 207 liter
Pris: Ikke oplyst (men forvent over 900.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ja, det kunne være fedt, ikke?
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
For andet år i træk er Tesla Model Y den mest solgte bil i de nordiske lande. Kun i Finland er den elektriske amerikaner ikke at finde på førstepladsen.
Toyota-elbilen bliver nu lidt mere attraktiv. Priserne ryger 30.000 kr. ned på flere udgaver, så BZ4X starter på 299.990 kr.
Vores naboer mod nord har endnu en gang gennemført en omfattende vintertest af de sidste nye elbiler. Se hvilke modeller, der kører længst på en opladning i vinterkulden.
Toyota spiller ikke bare på hjemmebane i disciplinen ‘budgetvenlig minibil med hybridteknologi’ – de har opfundet den! Toyota Yaris Hybrid er en fuldstændig folkefavorit, og alligevel melder MG3 Hybrid+ sig som udfordrer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.