juli 9, 2022

Test: Volvo V90 T8 rykker op i klassen

Den største af herregårdsvognene rykker op i klassehierarkiet med flere kræfter, længere elektrisk rækkevidde og mere komfort end tidligere.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Underdirektøren, business manageren og COO’en har en klar præference blandt store sedaner og stationcars. Der skal stå BMW på bilen, og bilen skal være en 5-serie. Det er en præference, som rykker sig mod SUV’er og crossovers, men mange bevarer den traditionelle tilgang til den store firmabil: Lav luksusbil er bedre end høj luksusbil.

5-serien og dens kolleger Audi A6 og Mercedes-Benz E-Klasse lå i 2021 højt nok i omsætning til at få udbetalt en klækkelig bonus, hvis de var værdsatte medarbejdere i store firmaer. Flere end 1.800 nye 5-serie, næste 1.400 eksemplarer af E-Klassen og mere end 1.000 styk A6’ere blev indregistreret i 2021.

LÆS OGSÅ | Test: Kan Lexus ES følge med de tunge tyskere?

Det levner meget lidt spillerum for alle andre i klassen. Alle andre er så meget sagt, for det er stærkt begrænset, hvor 5-serie og co. har konkurrence fra. Jaguar XF har alle glemt, og Lexus ES kommer næppe langt. Tilbage er Volvo og modellerne S90 og V90. Det sæt med store svenskere sneg sig i 2021 op på 576 styk. Der er meget langt til topjobbet for de to 90’ere.

Kan en opdatering af de vigtige plug-in hybrider med større batteri, flere hestekræfter og længere rækkevidde (det sidste giver afgiftsrabat), plus mere udstyr, give de store svenske modeller et karriereboost? Jeg tester den stærkeste i stationcarform, V90 T8 Recharge.

Du kan kun se det, hvis du ved det

Volvo arbejder nænsomt, når der faceliftes. Hvis Volvo var begyndt at sælge de faceliftede udgaver af XC90, V60, XC60, S90 og V90 uden at sige noget, havde hverken sælgere eller kunder bemærket noget. Der er noget med grillen… Den buer mere indad. Måske der er en lille ændring af kofangeren?

For V90 ligger faceliftet flere år tilbage, og det er virkelig en øvelse sværere end puslespil med 1.000 brikker og skyer som motiv at se forskel på før og efter. Det gør ikke mig noget, for V90 er elegant og tidløs.

Både den og de fleste konkurrenter er gamle kendinge. V90 startede karrieren tilbage i 2016. Inden for det næste år kommer Audi A6 med facelift – og der kommer helt ny 5-serie og helt ny E-Klasse. V90 får det ikke lettere.

V90 er langt fra så populær som klassekammeraten BMW 5-serie, men i 2021 blev der alligevel solgt 556 styk

Hestekræfterne løber løbsk

Det er plug-in hybrider, der, meget lidt overraskende, rykker på direktionsgangene, og V90’eren har som del-elektrisk bil mere batteri og rækkevidde at gøre godt med end konkurrenterne. Med langt mere voluminøst batteri er den elektriske rækkevidde hoppet op til cirka 86 kilometer på en opladning.

Elmotoren er kraftig med en ydelse på 145 hk, og Volvo tæller hele systemets ydelse sammen til 455 hk. Benzinmotor med 310 hk, elmotor med 145 hk. Konkurrenterne lægger ikke tallene sammen på den måde, for det er, teknisk set, svært at forsvare. Elmotoren og benzinmotoren yder deres maksimale på forskellige tidspunkter.

LÆS OGSÅ | Test: BMW 545e er den fedeste plug-in hybrid

For sammenligningens skyld, så yder konkurrenten A6 TFSI E 55 Quattro 367 hk, hvis det er Audis systemydelse, man går efter. Men elmotor og benzinmotor yder, hvis Volvo skulle regne det ud, 408 hk.

Men jeg kan mærke, at T8 Recharge er topmodellen, og jeg kan mærke, den har flere kræfter at gøre godt med end Audi’en, jeg lige har nævnt. V90 T8 Recharge har sprinterkvaliteter, og den er en drøm at foretage en pludselig overhaling med på motorvejen.

Helt så overbevisende som Verdens Bedste Plug-in Hybrid (som jeg personligt har kåret), BMW 545e, er den ikke, men for noget med 2-liters benzinmotor og fire cylindre er den opdaterede T8 mere end overbevisende stærk.

Den kører længere

V90 T8, som den tidligere hed, har aldrig direkte manglet hestekræfter. Men elmotorens nu 145 hk mod tidligere 87 hk giver balance i hele hybridsystemet, som tidligere manglende. Sammenkoblinger mellem benzin- og el-drift foregår nu også langt mere flydende og behageligt. 2-liters motoren har en rå, ikke ubehagelig lyd, men du kommer til at høre mindre til den end i ældre T8’ere, for elmotoren kan drive den store stationcar mere af tiden.

Batteriopgraderingen var nødvendig, og den er kærkommen. Jeg oplever igen og igen, at plug-in hybrider har meget svært ved bare nogenlunde at holde den lovede rækkevidde. Elbilerne bliver hurtigt bedre på det punkt, men plug-in hybrider virker til ikke at rykke sig. Så større batterier er, desværre, en nødvendighed.

Det har ikke gjort V90 lettere, men givet den mere elektrisk liv. Ren elektrisk kørsel vil aldrig give de lovede 86 kilometer – måske ved adstadig bykørsel – men et sted mellem 50-70 kilometer, når man holder sig fra at bruge strømmen på motorvejskørsel.

I Danmark fås V90 kun som plug-in hybrid, men til gengæld i to udgaver

Best of V90

V90 er som det slidte udtryk, man bruger om vin. God vin bliver bedre med årene. V90 er ikke blevet lagret, men den er blevet bedre siden 2016. Bagagerummet er underligt nok ikke vokset, så det er for lille i forhold til en stationcar på 5 meter, men affjedringskomforten er landet på et godt sted, og det tunge, fuldstændig ikke-kommunikerende styretøj passer godt til, at V90 nu også er mere retningsstabil.

LÆS OGSÅ | Test: Audi A6 Avant er også som plug-in hybrid en cruiser

Google-infotainmentsystemet lever på en skærm, der er mindst nogle tommer for lille. Til gengæld er det fedt bare at kunne logge ind på sin Google-konto og køre Maps som var det på ens egen telefon – med hele bagkataloget af steder, man har været eller er vant til at besøge.

Tailored Wood Blend-indtrækket (cirka 22.000 kr.) er lavet af 30 procent uld og 70 procent polyester, og med det sætter Volvo barren højt for en industri, som hurtigt er ved at bevæge sig væk fra læder. Mens det i sig selv ikke får mange firmabilister væk fra en BMW 5-serie, så er den lille ting med til at gøre V90’eren mere attraktiv.


SPECIFIKATIONER

Volvo V90 T8 Recharge Ultimate Bright

Motor: R4, 1.969 cm3 + elmotor
Ydelse: Benzinmotor 310 hk/400 Nm – elmotor 145 hk/309 Nm
0-100 km/t: 4,8 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 111,1 km/l
Rækkevidde på strøm: 86 kilometer
CO2:
19 gram/km
Mål (L/B/H):
495/188/148 cm
Køreklar vægt:
2.075 kilo
Bagagerumsvolumen:
488-1.454 liter

Pris:
754.626 kr. (V90 fås fra 616.050 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse):
Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil:
Ikke oplyst


Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS