Test og anmeldelser

Test: VW Polo 1,5 er en stor, men dyr fornøjelse

Af i Test og anmeldelser
Flere hestekræfter har aldrig skadet. Vi tester Volkswagen Polo 1,5 TSI R-Line

Af: Morten Bek / d. 19. februar 2020

Det er sjældent at høre nogen brokke sig over for mange hestekræfter. Det er altid det omvendte. Jeg husker i hvert fald ikke at have brokket mig over, at Ford Fiesta ST med 200 hk har for mange kræfter. Men jeg er ret sikker på, at jeg ytrede mig omkring manglen på hestekræfter, da jeg skrev en artikel om Volvo S80 DRIVe. Den store luksussedan havde en 1,6-liters dieselmotor med 109 hk, som kun under stort pres kunne flytte sig hurtigere, end der kommer blade på træerne til foråret.

Læs også: Først test: Polo GTI er en bulderbasse på budget.

Derfor er det ingen skam, at Volkswagens noget så populære minibil, Polo, fås som GTI med en, for klassen, stor 2-liters benzinmotor med 200 hk. Det er tværtimod en stor fornøjelse, at den tyske mini kan præstere side om side med større og meget dyrere biler. Den koster omtrent 275.000 kr., og det har for rigtig mange danske bilkøbere vist sig at være et slagtilbud. Volkswagen sælger alle Polo GTI, de kan skaffe.

Men kan mindre end GTI gøre det, uden at Polo bliver en snegl på vejen, en forhindring for alle Mercedes C 220 d’erne derude? Vi tester Polo R-Line med 1,5-liters benzinmotor med 150 hk.

Hvorfor skal vi høre om Polo nu?

Den opmærksomme læser vil vide, at der intet nyt er ved Polo som model. Den har hverken fået et facelift eller spændende nyt udstyr, siden den nye kom på gaden i 2017. Men de stærkt bilinteresserede vil vide, at Polo er en af de mest solgte biler i Danmark. Den blev nummer fire i 2019 med flere end 6.000 styk – og derfor er den aktuel.

De lidt mere nørdede vil endda gennemskue årsagen til den aktuelle test af Polo: Motoren er nemlig ny, i hvert fald i Danmark, og det samme er udstyrsniveauet. Der er tale om en benzinmotor på 1,5 liter med cylinderfrakobling (den kan køre på to af de fire cylindre, når motoren ikke er under pres), en ydelse på 150 hk og en automatisk dobbeltkoblingsgearkasse, DSG.

Læs også: GTI som i de gamle dage – Renault Megane RS Trophy

Udstyrsniveauet R-Line kender man måske fra Golf og Tiguan, men på danske Polo’er er det nyt. Det kommer med det meste udstyr fra Highline-varianten, krydret med noget sportsligt a la GTI.

Polo 1,5 TSI R-Line ligger godt i modelprogrammet mellem Polo 1,0 TSI med 115 hk og den kraftige 2,0 GTI med 200 hk. Den kan meget vel være den gyldne middelvej.

Er den sjov og hurtig?

Jeg har ingen Polo GTI at hoppe i for at lave en direkte sammenligning, men Polo 1,5 TSI føles næsten på højde med Polo GTI i mange situationer.  I hvert fald når det kommer til ydelsen. Den villige benzinmotor gør et rigtig godt job i den større Golf, men her i Polo vækkes den virkelig til live. 1,5’eren er en fed motor med fremragende evner til overhalinger. Jeg vil gå så langt som at kalde den næsten-GTI.

Rigtig meget af tiden dukker et undseeligt symbol op i toppen af den digitale instrumentering (ekstraudstyr). Nemlig “Eco”. Så kører den firecylindrede motor på to cylindre, mens der er lukket af for benzintilførslen til de to øvrige. Det kan faktisk slet ikke høres. Men jeg ved af erfaring, at det kan gøre meget for brændstoføkonomien, når 1,5’eren kører på bare to cylindre.

Polo R-Line gør det bedre end Polo GTI på et væsentligt punkt. Væsentligt for alle som kører mange kilometer eller færdes på mange af landets misligeholdte by- og landeveje. Affjedringskomforten er mere raffineret og mere hverdagsduelig i R-Line. Bump, huller og frostsprængninger irriterer ikke på samme måde. Testbilen har Sport-select-undervogn (ekstraudstyr) med støddæmpere med to dæmpningsgrader: Normal og Sport. Forskellen er stor, og i Sport er der en helt anden grad af stivhed. Dén indstilling er altså kun til veje, hvor hullerne er få.

Hvad koster Polo 1,5 TSI R-Line, og hvad koster en 3 år gammel udgave?

Polo 1,5 TSI R-Line ligger prismæssigt mellem 1,0’eren med 115 hk, DSG samt Highline-udstyr til 220.000 kr. og den kraftige 2,0 GTI med 200 hk til 276.000 kr.: Polo 1,5 R-line koster 252.000 kr. Ja, den ligger godt og vel mellem de to, men 252.000 kr. for en minibil er en høj pris.

Måske du bemærkede, hvor mange gange der stod ekstraudstyr i afsnittet herover. Ingen Polo er virkelig veludstyret som standard, og med LED-forlygter, DK-pakke med blandt andet klimaanlæg med to zoner, Sport-select-undervognen, metallak, Beats-lydanlægget og det løse er 300.000 kr. ved at være den nedre grænse. Sætter man sig for at være fornuftig, koster Polo 1,5 R-Line med LED-forlygter og DK-pakke cirka 272.000 kr.

Læs også: Disse bruge biler har færrest fejl til syn

Jeg vil komme Volkswagen i forsvar, uden at jeg bliver bannerfører for den høje pris. Polo bevarer en høj pris som brugt, og så er den på alle måder så velfungerede, lækker og godt skruet sammen, at jeg hellere vil have den end en Hyundai i30, Renault Megane eller Opel Astra. Det er biler der hører til i klassen over. Og så bliver basisprisen på 250.000 kr. (lidt) mindre skræmmende.

Det er ikke varm luft, at Polo holder pengene hjemme. For tre år siden var der ingen Polo R-Line, men der var en tilsvarende Polo Blue GT med 150 hk, som endte med at være meget populær i Danmark. Et brugt eksemplar er ingen foræring, som en søgning på Bilbasen viser: En 2017-model med 27.000 km på tælleren koster 199.000 kr. For at komme ned i pris, ned til 169.000 kr., skal vi have fat i en 2017’er med 99.000 km på tælleren.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.