Årets Bil

Årets Bil 2021: Her er de 7 finalister

Af i Årets Bil
Et felt á 24 nye biler er de sidste dage blevet testet på alle leder og kanter. Nu har juryen barberet feltet ned til 7 skarpe modeller. Hvilken bil tror du løber med titlen?

Af: Simon Hallenslev / d. 21. oktober 2020

Feltet til Årets Bil 2021 er — selvfølgelig — mere elektrificeret end nogensinde før. Ud af 24 biler er hele otte af dem fuldelektriske, mens der også er taget en god håndfuld plug-in hybridvarianter med til Jyllandsringen, hvor kåringen traditionen tro finder sted.

Juryen af motorjournalister, som blandt andre inkluderer Bilbasens Anders Berner, Ebbe Sommerlund, Morten Bek og Jacob Dalby, har nu testet og voteret, så finalistfeltet på syv biler er klar. Finalisterne til Årets Bil 2021 er: BMW 4-Serie, Honda e, Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Leon, Toyota Yaris og VW ID.3.

BMW 4-Serie

BMW 4-serie

Den nye 4-Serie er måske lidt elefanten i finalistfeltet. For hvad er der med den kølergrill? Og ser det bedre ud i virkeligheden end på billeder? Svaret på sidstnævnte spørgsmål sås der stadig tvivl om i juryen, her efter Bimmeren har sikret sig en plads i finalefeltet.

LÆS OGSÅ | Så er de her: Se billederne af de nye BMW M3 og M4

Det er nemlig ganske utvetydigt, at den nye 4-Serie kører brandgodt. Det er ægte BMW’sk køreglæde af den gamle skole. Til kåringen var både 430i og M440i til rådighed, hvor den sidste, med sit firehjulstræk og 374 hk, kan køre om hjørner med fuldfede M-biler med bare et par år på bagen. Den nye 4-Serie starter fra 601.775 kr.

Honda e

Honda e

Den lille finurlige Honda e er langt fra den mest praktiske bil, du kan købe, og er heller ikke en elbil, der tager kegler med sin rækkevidde – tværtimod. Alligevel tager den juryen med storm og charmerer sig sikkert ind i finalefeltet.

SE OGSÅ | Video: Træt af kedelige elbiler? Berner tester 2, der er hamrende sjove

Charmen er ganske gennemtrængende, hvor Honda e udadtil ligner en nuttet pandabjørn, mens den indvendigt i kabinen ikke ligner noget, der er set før med skærme über alles og træindlæg. Underholdningen stopper ikke dér, da Honda e mest af alt opfører sig som en lille, elektrisk gokart på landevejen. Honda e starter fra 277.100 kr.

Peugeot 2008

Peugeot 2008

De kompakte crossovers har virkelig fat i Hr. og Fru Danmark, og hvis de vil have sådan en, er Peugeot 2008 et super skarpt bud. Den fås i dag både som helt almindelig benzin- og dieselbil samt som fuldelektrisk. Det er nok særligt tilføjelsen af en fuldelektrisk variant, der endegyldigt slår 2008 i finalefeltet.

LÆS OGSÅ | Test: Du må gerne være fedtet med din Peugeot 2008

2008 er klasseeksemplet på, at franske Peugeot virkelig er inde i en god stime. Den er letkørt i byen men stadig stabil og støjsvag på motorvejen. Kabinen er anderledes med 3D-instrumentering og mini-rat, men kvaliteten af materialerne er ikke til at tage fejl af. Peugeot 2008 starter fra 209.990 kr.

Renault Captur

Renault Captur

Endnu en fransk fætter-højben sniger sig med i finalefeltet. Skulle kabinen være tanden for speciel til din smag i 2008, er Captur et andet skarpt bud på en dansker-venlig kompakt crossover. Captur er mindre mærkelig men mindst lige så velkørende som 2008.

LÆS OGSÅ | Test: Renault Captur med kryds og bolle på udstyrslisten

Renault Captur sikrer sig en plads i finalefeltet først og fremmest på grund af tilføjelsen af en plug-in hybridvariant, vis system er veludført og velintegreret. Dét giver en billig, økonomisk og velkørende crossover. Renault Captur starter fra 198.900 kr.

Seat Leon

Seat Leon

Seat Leon overhaler sine nært beslægtede søskende VW Golf 8 og Skoda Octavia indenom og napper selvsikkert en plads i finalefeltet. På papiret er der ikke meget, der adskiller Leon fra Golf og Octavia. Praktisk og økonomisk er de alle gode bud på en mindre familiebil.

LÆS OGSÅ | Test: Ny Seat Leon er en formidabel spiller i Golf-klassen

Den største forskel er udadtil, hvor Leon diskutabelt ser mere spændende og sportslig ud end sine søskende, ligesom der også er elementer i kabinen, der spiller bedre i spanieren. Også bag rattet føles Leon en tand mere dynamisk – særligt hvis vejen krøller og bilen trykkes på maven. Seat Leon starter fra 214.990 kr.

Toyota Yaris

Toyota Yaris

Den billigste bil i finalefeltet er Toyota Yaris. Det kan vise sig at være en fordel snarere end en ulempe. At Yaris er prisbillig gør bare, at den er relevant til et bredere publikum end de andre i finalefeltet. Det er en oplagt bybil eller måske husholdningens bil nummer to.

SE OGSÅ | Video: Ny Toyota Yaris Hybrid er verdens sureste bil

Denne seneste aftapning af Toyota Yaris brillerer med køreegenskaber, som sjældent fås mere sjove og dynamiske i en minibilsklasse, der ellers er stopfyldt med fine og velbyggede biler. Den er sjov, hvis du vil have det, mens den i det daglige teer sig præcist så civiliseret, som en fornuftig minibil skal. Toyota Yaris starter fra 129.990 kr.

VW ID.3

VW ID.3

Er det en overraskelse, at ID.3 klarede skærene til finalistfeltet? Vel egentlig ikke… Den er én af årets største bilnyheder, og folk har ventet i spænding på at se, hvordan VW’s bud på en betalelig elbil ser ud og kører.

SE OGSÅ | Video: Den nye VW ID.3 er fremragende — men den mangler noget

Designet deler måske vandene, men juryen til Årets Bil er ikke i tvivl: Den hører til blandt finalisterne. Kabinen er rummelig, komfortabel og nytænkende. Bag rattet er den letkørt og blød, men også dynamisk på et snoet stykke landevej, med sit baghjulstræk og præcise styretøj. VW ID.3. starter fra 324.995 kr.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.