Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Hvad er den rigtige pris for en ny bil? Alle bud er gode bud, for det afhænger af så mange forskellige ting, at der ikke er et svar. Men det er nok ikke helt skævt at sige, at lave priser kan gøre noget rigtig godt for salget af en bilmodel. Tesla Model Y viser effekten ved at lande på den “rigtige” pris.
Hos Renault, synes vi, har den rigtige pris på den elektriske Megane E-Tech kun været at finde på privatleasing, mens udsalgspriserne er for høje. Til 3.895 kr. om måneden (engangsydelse 0 kr.) på privatleasing er den elektriske franskmand konkurrencedygtig, og derfor er de fleste Megane E-Tech indregistreret i Danmark kørende på privatleasing.
LÆS OGSÅ | Duel: Cupra Born møder Renault Megane E-Tech
Renault vil også gerne sælge nogle Megane E-Tech til danskerne. En prisnedsættelse på op til 50.100 kr. gør Megane E-Tech langt mere konkurrencedygtig overfor Cupra Born, MG4 og VW ID.3. Det er ikke en rabat, der varer ved: De lavere priser gælder biler på lager i Danmark, og de skal være indregistreret inden årsskiftet, hvor afgiften på elbiler stiger.
Det er kun to udgaver af Megane E-Tech, Renault kører kampagne på. Men det er de to helt rigtige modelvarianter, der er kampagne på. Begge udgaver er med 220 hk og batteriet på 60 kWh (rækkevidde op til 442 kilometer), og der er ikke tilbud på basisudgaven med 130 hk og batteri på 40 kWh eller versionen med 130 hk og batteri på 60 kWh.
Renault springer også over at give rabat på Megane E-Tech 60 kWh/220 hk med basisudstyret Equilibre – helt specifikt sparer man penge på Megane E-Tech 60 kWh/220 hk med Techno-udstyr eller med Iconic-udstyr.
Megane E-Tech 60 kWh/220 hk Techno-udstyr koster i kampagneperioden 319.990 kr. mod normalt 370.090 kr. Det er 50.100 kr. sparet, og det placerer Megane E-Tech lige op af Cupra Born 58 kWh/204 hk og VW ID.3 58 kWh/204 hk. På udstyr så Techo-udgaven meget tilfredsstillende: 20″ alufælge, adaptive LED-forlygter, bakkamera, varme i rattet, infotainment med 12″ touchscreen og Google-system.
Iconic-udgaven, den anden udgave med rabat frem til 31/12, koster normalt 390.090 kr. Kampagneprisen lyder på 339.990 kr., så også her er der 50.100 kr. at hente. De 20.000 kr. mere i forhold til Techno-udgaven køber blandt andet Harman Kardon-lydanlæg, parkeringsassistent, el-justerbare forsæder med massage, paneler med indlæg i nuo-træ (“blødt” ægte træ), indtræk i læder og karrosseri i to farver.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.