Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Hvad er den rigtige pris for en ny bil? Alle bud er gode bud, for det afhænger af så mange forskellige ting, at der ikke er et svar. Men det er nok ikke helt skævt at sige, at lave priser kan gøre noget rigtig godt for salget af en bilmodel. Tesla Model Y viser effekten ved at lande på den “rigtige” pris.
Hos Renault, synes vi, har den rigtige pris på den elektriske Megane E-Tech kun været at finde på privatleasing, mens udsalgspriserne er for høje. Til 3.895 kr. om måneden (engangsydelse 0 kr.) på privatleasing er den elektriske franskmand konkurrencedygtig, og derfor er de fleste Megane E-Tech indregistreret i Danmark kørende på privatleasing.
LÆS OGSÅ | Duel: Cupra Born møder Renault Megane E-Tech
Renault vil også gerne sælge nogle Megane E-Tech til danskerne. En prisnedsættelse på op til 50.100 kr. gør Megane E-Tech langt mere konkurrencedygtig overfor Cupra Born, MG4 og VW ID.3. Det er ikke en rabat, der varer ved: De lavere priser gælder biler på lager i Danmark, og de skal være indregistreret inden årsskiftet, hvor afgiften på elbiler stiger.
Det er kun to udgaver af Megane E-Tech, Renault kører kampagne på. Men det er de to helt rigtige modelvarianter, der er kampagne på. Begge udgaver er med 220 hk og batteriet på 60 kWh (rækkevidde op til 442 kilometer), og der er ikke tilbud på basisudgaven med 130 hk og batteri på 40 kWh eller versionen med 130 hk og batteri på 60 kWh.
Renault springer også over at give rabat på Megane E-Tech 60 kWh/220 hk med basisudstyret Equilibre – helt specifikt sparer man penge på Megane E-Tech 60 kWh/220 hk med Techno-udstyr eller med Iconic-udstyr.
Megane E-Tech 60 kWh/220 hk Techno-udstyr koster i kampagneperioden 319.990 kr. mod normalt 370.090 kr. Det er 50.100 kr. sparet, og det placerer Megane E-Tech lige op af Cupra Born 58 kWh/204 hk og VW ID.3 58 kWh/204 hk. På udstyr så Techo-udgaven meget tilfredsstillende: 20″ alufælge, adaptive LED-forlygter, bakkamera, varme i rattet, infotainment med 12″ touchscreen og Google-system.
Iconic-udgaven, den anden udgave med rabat frem til 31/12, koster normalt 390.090 kr. Kampagneprisen lyder på 339.990 kr., så også her er der 50.100 kr. at hente. De 20.000 kr. mere i forhold til Techno-udgaven køber blandt andet Harman Kardon-lydanlæg, parkeringsassistent, el-justerbare forsæder med massage, paneler med indlæg i nuo-træ (“blødt” ægte træ), indtræk i læder og karrosseri i to farver.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.