Test og anmeldelser

TEST: Volvo V90 T6 Recharge – en herlig hybridbil du bør vente på

Volvo V90 en af de sidste tilbageværende klassiske Volvo-modeller, der minder os om tiden med kantede herregårdsvogne. Kan de klassiske dyder forenes med elektrificering? Vi tester Volvo V90 T6 Recharge.

Tekst og foto: Simon Hallenslev / d. 10. oktober 2021

Når man er i sit nostalgiske bilhjørne, er det hyggeligt at kigge på gamle og kantede Volvoer på Bilbasen. Det hører dog fortiden til med forstokkede stationcars, når man taler om Volvo i dag. Med kinesiske investorer i ryggen har Volvo nemlig sadlet gevaldigt om og er i dag et synonym for elektrificering.

Volvo var det første store bilmærke til at tilbyde en elektrificeret variant af hele deres modelprogram. Det passer selvfølgelig godt på tidens tendenser, men passer det også på Volvo V90? Passer elektrificering til den originale herregårdsvogn, der som den eneste nuværende Volvo-model bærer en lighed til mærkets kantede ophav?

Det vil jeg finde ud af, når jeg tester Volvo V90 T6 Recharge, der er en herregårdsvogn med strømstik og batteri.

Volvo V90
T6 Recharge

Motor: R4 1.969 ccm + el

Ydelse: 340hk / 590 Nm

0-100 km/t: 5,9 sek.

Tophastighed: 180 km/t

Forbrug: 47,6 km/l

Rækkevidde på el: 58 km

Testbilens pris: 612.200 kr.

(V90 T6 fås fra 533.138 kr.)

“Hey Google”

Før jeg kaster mig ud i hybridsnakken, er jeg nødt til at nævne et andet nyt og moderne element i herregårdsvognen. Nu trækker Volvo nemlig på kompetente kræfter i form af Google, når det kommer til styresystemet bag infotainmentskærmen – og det er et godt træk.

Da jeg testede Volvo V90 sidste år, var en af de største streger i regningen for mig infotainmentsystemet. Det virkede generelt gammeldags, småsløvt og besværligt at navigere i. Sådan er det ikke længere. Med Google er systemet gjort mere moderne at se på samt kvikt og intuitivt.

LÆS OGSÅ | TEST: Volvo XC60 har fået et facelift i samme gode stil

Fordi det er et Android-system, Google har leveret, kan man nu hente apps direkte til sin herregårdsvogn – fra Spotify til Easypark. Og med Google som bagmand er det selvfølgelig også Maps, der udgør navigationssystemet. Det er dejligt nemt og genkendeligt fra ens egen smartphone.

Apropos smartphone, så er Google naturligvis ikke interesseret i at støtte konkurrenterne. Derfor er Apple CarPlay ikke er tilgængeligt. Med apps direkte i bilens system er det dog en mangel, der er til at leve med. Manglen på Apple CarPlay bliver kun et lidt større problem, hvis dine engelskkundskaber ikke er i orden. Det nye Google-system forstår nemlig hverken dansk eller svensk (endnu).

Hybriddelen på papir

Volvo V90 T6 Recharge har en 4-cylindret turbomotor på 2-liter, der yder 250 hk og 350 Nm og er koblet op på en 8-trins automatgearkasse. Fossilmotoren arbejder sammen med en elmotor, der yder 87 hk og 240 Nm og fødes af et batteri på 11,6 kWh.

Samlet giver samarbejdet en systemydelse på 335 hk og 590 Nm, hvilket er nok til at skubbe den 2 tons tunge herregårdsvogn fra 0 til 100 km/t på kvikke 5,9 sekunder. Når elmotoren arbejder alene, er den opgivet til at klare 58 km og kan hive bilen helt op til motorvejshastighed, fordi den først taber pusten ved 125 km/t.

Hybriddelen i praksis

Kort sagt passer det moderne islæt i form af en PHEV drivlinje meget bedre end den halvsløve D5-dieselmotor, jeg testede sidste år. Volvo V90 T6 Recharge er overraskende meget kvikkere ud af starthullerne, ligesom den også er betydeligt mere tyst både med og uden fossilmotoren tændt.

En af årsagerne til at bilen opleves kvik er, at V90 T6 Recharge smider benzinmotoren i spil uden tøven, når speederen doseres dertil. Generelt virker hybridsystemet velafvejet, fordi den intelligent og sømløst veksler mellem de to motorer. Kun med helt fladt batteri kan den blive forvirret og staccato – men det er sjældent.

LÆS OGSÅ | TEST: Volvo V90  en herlig herregårdsvogn

Batteriet på 11,6 kWh har sine udfordringer med rækkevidden, når to tons svensk stål skal skubbes rundt på el alene. De 58 km i rækkevidde på papiret, får jeg aldrig omsat til mere end 35 km i virkeligheden. Det er altså ikke helt godt nok. Til gengæld er bilen med hjælp fra Google Maps-navigationen god til at dosere strømmen til ankomst ved endelige destination, hvilket virkelig pynter benzinøkonomien.

Volvo kommer mig dog i forkøbet, når det kommer til ovenstående rækkeviddekritik. Bedst som jeg overdrager nøglerne efter endt test, offentliggør Volvo nyheden om, at de udstyrer alle plug-in hybridmodeller med et større batteri fra 2022. Nu får V90 T6 Recharge et batteri på 18,8 kWh, en rækkevidde på flotte 87 km.

Skal du vente?

Når den pænere pris er en realitet i 2022, bliver Volvo V90 T6 Recharge en ret komplet plug-in-pakke. Hybriddrivlinjen er velsammensat og passer langt bedre til herregårdsvognen end en slatten dieselhakker. Det større batteri taler naturligvis for, at du venter til begyndelsen af 2022, før du køber Volvo V90 T6 Recharge. Men der er et men.

Det er ikke kun det nye Volvo-batteri, der kommer i 2022. Det gør de nye afgifter på plug-in hybridbiler også. Derfor bliver Volvo V90 T6 Recharge dyrere, og stiger fra en startpris på 533.138 kr. til en startpris på 558.033 kr. Det kan ved første øjekast virke som en stor merpris for 29 km ekstra elektrisk rækkevidde.

Min anbefaling er dog stadig, at du venter. For selvom prisen stiger, så får man i 2022 også en bil med den nyeste batteriteknologi, der utvivlsomt klarer hverdagsrækkevidden bedre, end det nuværende batteri gør. Hertil kommer også en bedre gensalgsværdi, fordi teknologien er mere tidssvarende, når den en dag skal sælges igen. Volvo V90 T6 Recharge er en fin hybridbil, der bliver decideret herlig, hvis du venter lidt.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.