Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Hej Bilbasen
Jeg har en Peugeot 206+ som for et år og ti måneder siden fik skiftet bagbro til en renoveret bagbro. Nu er den også gået i stykker. Værkstedet siger at der ikke er to års reklamationsret, når det er en renoveret brugt del. Har værkstedet ret i det? Jeg har kørt ca. 15.000 km siden udskiftningen.
Venlig hilsen Katrine
Hej Katrine
Bagbroen er notorisk kendt for at bryde sammen på Peugeot 206 og 206+. Faktisk er der stiftet virksomheder, der lever af at renovere dem, så det er et velkendt problem. Nogle af disse firmaer giver to års garanti på de renoverede bagbroer. Det lyder ikke til, at du har handlet med dem. Jeg har spurgt en jurist hos FDM om brugte dele generelt er undtaget to års reklamationsret, som værkstedet påstår.
LÆS OGSÅ: Hvad er flexleasing? Her er de vigtigste tips
”Efter købeloven har en privat forbruger 2 års reklamationsret på alle genstande, som han køber hos en erhvervsdrivende. Og det gælder uanset om genstanden er ny eller brugt. Og uanset om der er tale om en renoveret reservedel.
Så hvis ellers spørger er privat forbruger og hvis ellers han har betalt for den pågældende bagbro, kan der ikke være tvivl om, at køber er indenfor reklamationsfristen og dermed har ret til at klage til værkstedet over at bagbroen er gået i stykker. Om han så også har ret til at kræve gratis reparation eller pengene tilbage, er straks et andet spørgsmål. Men værkstedet må i hvert fald ikke afvise hans klage med den begrundelse, de i første omgang har givet ham.
Købelovens reklamationsret er nemlig ikke nogen garanti, og derfor er det altså ikke nok som grundlag for at kræve gratis reparation eller pengene tilbage, at man har konstateret at det købte er defekt indenfor reklamationsfristen. Skal man kunne kræve gratis reparation eller pengene tilbage, skal man som køber også kunne bevise, at årsagen til at det købte er gået i stykker er en fejl, der var til stede eller var under udvikling på købstidspunktet. Om dette er tilfældet vil kræve en nærmere undersøgelse af årsagen til at bagbroen er gået i stykker. Men det er, formentlig, ikke nogen nem sag at bevise, at årsagen er en fejl, der var til stede for næsten 2 år siden. ”
Mit råd er at foreligge værkstedet svaret fra Casper Schad. Du kan ikke kræve, at de skifter bagbro, men jeg ville forsøge at få dem til at tage noget af regningen, da en bagbro bør holde mere end to år, hvis den er renoveret. At værkstedet tager noget af ansvaret per kulance, synes jeg, ville være rimeligt.
Venlig hilsen
Ebbe Sommerlund
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.