Kategorier
Elektrisk

Verdens smukkeste: Polestar 1

Polestar 1 er verdens smukkeste bil i nyere tid. Er du enig? Se hvilke biler, vi mener, der indtager pladserne efter Polestar 1.

TEKST & FOTO: Jacob Dalby / DATO: 28. juni 2022

Sjældent udtaler jeg mig om design – for det er vel en smagssag. Det må være op til den enkelte at vurdere, om man er til det ene eller det andet. Men lige i tilfældet her, er der ikke noget at rafle om. Polestar 1 … Wow altså.

LÆS DEN FULDE TEST HER | Test: Polestar 1, tak for dansen

Lad mig præsentere bilen kort; Polestar 1 er i bund og grund en GT, der bedst sammenlignes med BMW 8-serie – men et prisskilt, der sætter den i liga med Bentley Continental GT. Modsat de to andre er der her tale om en plug-in hybrid, hvor hvert baghjul er drevet af sin egen elmotor.

Til at drive elmotorerne er der monteret et 34 kWh stort batteri, der ifølge Polestar rækker til 124 km elektrisk rækkevidde. I virkeligheden ikke helt så langt, men ved gunstige betingelser kan jeg godt hive 100 km ud af batteriet. En elektrisk rækkevidde, man rent faktisk kan bruge til noget.

LÆS OGSÅ | Polestar 5 bliver et elektrisk bæst med 884 hk

Derudover er der en 2-liters, 4-cylindret benzinmotor med både turbo og kompressor, der driver forhjulene. Samlet set en pakke med 609 hk og et sprint til 100 km/t på 4,2 sekunder.


Specifikationer
Polestar 1

Motor: 2-liters benzinmotor + to elmotorer

Ydelse: 609 hk/1.000 Nm 

0-100 km/t: 4,2 sekunder

Tophastighed: 250 km/t

Elektrisk rækkevidde: 124 kilometer

Mål (L/B/H): 459/196/135 cm

Bagagerumsvolumen: 126 liter

Pris: 1.895.000 kr. (Polestar 1 er udgået)


Unik som få

Selve konstruktionen er i carbon, der er justerbare støddæmpere OG så er den kun produceret i 1.500 eksemplarer – og de er solgt. Da der stadig var nogle at købe, var prisen på 1,9 mio. kr.

Det kan godt være den hverken er specielt velkørende, ikke rigtig komfortabel, ret kvik men ikke hurtig… Men det er alt sammen ligegyldigt, for Polestar 1 er unik i ordets mest bogstavelige forstand. Se på den!

Polestar 1 udstråler selvsikkerhed uden at være aggressiv og formår samtidig at være helt utrolig nærværende. Helt underspillet og bare virkelig go’ stil. Jeg mærker det også på reaktionerne fra folk jeg møder på min vej. Den indgyder venlighed, begejstring og ikke mindst interesse, hvor mange af de meget eksklusive mærker får andre følelser frem i folk. Om man forstår det…

Jeg føler mig lidt som James Bond, når jeg sidder bag rattet – det bliver næsten lovligt at køre for stærkt for hey! Jeg er jo James Bond..! License to kill og alt det der. Uanset føler man sig som noget særligt, når man har lov at køre så limiteret en bil, der ikke produceres mere, med den drivlinje og dét design. Polestar 1 er vitterligt noget ganske særligt.

Men hvad siger du? Er der andre nyere biler, der kommer i nærheden – eller måske endda er smukkere. Jeg mener det ikke. Alligevel har jeg fundet de fem biler som, jeg mener, kommer tættest på.

Aston Martin DBS Superleggera

Maserati MC20

Ferrari Monza SP1

Lexus LC

Range Rover Velar

Af Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.