oktober 31, 2018

Test af vinterdæk: Derfor skal du vælge mindre dæk

Skal der nye vinterdæk på bilen, kan det være en fordel gå ned i dækstørrelse. De er ofte billigere end de store dæk, men der er også andre gode grunde til at vælge mindre vinterdæk.

Af: Esben Skrumsager / d. 31. oktober 2018

Dækstørrelsen på nye biler har de senere år haft vokseværk, hvor moden har dikteret større hjul. Det betyder, at biler som tidligere blev leveret med 16-tommer dæk, i dag ofte ruller ud fra forhandleren på 18-tommer dæk.

Skal man have nye vinterdæk til bilen, kan der imidlertid være god grund til at gå ned i størrelse. Der er nemlig ikke bare penge at spare. Mindre dækstørrelser står også bedre fast i vinterføret, viser en ny test, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber.

Test af vinterdæk slår fast: I sne og slud skal størrelsen ned

Det samme vinterdæk er testet i fem forskellige størrelser, fra 15 til 18 tommer, for at se, om størrelsen har betydning for dækkets egenskaber.

Især i sne og på våd vej klarer de små dæk sig bedre end de større og bredere dæk, som omvendt står bedre fast på tør vej.

– Vi nærmer os sæsonen for vinterdæk, og mange er måske tilbøjelige til at vælge den samme størrelse, som allerede sidder på bilen. Men som vores test viser, kan man med fordel gå ned i størrelse og dermed få et bedre vejgreb. De små og smallere dæk står nemlig bedre fast i sne og på våd vej, end de større størrelser, og det er nu en gang vigtige egenskaber for et vinterdæk, siger bilteknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen.

Billige vinterdæk: Så mange penge kan du spare på at gå ned i størrelse

Foruden at bidrage til højere sikkerhed er de mindre størrelser ofte også billigere. Faktisk viser et hurtigt pristjek ifølge FDM, at der er 1.800 kroners forskel på testens største og mindste dækstørrelser, hvilket næsten er halv pris. Hertil kommer, at mindre fælge også er billigere.

– Men inden man går op eller ned i dækstørrelse, er det vigtigt, at man i bilens instruktionsbog undersøger, hvilke dækstørrelser ens bil er godkendt til. Det er nemlig ikke ligegyldigt, lyder det fra Søren W. Rasmussen i en pressemeddelelse.

Det testede vinterdæk er fra Dunlop og valgt, fordi de har den præcis samme mønstertype i de forskellige størrelser, der desuden er opbygget ens. Det er ikke altid tilfældet, idet både mønstret og opbygningen kan ændre sig i takt med, at dækstørrelsen stiger.

Derfor kan man heller ikke bare overføre testresultatet til alle andre dæk.

– Det vigtigste er, at man kører på dæk, der passer til årstiden. Hvad enten vinterdækket er 15 eller 18 tommer, er bremselængden i typisk dansk vintervejr nemlig markant kortere end et sommerdæks, siger Søren W. Rasmussen.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.

Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS