Vinterdæk 2_3797 (1)
Forbrugerstof
31. oktober 2018

Test af vinterdæk: Derfor skal du vælge mindre dæk

Esben Skrumsager

Skal der nye vinterdæk på bilen, kan det være en fordel gå ned i dækstørrelse. De er ofte billigere end de store dæk, men der er også andre gode grunde til at vælge mindre vinterdæk.

Af: Esben Skrumsager / d. 31. oktober 2018

Dækstørrelsen på nye biler har de senere år haft vokseværk, hvor moden har dikteret større hjul. Det betyder, at biler som tidligere blev leveret med 16-tommer dæk, i dag ofte ruller ud fra forhandleren på 18-tommer dæk.

Skal man have nye vinterdæk til bilen, kan der imidlertid være god grund til at gå ned i størrelse. Der er nemlig ikke bare penge at spare. Mindre dækstørrelser står også bedre fast i vinterføret, viser en ny test, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber.

Test af vinterdæk slår fast: I sne og slud skal størrelsen ned

Det samme vinterdæk er testet i fem forskellige størrelser, fra 15 til 18 tommer, for at se, om størrelsen har betydning for dækkets egenskaber.

Især i sne og på våd vej klarer de små dæk sig bedre end de større og bredere dæk, som omvendt står bedre fast på tør vej.

– Vi nærmer os sæsonen for vinterdæk, og mange er måske tilbøjelige til at vælge den samme størrelse, som allerede sidder på bilen. Men som vores test viser, kan man med fordel gå ned i størrelse og dermed få et bedre vejgreb. De små og smallere dæk står nemlig bedre fast i sne og på våd vej, end de større størrelser, og det er nu en gang vigtige egenskaber for et vinterdæk, siger bilteknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen.

Billige vinterdæk: Så mange penge kan du spare på at gå ned i størrelse

Foruden at bidrage til højere sikkerhed er de mindre størrelser ofte også billigere. Faktisk viser et hurtigt pristjek ifølge FDM, at der er 1.800 kroners forskel på testens største og mindste dækstørrelser, hvilket næsten er halv pris. Hertil kommer, at mindre fælge også er billigere.

– Men inden man går op eller ned i dækstørrelse, er det vigtigt, at man i bilens instruktionsbog undersøger, hvilke dækstørrelser ens bil er godkendt til. Det er nemlig ikke ligegyldigt, lyder det fra Søren W. Rasmussen i en pressemeddelelse.

Vinterd__k_Sne2_300dpi

Det testede vinterdæk er fra Dunlop og valgt, fordi de har den præcis samme mønstertype i de forskellige størrelser, der desuden er opbygget ens. Det er ikke altid tilfældet, idet både mønstret og opbygningen kan ændre sig i takt med, at dækstørrelsen stiger.

Derfor kan man heller ikke bare overføre testresultatet til alle andre dæk.

– Det vigtigste er, at man kører på dæk, der passer til årstiden. Hvad enten vinterdækket er 15 eller 18 tommer, er bremselængden i typisk dansk vintervejr nemlig markant kortere end et sommerdæks, siger Søren W. Rasmussen.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: