Volvo V90
november 18, 2020

TEST: Volvo V90 – en herlig herregårdsvogn

Når det kommer til rummelige stationcars, ser langt de fleste i retning mod Tyskland – og med god grund. Sverige har dog også et hæderligt lod i puljen med herregårdsvognen V90. Men er hæderligt nok til at hamle op med de tyske mastodonter? Vi tester Volvo V90.

Af: Simon Hallenslev / d. 18. november 2020

Slår du ordet herregårdsvogn op, står der: ”en rummelig personbil med stort bagagerum indeholdt i passagerkabinen” – altså, det samme som en stationcar. Før det engelske udtryk kom til, var Volvo ophavsmændene på herregårdsvogne herhjemme. Helt tilbage fra 1960’erne dominerede de markedet for rummelige familiebiler med Volvo Duett og Amazon.

I dag har begrebet stationcar udvisket herregårdsvogn. På samme måde har de tyske mastodontmærker Audi, BMW og Mercedes-Benz udvisket Volvos overtag på markedet for rummelige familiebiler i luksusklassen. I 2016 præsenterede Volvo deres seneste skud på stationcarstammen med V90, som netop har fået et facelift.

Her er spørgsmålet, om et facelift kan holde V90 relevant i et stationcarmarked med tysk dominans?

Volvo V90

D4 Inscription

Motor: R4 diesel, 1.969 ccm

Ydelse: 190 hk / 400 Nm

0-100 km/t: 8,5 sek.

Tophastighed: 180 km/t

Forbrug: 16,9 km/l

Startpris: 624.140 kr.

(V90 fås fra: 576.965 kr.)

Hvilket facelift?

I 2010 kom svenske Volvo i kinesiske hænder. En verden af bilinteresserede var spændte på at se, hvad et kinesisk ejerskab ville gøre med det stolte, svenske bilmærke. Det de gjorde, var rigtigt. Volvo har sjældent set skarpere ud, som efter der kom kinesiske kötbullar på suppen. Volvo S90 og V90 samt den store Volvo XC90 imponerer med et meget moderne design, som stadig er tro mod det ærkesvenske ophav.

Volvo V90 så godt ud, da den blev lanceret i 2016, og det gør den stadig. Det synes Volvo øjensynligt også selv, da ansigtsløftet er ret begrænset. Mest tydeligt er det dog bagfra, hvor den i forvejen flotte bagende nu er prydet med LED-baglygter. Herudover er forkofangeren nu lidt mere komprimeret i sit udtryk, ligesom du har fået flere farver og fælge at vælge mellem. Det er dét i forhold til designet.

De skandinaviske kerneværdier

Volvo er sværvægtsmestre i sæder og det er derfor ingen overraskelse, at man finder sig godt til rette i kabinen. Du har alle muligheder for at indstille sæde og rat, så du hurtigt kommer til at sidde rigtig godt. Rammes siddeindstillingen lige i øjet, er kørepositionen noget nær perfekt.

Heldigvis har Volvo også sørget for, at resten af kabinen matcher de to kongestole på forreste række. Testbilen er den store Inscription-udstyrsversion, som udover komfortsæder med Moritzlæder også giver paneler og indlæg i ’Grey Ash’-træ. Altså, ægte træ. Lækkert.

LÆS OGSÅ | Test: Volvo XC40 Recharge er til den skandinaviske økofamilie

Knappen til at starte bilen, dørhåndtagene, ventilationsknapper og dertilhørende trim er alt sammen udført i iskoldt aluminium, som føles dyrt. V90 minder ikke om nogen af de tyske konkurrenter i kabinen, og sælger sig selv rigtig godt på de skandinaviske kerneværdier om simplicitet og materialer af høj kvalitet.

Inscription-niveauet giver også solgardiner i de to bagdøre, så du slipper for både klagende børn og rædsomme Frozen 2-solskærme med sugekop. På bagsædet er børn, uanset længden på lemmerne, sat godt til rette. Her er masser af benplads, sædevarme og USB-C stik. Med 560 liter er bagagerummet 100 liter mindre end i E-Klasse stationcar, men stadig stort og klogt indrettet med opdeler, surringskroge og -beslag.

Streg i regningen

Som en del af faceliftet kunne Volvo til gengæld godt have set lidt på infotainmentskærmen og -systemet. Det føles desværre uddateret, her særligt hvis vi sammenligner med det lækre MBUX-system i den nye Mercedes E-Klasse. Opløsningen og trykfølsomheden er egentlig fin, men systemet virker småsløvt og kan være kompliceret at finde rundt i.

Sidste streg i regningen er, at Apple CarPlay og Android Auto stadig kun er kompatibelt via et USB-kabel. Det skal altså være trådløst i en luksusbil til godt 700.000 kr. Og når man så får Apple Carplay på skærmen, fylder det kun 50% af den oprejste skærm, fordi det ikke er tilpasset. Skærmen er iøvrigt kun 9-tommer, hvilket føles småt sammenlignet med de 12,3-tommer du får i BMW 5-Serie og Mercedes E-Klasse.

Ingen snert af sport

Fælles for de tyske konkurrenter er, at de ofte forsøger at klemme lidt sport ned i halsen på dig. Også selvom du har købt en stor, dieseldrevet familiekasse. Her går Volvo på befriende vis mod strømmen med V90, hvor du ikke får en snert af sport.

Køreoplevelsen i V90 er udpræget blød og afslappende. Styretøjet er let uden at blive hverken slapt eller upræcist. Volvo har indset, at du ikke behøver et knivskarpt indtryk af forhjulenes retning gennem et tungt racerrat.

LÆS OGSÅ | Duel: Audi A6 og BMW 5-Serie som plug-in følger strømmen

På motorvejen er Volvo V90 virkelig hjemme. Den er retningsstabil og støjsvag, hvorfor der indbydes til lange, behagelige køreture indsvøbt i svensk stål. Testbilen er udstyret med D4 dieselmotoren, som måske mangler en kende raffinement i lydbilledet.

Acceleration og bundtræk fejler ingenting, og accelerationen fra 0 til 100 km/t klares på respektable 8,5 sekunder. Lyder det kvikt? Det føles det ikke som. Ved en mellemacceleration på motorvejen føles de 190 hk nærmere lidt småforpustede.

Bliver vi ved mellemaccelerationerne, så er den 8-trins automatgearkasse halvlænge om at lystre. Generelt er det som om, at speederen skal ret tæt på gulvtæppet, før der sker noget. Det er med til, at bilen sjældent føles kvik.

Det er godt og flot – men er det også nok?

Volvo V90 er en dejlig bil. Flot, velkørende og med en lækker kabine. Udfordringen er bare, at tyskerne også laver dejlige biler. Det er jo derfor, de sidder tungt på markedet.

Volvo V90 er den billigste, hvis vi sammenligner med de nærmeste konkurrenter. Med den mindste D4 dieselmotor, som testbilen er udstyret med, starter V90 fra 624.140 kr. BMW 520d Touring starter fra 680.000 kr., Mercedes E220d Stationcar fra 689.998 kr. og Audi A6 40 TDI Avant fra 643.960 kr. Med en beskatningsværdi på 500.000 kr. er V90 også den billigste blandt de nævnte konkurrenter, hvis du er på udkig efter firmaslæde.

SE OGSÅ | Video: Er Mercedes-Benz E-Klasse verdens bedste bil?

I grundkonstruktionen er 5-Serie og E-klasse omtrent på alder med V90. Alligevel viser de to konkurrenter en overlegenhed i, hvordan særligt de tekniske komponenter i kabinen er blevet opdateret. De føles mere moderne og mere tidssvarende. I en tid hvor store dele af vores liv leves gennem skærme og systemer, er det et kritisk område at falde bagud på.

Volvo V90 er stadig relevant – men også kun lige. Kan du leve med kompromisset på infotainment- og skærmfronten, kan du med Volvo V90 nemlig spare op mod 65.000 kr. og få samme niveau af raffinement og luksus i køreoplevelsen, som i de dyrere tyskere. Prisen gør op for kompromisset, men ikke for længe. Skærmen skal være større, systemet skal være bedre og sammen skal de være bedre integreret, for at V90 for fremtiden kan hægte sig på konkurrenterne.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS