september 27, 2019

Er der to års reklamationsret på brugte dele?

Hej Bilbasen

Jeg har en Peugeot 206+ som for et år og ti måneder siden fik skiftet bagbro til en renoveret bagbro. Nu er den også gået i stykker. Værkstedet siger at der ikke er to års reklamationsret, når det er en renoveret brugt del. Har værkstedet ret i det? Jeg har kørt ca. 15.000 km siden udskiftningen.

Venlig hilsen Katrine

 

Hej Katrine

Bagbroen er notorisk kendt for at bryde sammen på Peugeot 206 og 206+. Faktisk er der stiftet virksomheder, der lever af at renovere dem, så det er et velkendt problem. Nogle af disse firmaer giver to års garanti på de renoverede bagbroer. Det lyder ikke til, at du har handlet med dem. Jeg har spurgt en jurist hos FDM om brugte dele generelt er undtaget to års reklamationsret, som værkstedet påstår.

LÆS OGSÅ: Hvad er flexleasing? Her er de vigtigste tips

 

Casper Schad svarer:

”Efter købeloven har en privat forbruger 2 års reklamationsret på alle genstande, som han køber hos en erhvervsdrivende. Og det gælder uanset om genstanden er ny eller brugt. Og uanset om der er tale om en renoveret reservedel.

Så hvis ellers spørger er privat forbruger og hvis ellers han har betalt for den pågældende bagbro, kan der ikke være tvivl om, at køber er indenfor reklamationsfristen og dermed har ret til at klage til værkstedet over at bagbroen er gået i stykker. Om han så også har ret til at kræve gratis reparation eller pengene tilbage, er straks et andet spørgsmål. Men værkstedet må i hvert fald ikke afvise hans klage med den begrundelse, de i første omgang har givet ham.

Købelovens reklamationsret er nemlig ikke nogen garanti, og derfor er det altså ikke nok som grundlag for at kræve gratis reparation eller pengene tilbage, at man har konstateret at det købte er defekt indenfor reklamationsfristen. Skal man kunne kræve gratis reparation eller pengene tilbage, skal man som køber også kunne bevise, at årsagen til at det købte er gået i stykker er en fejl, der var til stede eller var under udvikling på købstidspunktet. Om dette er tilfældet vil kræve en nærmere undersøgelse af årsagen til at bagbroen er gået i stykker. Men det er, formentlig, ikke nogen nem sag at bevise, at årsagen er en fejl, der var til stede for næsten 2 år siden. ”

 

Mit råd er at foreligge værkstedet svaret fra Casper Schad. Du kan ikke kræve, at de skifter bagbro, men jeg ville forsøge at få dem til at tage noget af regningen, da en bagbro bør holde mere end to år, hvis den er renoveret. At værkstedet tager noget af ansvaret per kulance, synes jeg, ville være rimeligt.

 

Venlig hilsen

Ebbe Sommerlund

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS