Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Det er ikke nemt at være Peugeot lige nu. Mens konkurrenten Volkswagen fra maj til december har haft stor succes med sine elbiler i Danmark – og har set en stigning i det samlede salg af personbiler på mere end 45 procent – har Peugeot set sit salg falde med næsten 36 procent i samme periode.
Den lille 208 er efter mange år som danskerfavorit stødt ind i problemer, og Peugeots elbiler interesserer simpelthen ikke den ellers elbilglade dansker. Den nye E-3008 skulle være vendepunktet med ny platform og lang rækkevidde, men under 900 styk af den nye model er indregistreret i Danmark siden introduktionen.
Er E-3008 for dyr? Er designet for skævt? Er 210 hestekræfter for lidt? Svaret hænger i luften, men i hvert fald har den danske importør nu taget konsekvensen af et marked, der virkelig er hårdt: E-3008 er sat ned i pris med op til 40.000 kr., og derfor fås den franske elbil nu fra 299.990 kr.
Peugeot introducerede E-3008 i maj, og det har hele tiden været med en udvidelse af modelprogrammet in mente. På et tidspunkt i starten af 2025 kommer to nye varianter: en udgave med forhjulstræk, 230 hestekræfter og et større batteri, som giver rækkevidde på omkring 700 kilometer. En udgave med firehjulstræk og 320 hestekræfter får det lille batteri, og den vil sandsynligvis få en rækkevidde under eller omkring 500 kilometer.
Dermed er det E-3008 i den eksisterende udgave med 210 hestekræfter, forhjulstræk og rækkevidde på op til 523-525 kilometer, der nu er sat ned. Der er tre udstyrsvarianter, og mens basismodellen Allure er nedsat med 30.000 kr., er der 40.000 kr. at spare på GT og GT Pack.
En åbenlys fejl ved E-3008 er mængden af standardudstyr. Allerede fra start var E-3008 bagud på udstyrspoint, og det er kun blevet værre med Volkswagens introduktion af ID.4 Style-/Style+. Basismodellen har hverken varme i rattet, adaptiv fartpilot, el-betjent bagklap, 360 graders kamera eller nøglefri betjening.
Peugeot siger at “priserne gælder lagerbiler”, hvilket måske kan få kunderne til at skynde sig til forhandlerne. Selv om det lyder som en plade, der er gået i hak, så er realiteten, at Peugeot vil gøre tingene endnu værre, hvis priserne sættes op igen, når lageret er tømt.
De nye priser på E-3008
E-3008 Allure 210 hk – 299.990 kr. (nedsat med 30.000 kr.)
E-3008 GT 210 hk – 319.990 kr. (nedsat med 40.000 kr.)
E-3008 GT Pack 210 hk – 329.990 kr. (nedsat med 40.000 kr.)
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.