Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST & FOTO: Jacob Dalby / DATO: 28. juni 2022
Sjældent udtaler jeg mig om design – for det er vel en smagssag. Det må være op til den enkelte at vurdere, om man er til det ene eller det andet. Men lige i tilfældet her, er der ikke noget at rafle om. Polestar 1 … Wow altså.
LÆS DEN FULDE TEST HER | Test: Polestar 1, tak for dansen
Lad mig præsentere bilen kort; Polestar 1 er i bund og grund en GT, der bedst sammenlignes med BMW 8-serie – men et prisskilt, der sætter den i liga med Bentley Continental GT. Modsat de to andre er der her tale om en plug-in hybrid, hvor hvert baghjul er drevet af sin egen elmotor.
Til at drive elmotorerne er der monteret et 34 kWh stort batteri, der ifølge Polestar rækker til 124 km elektrisk rækkevidde. I virkeligheden ikke helt så langt, men ved gunstige betingelser kan jeg godt hive 100 km ud af batteriet. En elektrisk rækkevidde, man rent faktisk kan bruge til noget.
LÆS OGSÅ | Polestar 5 bliver et elektrisk bæst med 884 hk
Derudover er der en 2-liters, 4-cylindret benzinmotor med både turbo og kompressor, der driver forhjulene. Samlet set en pakke med 609 hk og et sprint til 100 km/t på 4,2 sekunder.
Motor: 2-liters benzinmotor + to elmotorer
Ydelse: 609 hk/1.000 Nm
0-100 km/t: 4,2 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Elektrisk rækkevidde: 124 kilometer
Mål (L/B/H): 459/196/135 cm
Bagagerumsvolumen: 126 liter
Pris: 1.895.000 kr. (Polestar 1 er udgået)
Selve konstruktionen er i carbon, der er justerbare støddæmpere OG så er den kun produceret i 1.500 eksemplarer – og de er solgt. Da der stadig var nogle at købe, var prisen på 1,9 mio. kr.
Det kan godt være den hverken er specielt velkørende, ikke rigtig komfortabel, ret kvik men ikke hurtig… Men det er alt sammen ligegyldigt, for Polestar 1 er unik i ordets mest bogstavelige forstand. Se på den!
Polestar 1 udstråler selvsikkerhed uden at være aggressiv og formår samtidig at være helt utrolig nærværende. Helt underspillet og bare virkelig go’ stil. Jeg mærker det også på reaktionerne fra folk jeg møder på min vej. Den indgyder venlighed, begejstring og ikke mindst interesse, hvor mange af de meget eksklusive mærker får andre følelser frem i folk. Om man forstår det…
Jeg føler mig lidt som James Bond, når jeg sidder bag rattet – det bliver næsten lovligt at køre for stærkt for hey! Jeg er jo James Bond..! License to kill og alt det der. Uanset føler man sig som noget særligt, når man har lov at køre så limiteret en bil, der ikke produceres mere, med den drivlinje og dét design. Polestar 1 er vitterligt noget ganske særligt.
Men hvad siger du? Er der andre nyere biler, der kommer i nærheden – eller måske endda er smukkere. Jeg mener det ikke. Alligevel har jeg fundet de fem biler som, jeg mener, kommer tættest på.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.