december 26, 2024

Test: Volvo EX30 kæmper i kulden

Den lille elektriske Volvo EX30 har haft en hård start på det danske marked, men nu har softwareopdateringer løst de kritiske fejl. Vi genbesøger den lille charmør.

TEKST & FOTO Jacob Dalby

Allerede inden lanceringen i Danmark var der stort ståhej og massiv interesse for den lille elektriske Volvo til spotpris. Aldrig havde så mange danskere, økonomisk, haft mulighed for at købe sig en ny Volvo.

Lanceringen gik desværre ikke helt som håbet. Den lille Volvo var fejlbehæftet og fik sig en ret hård medfart i pressen. Siden er salget stagneret og den lille Volvo, der var spået så stor en fremtid, er lidt gået i glemmebogen.

Hvad der til gengæld også er sket siden lanceringen, er en serie af opdateringer, der skal rydde ud i fejlene. Vi genbesøger Volvo EX30.

Vild variant

Bilen til test er den absolutte topvariant Twin Motor Performance med 428 hk og en 0-100 km/t sprint på 3,6 sekunder. Og lad os bare starte her.

For der er ingen tvivl om, at det er rigtig mange kræfter i en meget lille bil, og det er ikke forkert at sige, at det nok også er for mange.

Jeg synes dog, at det er ret sjovt. Godt nok har styretøjet, der er meget let, svært ved at håndtere de mange kræfter, og undervognen har ikke helt styr på den hurtige acceleration. Men ærligt er det en ret fed følelse med så mange kræfter i så lille en indpakning. Og firehjulstrækket sikrer, at det ikke går op i hat og briller.

Det er samtidig ret nemt at dosere kræfterne, så det kræver ikke noget af dig at køre bilen helt normalt, uden at bruge de mange kræfter.

Komfortabel, nok

Testugen bød blandt andet på en tur fra Roskilde med færgen til Århus og retur. Her er der ingen tvivl om, at EX30 er bedst i byen, hvor den reelt er en fornøjelse.

Motorvejskørsel er lidt mindre komfortabelt, men når først du har fundet dig til rette i kabinen, går det også ganske fint med højere hastigheder.

Undervognen er fint sat op og håndterer underlaget fint, støjniveauet er holdt godt nede og kabinen er generelt et ret behageligt sted at opholde sig. Glastaget, der er standard med Ultra-udstyr, giver dejligt meget lys i kabinen her i den mørke vintertid.

Det meget minimalistiske design fungerer synsmæssigt også ret fint for mig – til gengæld fungerer det funktionelt mindre godt.

Alt i én skærm

Skærmen i midten, der før opdateringerne havde lidt sit eget liv, fungerer nu helt uden fejl. Ikke en eneste gang i ugen brokker den sig eller gør unoder. Skærmen er skarp og Google-systemet er hurtigt og intuitivt at betjene. Stod det til mig, måtte Google gerne levere styresystemer til alle bilmærker.

Jeg har dog svært ved at vende mig til, at der ingen rigtige knapper findes. Hurtigt bliver man træt af at skulle tage øjnene fra vejen for at finde frem til funktionen i skærmen, som man leder efter.

Særligt er “knapperne” på rattet irriterende og ulydige. Cruiser man eksempelvis med fartpiloten på 110 km/t og vil lægge ekstra 5 km/t til, sker der ikke rigtig noget, når man trykker på knapperne. Det er super irriterende. De virker cirka hver tredje gang. Det er simpelthen for billigt og jeg har svært ved at se, hvordan det skal blive bedre med softwareopdateringer.

Til gengæld tager det mig ikke lang tid at vænne mig til, at der ingen instrumenter er foran mig. Alle informationer er på skærmen i midten og overblikket er som sådan fint, når man lærer, hvor informationerne står.

Hårdt føre

Testugen viser tænder vejrmæssigt og dét viser sig at være særligt svært at håndtere for EX30.

Som bekendt er EX30 produceret i Kina, og der viser sig en kraftig tendens i retning af, at elbiler produceret i Kina har svært ved at håndtere det danske vinterklima, når det kommer til klimaanlægget. Det gælder også EX30.

På turen fra Roskilde til Odden er der minus to grader men ellers tørt og fint vejr. Den lave temperatur betyder dog, at jeg bliver nødt til at sætte temperaturen på 28 grader, som er det maksimale, man kan indstille anlægget til, for at holde varme i kabinen. Og det er på hele turen, der tager en time.

Samtidig kan jeg ikke bruge auto-indstillingen, for så kører blæserne så hurtigt, at det er svært at holde ud at høre på. Og det bliver de ved med, indtil jeg manuelt skruer ned. Det er drønirriterende, at man ikke kan trykke Auto, stille temperaturen på 22 grader og forvente, at det er dét, man får.

Fri for kritiske fejl

Opdateringerne til Volvo EX30 siden lanceringen har fjernet de kritiske fejl og bilen er i dag, som den burde have været fra starten af. Det er trist, at mange bilproducenter i dag sender fejlbehæftede biler på vejene.

Ser vi bort fra klimaanlægget, som jo ellers er ret essentielt, fremstår Volvo EX30 som en lille og fremragende bybil, der er komfortabel, nem at komme rundt med og tilmed klarer sig rigtig fint på længere stræk også. Betjeningen af bilen kræver dog tilvænning og knapperne på rattet bliver jeg aldrig venner med.


SPECIFIKATIONER

Volvo EX30 Twin Motor Performance
Ultra

Motor: Elmotorer
Ydelse: 428 hk / 543 Nm
0-100 km/t: 3,6 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 17,5 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 64,8 kWh (netto)
WLTP Rækkevidde: 450 kilometer
Ladekapacitet: Op til 153 kW
Mål (L/B/H): 423/184/155 cm
Køreklar vægt: 1.960 kilo
Trækvægt: 1.600 kg
Bagagerumsvolumen: 318 – 904 liter

Pris: 391.900 kr. (EX30 fås fra 284.900 kr.)
Privatleasing, 48 mdr., 15.000 km (engangsydelse/mnd. ydelse): N/A
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Nio lancerer billigmærket Firefly

Firefly skal gøre det, Nio ikke selv er i stand til: konkurrere på de europæiske markeder med lave priser. Den første Firefly-model er en hatchback med friskt design og 92 liter frunk.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS