ElbilerTest og anmeldelser

TEST: Vi udsætter den længe ventede VW ID.3 for danske veje

Af i Elbiler, Test og anmeldelser
VW ID.3 er kommet til Danmark, og vi tester et eksemplar af den længe ventede elbil, og finalist til Årets Bil 2021, med 204 hk og et batteri på 58 kWh.

Af: Morten Bek / d. 24. oktober 2020

Årets mest omtalte bil? Der er ingen diskussion, for den elektriske ID.3 fra Volkswagen er mere omtalt, omdiskuteret og ombejlet end alt hvad der ellers kører på fire hjul.

Hvorfor al den opmærksomhed?

Svaret er egentlig flere svar. For det første sker der rent faktisk noget med salget af elbiler for tiden, og i september købte danskerne det højeste antal elbiler på en enkelt måned: 2.340 styk.

SE OGSÅ | Den nye VW ID.3 er fremragende – men den mangler noget

Det samlede salg af nye personbiler var på 17.197 styk, så næsten 14% af alle nye biler i september trillede ud på vejene udelukkende drevet af el. Om det er en enkelt måned med et usædvanligt salg, er der altid mulighed for, men diskussionen om elbiler kører i hvert fald for fuld damp.

Specifikationer

Volkswagen ID.3 Max

Motor: Elektrisk

Batteristørrelse: 58 kWh

Ydelse: 204 hk / 310 Nm

0-100 km/t: 7,3 sek.

Tophastighed: 160 km/t

Rækkevidde på el: 423 km

Startpris: 394.995 kr.

(ID.3 fås fra 324.995 kr.)

Den anden del af svaret er, at når Volkswagen lancerer en helt ny bilmodel, så får den typisk mere opmærksomhed end en ny Opel – både den positive og den negative opmærksomhed. Der er ingen naturlov, som siger, at det skal være sådan, men VW er et stort mærke med mange fans og mange i modsatte grøft.

SE OGSÅ | Den bedste og værste VW nogensinde

Men ID.3 skal have lov til at tale for sig selv som produkt – uden rosende PR-udgydelser og ophedede diskussioner i kommentarfelterne på nettet. Vi kører af sted for at teste den elektriske VW i en udgave med 204 hk og mellemstørrelse batteri med en kapacitet på 58 kWh.

VW ID.3 bagende

Hvor langt kan den køre på en opladning?

Lige på og hårdt. Rækkevidde er vigtig, og rækkevidde er det mest omdiskuterede, når det kommer til elbiler. På den ene side er det fint, for det er lettest og bedst for nerverne at kunne klare 500 km på en opladning. På den anden side er det ikke fint. I det lange løb er det nemlig mere relevant at tale om hvor hurtigt bilen kan lade. Og hvor mange kW den bruger for hver 100 km. Det er smartere at kunne lade op til 100 km ekstra på 15 og ikke 45 minutter, og en elbil skal også være nøjsom og ikke kaste om sig med strøm.

LÆS OGSÅ | Årets Bil 2021: Her er de 7 finalister

ID.3 fås med batteri med en kapacitet på 45, 58 eller 77 kWh. Rækkevidden er i snit henholdsvis ca. 330, 423 og 540 km, men det er modeller med 58 kWh-batteriet, som udgør det meste af modelprogrammet, hvor der er hele otte udstyrsniveauer. Det er en model med 58 kWh-batteri, vi tester.

ID.3 med 58 kWh-batteri kan lade med op til 100 kW, mens udgaven med 77 kWh må lade med 125 kW. Ærgerligt, at højere hastighed skal være forbeholdt den dyreste. 100 kW giver dog, trods alt, adgang til at fylde batteriet til 80% på 35 minutter. Hvis du kan finde en lader, som leverer den slags strøm. Infrastrukturen omkring elbiler er nemlig stadig pinligt ringe, og man møder typisk standere i det offentlige rum, som maksimalt kan levere 11 kW. I så fald tager opladningen cirka seks timer.

SE OGSÅ | Undersøgelse: Elbiler udleder mindre end først antaget

Ved en enlig 50 kW-ladestander i Svinninge i Odsherred går ID.3 på cirka 35 minutter fra 30% på batteriet til 77%. Over tre dage med omkring 250 km kørt, rigtig meget motorvej inkluderet, ligger forbruget på omkring 18 kWh for hver 100 km. Det er et helt tilfredsstillende forbrug.

Hvordan er VW ID.3 generelt som bil?

På den dedikerede MEB-platform til elbiler har Volkswagen lagt vægt på gode pladsforhold, og det har ID.3. På godt og vel samme grundflade som en Golf byder den på god plads til fire voksne og et bagagerum på 385-1.267 liter. På den måde kan den ikke måle sig med en Passat Variant, men er planen en bil til to voksne og to teenagere, så finder man rigtig god plads i kabinen.

SE OGSÅ | Golf GTE gør enhver anden Golf irrelevant

Indretningen af førerpladsen og alt omkring de to forreste sæder er minimalistisk og let at gå til. Man sætter sig ind, drejer gearstilken om på D og kører. Der er en startknap på ratstammen, men den er kun til nødstilfælde. Infotainmentsystemet er skarpt, lækkert og imponerende. Bortset fra at stort set alle indstillinger foregår via skærmen. Om det så er sædevarme eller diverse indstillinger af klimaanlægget.

Nogle af materialerne er simple og virker lidt billige i en bil til 400.000 kr. (toppen af dørsiderne og ventilationsdyser). Andre dele virker dyre og mere passende til prisen. Kan man se bort fra den hårde plast, får man en bil med virkelig gode sæder (med separate armlæn på hvert forsæde), supergod kørestilling og fint standardudstyr. Eksempelvis avancerede LED-forlygter, adaptiv fartpilot og meget andet aktivt sikkerhedsudstyr, digital instrumentering og panoramaglastag på næsten alle modeller.

Hvordan kører VW ID.3?

Køreegenskaberne er så godt som perfekte. Vægtningen af styretøjet er ramt helt rigtigt, og retningsstabiliteten er fremragende. End ikke testbilens store 20” hjul kan mindske komforten, som er bedre end i den nye Golf. Med batteriet i bunden af bilen kører ID.3 endda meget neutralt og med minimal krængning gennem sving – også ved høj hastighed.

Med baghjulstræk er der intet, der trækker i forhjulene og rattet, så de 204 hk kan fyres af selv ved lav fart, uden at rattet er ved at blive rykket ud af hænderne. I en bil som Hyundai Kona EV skal man i den grad tilpasse speederen for ikke at overbelaste fordækkene.

SE OGSÅ | Træt af kedelige elbiler? Berner tester to, der er hamrende sjove

En simpel ting som ID.3 mangler, som Kona EV har, er paler til at styre regenereringen. Altså hvor meget strøm der skal fodres til batteriet ved nedbremsning. Man kan skifte til det eneste andet niveau ved at dreje gearstilken over på B, men skifter man ofte mellem mild eller kraftig regenerering, vil man virkelig savne muligheden for at gøre det fra rattet.

204 hk er mere end rigeligt, og kræfterne slipper ikke op, når farten når 110 km/t. Der er så rigeligt med kræfter til meget mere. Støjniveauet er lavt som i en større bil, og det fuldender en virkelig god bil til lange ture. Hvis man husker at tjekke, hvor der er ladestandere, selvfølgelig.

VW ID.3 side

Hvad koster VW ID.3, og hvilken variant skal man vælge?

En basisudgave af ID.3 med 150 hk og et batteri med en kapacitet på 45 kWh er på vej. Prisen skulle ende på cirka 280.000 kr. Den kan kun lade med 50 kW, i modsætning til mindst 100 kW i alle andre varianter. Da man får 58 kWh-batteriet og noget mere udstyr til 324.995 kr., vil basisvarianten næppe komme til at spille en større rolle på markedet.

SE OGSÅ | 6 gode og 4 dårlige ting ved livet med en elbil

Topmodellen Tour med det store batteri på 77 kWh starter ved 400.000 kr., og den byder på de samme 204 hk som modeller med 58 kWh. Det er altså umiddelbart en ID.3 med batteri på 58 kWh, som giver mest mening. Den findes så i seks (!) udstyrsversioner. Life-udgaven til 324.995 kr. er pænt udstyret, men Business-versionen til 354.995 kr. med blandt andet avancerede LED-forlygter, bakkamera og nøglefri betjening virker som et godt kompromis i det lidt for omfattende modelprogram.

Se Anders Berners første møde med VW ID.3

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.