Duel: Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er fine benzinbiler
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Ford er skrumpet ind. Skåret ind til benet. Udsultet. Jeg kan komme på flere ord og sproglige billeder om det amerikanske mærke og dets situation i Europa, og de vil alle være negative. Og triste.
Det er sørgeligt, at det bilmærke, som mange ser som stort, stolt og specielt er blevet syltet af sit eget hovedkontor. Ford hjemme i USA har det fremragende og sælger trucks og SUV’er i massevis. Men det amerikanske hovedkontor i Dearborn, Michigan, har slukket for gejsten, udviklingen og det meste af modelprogrammet i den europæiske afdeling.
Hvordan skal Ford klare sig uden Fiesta og Focus, når det eneste amerikanerne gør for at hjælpe er at sende kolossen Explorer og den helt sikkert udmærkede, men uvæsentlige Mustang herover? I Danmark kan Ford ikke blive ved at leve af at sælge Kuga PHEV, som de har levet på siden corona satte ind.
Om Ford-fans vil grine af det, græde over det eller se på det med nysgerrige øjne, ved jeg ikke. Men Ford skal blomstre op ved hjælp af to nye elbiler, som Volkswagen har leveret alle stumperne til. Explorer er den første, og den har kun størrelsen på logoet i fronten til fælles med den store amerikanske version. Det er til gengæld meget stort.
Lang tids venten, men nu er Explorer, altså den elektriske med VW-gener, kommet til Danmark. Den er lavet i Europa, og størrelsen ser ud til at passe perfekt på vores breddegrader, men designet skal signalere, at den er ærkeamerikansk.
Den nyeste elmotor fra Volkswagen smagt til med Fords indstilling til køreegenskaber og indretning. Sådan cirka, for Ford har overtaget en hel platform og ikke bare en elmotor, så der er vitterligt grænser for, hvor meget Fords egne har haft mulighed for at påvirke køreegenskaber og indretning.
Der er tre Explorer-varianter, som adskiller sig fra hinanden gennem ydelse, batteristørrelse og antallet af elmotorer. Alle tre fås med det rigtig udmærkede basisudstyrsniveau Select, mens udgaverne med stort batteri også fås med det lidt mere komplette Premium-niveau.
Stort batteri oversættes hos Ford til Udvidet Rækkevidde (UR), og her nyder Explorer godt af et VW-batteri på 82 kWh, hvoraf man har lov at lade på 77 kWh. Det er lykkedes for Ford at få flere kilometer ud af batteriet, end VW får ud af det i den mere kompakte ID.3: op til 602 kilometer på en opladning. Men Explorer lader med maksimalt 135 kW ved en lynlader, mens ID.3 nu kan hives op på 175 kW.
LÆS OGSÅ | Ny Ford Capri. Er navnet okay?
For at opnå maksimal og altoverskyggende rækkevidde skal man gøre to ting. For det første skal man bestille Explorer RWD UR Select. Baghjulstræk, stort batteri, basisudstyr med 19” fælge. For det andet skal man bestille varmepumpe. Bestille, siger du? Ford har valgt at gøre den til ekstraudstyr i alle varianter – til 7.880 kr. Dumt. Jeg er glad for, jeg ikke umiddelbart skal sælge en brugt Explorer uden varmepumpe om nogle år, for den vil man bare gerne have i løbet af en dansk vinter.
Den ene af de to øvrige muligheder er basismodellen Explorer RWD SR Select, som jeg anser for værende overflødig. Ikke fordi den har 170 hestekræfter, som sagtens kan give mening, men fordi rækkevidden ser ud til kun at blive 384 kilometer, når Ford engang i første kvartal sætter den i produktion. Den er 40.000 kr. billigere end med det store batteri, men tænk – igen – på, hvad der er nemmest at komme af med, hvis den skal sælges igen.
Et hot tip kan være topmodellen Explorer AWD UR Select. 340 hestekræfter, firehjulstræk og basisudstyret. Meget billigere end en VW ID.4 GTX, så for 359.900 kr. får man det samme skub, som kollegerne med originalen tager 429.995 kr. Lidt mindre bil, men det er kun bagagerummet, der virkelig føles mindre.
Explorer RWD UR Premium. Det store batteri med den stærke elmotor med 286 hestekræfter og 545 Nm, som går direkte til baghjulene. Den har også det højeste af de to udstyrsniveauer, som koster 20.000 kr. ekstra. Det er ikke nødvendigvis 20.000 kr., jeg vil anbefale nogen at bruge.
Premium i forhold til Select kommer med 20” alufælge, el-betjent bagklap, matrix-LED-forlygter, indtræk i kunstlæder og B&O-lyd. Desværre skal man, som i Select-varianten, betale for head-up-display, 360 graders kamera og udvidet sporskiftesystem i Førerassistance-pakken, så hvis pengene hænger mindre løst, anbefaler jeg Explorer RWD UR Premium med varmepumpe (7.880 kr.) og Førerassistance-pakke (13.370 kr. – inklusive el-betjent bagklap). Så er vi på i alt 361.150 kr.
Så er den ingen B&O-lyd, som også mest af alt virker gennemsnitlig, eller kunstlæder, men stadig den store touchscreen på 14,6”, der kan vinkles efter lysindfald og humør (og byder på et skjult rum under sig), varme i rattet, god plads og mere interessant design end hos VW.
Ford har brugt pænere materialer end Volkswagen, mens de har været nødt til at beholde det irriterende touch-panel til forlygter og afrimning, REAR-skiftefunktionen på forrudehejset, som stiller om til bagerste sideruder (virker. Af og til), den lille digitale instrumentering på 5”, gearvælgeren og forsæderne – eller i hvert fald knapperne til at justere førersædet og massagen.
Det er gode sæder, men det er en massage, der kun har navnet til fælles med rigtig massage. Forestil dig et par barnehænder, der trykker dig blidt i ryggen. Så er det faktisk for kraftigt. Man skal alligevel hellere koncentrere sig om at køre Explorer end at lade sig nusse på ryggen.
Langt på en opladning. Testbilen indikerer 384 kilometer med 95 procent på batteriet, men en eller anden galning har helt tydeligt brugt alle 286 hestekræfter, så tit det kunne lade sig gøre, før jeg skulle overtage den.
Der er i hvert fald stadig 380 kilometer tilbage, da jeg rammer 80 procent. Det er lunt. Over 20 grader i testugen, så vilkårene er gode, men Explorer virker til at have et ret lavt forbrug, som jeg flere gange har set det med Volkswagens nye elmotor.
Hvis Ford havde overtaget en platform fra Tesla Model Y til Explorer, havde de fået en knoklestiv affjedring og et hyperaktivt styretøj med i pakken. Med MEB fra VW er der god komfort, tyngde og velafstemt styretøj med fra starten, og Ford har så drysset lidt erfaring ud over Explorer, så den føles endnu en smule mere køreglad.
Den styrer lidt mere spændende end eksempelvis ID.4. Affjedringen er smidig, rolig og komfortabel. Explorer er, dybest set, en dejlig bil at køre i. Den gør præcis det, den skal, og den reagerer forudsigeligt – og med baghjulstræk står den rigtig solidt og lidt legende i svingene. Men kun hvis man vil lege.
Jeg ville ønske, Ford havde brugt lidt penge til at støjisolere Explorer lidt mere. ID.4 har noget mere kabinestøj end Peugeot E-3008, fandt jeg frem til i en duel for nylig, og Explorer er heller ikke så stille, som E-3008. Det er vejstøj, og det er vindstøj. Men det er også flere kilo, hvis den skulle være mere støjsvag, så det er et tveægget sværd.
Ford har fået en meget stor hjælpende hånd fra Volkswagen til at skabe sin første europæiske elbil, og det er ikke den dummeste samarbejdspartner, amerikanerne har valgt. Det er også rigtig godt for Ford, at mange af problemerne omkring softwaren til MEB-platformen er blevet tacklet – og at Explorer har den nye elmotor med 286 hestekræfter og ikke den gamle med 204 hestekræfter.
For at svare mere konkret på spørgsmålet, så er Explorer en elbil i en rigtig god størrelse (omtrent BMW iX1 og Renault Scenic E-Tech Electric), som gør, at man ikke behøver købe en af de mange større modeller (Model Y, ID.4, Enyaq), hvis man ikke har brug for.
Explorer kører godt, har hvad der virker til at være lang rækkevidde, og så bliver man ikke snydt for udstyr, selv om man nøjes med laveste udstyrsniveau. Jo, varmepumpen bliver man snydt for, og det er virkelig en skam, at den ikke bare er inkluderet.
Det næste skridt for Ford er Capri, som er større, langt mindre venlig mod øjnene, navngivet helt uden respekt for historien – og så ellers indrettet som Explorer og udstyret med samme teknologier. Men jeg er mere spændt på det, der kommer bagefter. Fords første egenudviklede elbil fra den europæiske afdeling. Forhåbentlig får de lov at slå sig løs, uden at hovedkontoret blander sig for meget.
Ford Explorer RWD UR Premium
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 286 hk/545 Nm
0-100 km/t: 6,4 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 14,7 kWh/100 km
Rækkevidde: 572 kilometer
Batteristørrelse: 82 (77 kWh anvendelig)
Ladekapacitet: 135 kW
Mål (L/B/H): 447/187/163 cm
Køreklar vægt: 2.102 kilo
Trækvægt: 1.000 kilo*
Bagagerumsvolumen: 465-1.455 liter
Pris: 359.900 kr. (Explorer fås fra 299.900 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
*Gælder ved 12 procent stigning. Ved op til otte procent stigning kan Explorer lovligt trække 1.200 kilo, men det kræver et dokument fra Ford, som producenten tager penge for.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
… afsløres først den 26. november, men ni finalister til finalefeltet er netop blevet fundet. Væsentlige elbiler som Hyundai Inster, Kia EV3 og Skoda Elroq er med i finalen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.