Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Af: Simon Hallenslev / d. 17. juni 2020
Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det — næsten i hvert fald. Du skal have den store lup frem for at opdage at dét her er den “billige” Toyota Supra. Bortset fra fælgene, der er 18″ istedet for 19″, er der så godt som intet, der indikerer, at denne Supra har 4 cylindre i stedet for 6.
LÆS OGSÅ | Duel: Skal du vælge Porsche 718 eller Toyota Supra?
Den nye 4-cylindrede motor hentes, ligesom den 6-cylindrede, fra BMW, og kan altså også findes i bayerske banditter som BMW 330e og BMW Z4 sDrive30i. Med 248 hk yder den 82 mindre, end de 340 hk i den 6-cylindrede Supra.
Det gør den selvfølgelig langsommere – men er det overhovedet et problem? Vi tester 4-cylindrede Supra på både bane og vej.
Motor: R4 benzin, 1.998 ccm
Ydelse: 258 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 5,2 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 13,3 km/l (WLTP)
Startpris: 789.990 kr.
Det giver sig selv, at en 4-cylindret motor vejer mindre end en 6-cylindret. De 100 kilo som Supra har tabt sig, skal dog ikke kun findes under hjelmen. Toyota har måtte gå hele bilen rundt for at finde overflødige kilo. Det er primært i chassiset, der er sparet vægt, mens de mindre 18″ fælge også bidrager til vægttabet.
Ligesom Supra 3,0 har den 4-cylindrede Supra 2,0 også 50/50 vægtfordeling, og det er lidt af en bedrift. For når man fjerner en stor, tung 6-cylindret klump fra forenden til fordel for en mindre 4-cylindret, skal der også findes besparelser andre steder for at opretholde dén balance.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes-AMG A 45 S – den stærkeste af alle firecylindrede
Og balance; dét har den! Et væsentligt element ved den nye motor er nemlig, at den fylder markant mindre. Faktisk så meget mindre at motoren nu ligger bag forhjulene. Toyota Supra 2,0 er derfor mere en centermotoriseret bil, end det er en frontmotoriseret bil som Supra 3,0.
Hvis du er skarp i sportsvognsparlør, vil du vide, at centermotorisering ikke er at kimse af. Det hjælper nemlig på dynamik og balance til køreoplevelsen, fordi den tunge, kompakte motorenhed er tættere på bilens midte. Og når du kombinerer dét med en 100 kilo slankekur, så er det noget, der kan mærkes.
Med den store 6-cylindrede sag oven på forhjulene, fandt jeg det ikke udpræget svært at fremprovokere understyring i Supra 3,0 – men i den nye Supra 2,0 er det nærmest umuligt. Den kører hen, hvor du peger den, og når du opfører dig som en hooligan, lægger sikkerhedssystemerne en nænsom hånd på din skulder og tager 10 procent af for dig.
Toyota Supra 2,0 er kort sagt uhyggelig let at køre rigtigt stærkt i. Selv når du insisterer på at være en hooligan og slår traction-systemerne fra, er den tilgivende. Den foretrækker altid overstyring frem for understyring; men kun når du gerne vil have det. Dynamikken i bilen giver dig selvtillid, og giver dig på underholdende vis muligheden for at udfordre dig selv bag rattet.
Supra 2,0 er 82 hk svagere end Supra 3,0. Det betyder, at accelerationen fra 0 til 100 km/t forøges fra 4,3 sekunder i den 6-cylindrede til 5,2 sekunder i den 4-cylindrede. Det kan mærkes, men ikke så meget, som du måske ville tro. For Supra føles stadig virkelig kvik, om end den aldrig bliver superbilshurtig. Men hvad skal du også bruge superbilshurtig til herhjemme? Du har trods alt kun tre klip at gøre godt med.
Det er klart, at hvis du hedder Vettel til efternavn, så kan du ikke stille dig tilfreds med de 258 hk, som den 4-cylindrede motor yder. Men jeg garanterer dig for, at den er præcist ligeså hurtig, som du nogensinde får brug for, hvis du er en ganske almindelig bilist som jeg. Supra 2,0 er kvik og underholdende på en måde, hvor du kan have det sjovt; samtidig med at du overholder loven.
Lovens lange arm kommer med al sandsynlighed også til at være lidt mindre opmærksomme på den 4-cylindrede Supra, når du fræser forbi. Lydbilledet blegner nemlig lidt ved siden den 6-cylindrede. Når det er sagt, så er lyden i Supra 2,0 velorkestreret af en 4-cylindret motor at være. I sportmodus får lyden en hjælpende hånd fra højtalerne i kabinen, men uden det bliver kunstigt.
Toyota Supra 2,0 starter fra 789.990 kr. med den mindste Live-udstyrspakke. Det er 240.000 kr. billigere end den 6-cylindrede Supra 3,0 Premium, som koster fra 1.029.990 kroner.
Problemet er bare, at du ikke bør vælge den billigste udstyrsversion. Tager du Supra 2,0 med Live-udstyr, går du nemlig glip af moderne, sportsorienterede glæder som aktivt differentiale og en adaptiv variabel undervogn. Det er glæder, der bidrager til den førnævnte dynamik, når du kører stærkt. Den adaptive undervogn er også den, der sikrer, at du kan køre blødt på motorvej og knap så blødt til trackday.
LÆS OGSÅ | Test: Audi RS6 Avant er en af verdens hurtigste og fedeste stationcars
Versionen du som minimum skal vælge hedder Sport, og med den koster Supra 2,0 yderligere 50.000 og ender altså på 839.990 kr. Besparelsen på Toyota Supra 2,0 er derfor, groft sagt, 100.000 kr. pr. manglende cylinder, da prisen lander 190.000 kr. fra den 6-cylindrede Supra 3,0 Premium.
Spørgsmålet er så, om kunderne vil æde merprisen for at få ’the grand daddy’ med seks cylindre, når vi alligevel bevæger os i dét prisleje for en Toyota? Måske. Men ikke mig. Jeg tager Supra 2,0, bruger de sparede penge på et lækkert ur, og vil stadig have en bil, der får masser af opmærksomhed, er vanvittigt velafbalanceret og rigeligt hurtig til husbehov.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.