Test: Kia Ceed er populær, og det er velfortjent
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Af: Morten Bek / d. 22. november 2021
Den første generation Kia Niro har været en banebrydende bil for det koreanske mærke – selv om det anonyme design ikke fortæller den historie. Niro var en af de første prisbillige plug-in-hybrider. Som elbil var den en af de første prisbillige med lang rækkevidde.
Niro har, sammen med den beslægtede Ioniq fra Hyundai, også været fremme i skoene, når det kommer til udvalg. De findes som både hybrid, plug-in-hybrid og fuldt elektriske biler.
LÆS OGSÅ | FØRSTE TUR: Crossover-kvaliteter og mere praktik i ny Toyota Cross Yaris
Kia har fart på, og med modeller som EV6 på markedet og den nye Sportage lige om hjørnet begynder den første generation Niro at se forældet ud. Set fra et teknisk synspunkt er Niro stadig frisk. Men design og interiør blegner i forhold til de nyeste Kia-modeller.
Netop EV6 og den nye Sportage kommer til at spille en stor rolle, nu hvor en ny Niro er på vej. De to biler har tydeligvis været inspirationskilder for designerne, som skaber anden generation Niro.
De første skitser, som mere er computergenererede fotos, afslører meget af designet. Niro får som den nye Sportage meget dominerende LED-kørelys og et mere arrigt udtryk end hidtil. Bagtil dominerer det nye Kia-logo og højt monterede, slanke LED-lygter.
Interiøret ser derimod ud til at være hentet mere eller mindre direkte fra EV6. De to sammenhængende skærme (instrumentering og infotainment) er en stor opgradering fra den nuværende indretning.
LÆS OGSÅ | NYHED: Concept EV9 viser potentiel stor elektrisk SUV fra Kia
Hvad der sker, når det kommer til drivlinjer er et helt andet, åbent spørgsmål. Vil Niro også i den nye generation kunne fås som hybrid, PHEV og elbil? Kia selv afslører intet forud for den kommende premiere, men det virker sandsynligt, at vi igen ser mindst to versioner.
Niro som plug-in-hybrid er uundgåelig, da den er en vigtig brik i modelprogrammet. PHEV’er vil også i de kommende år være vigtige, også selv om vi i Danmark relativt hurtigere skifter til 100 procent el.
Den elektriske udgave kan forsætte under samme navn. Der er også muligheden for, at den indlemmes i den nye EV-familie. EV6 var den første, mens konceptbilen Concept EV9 viser en snarlig udvidelse. Om en kommende afløser for Niro EV skal have nyt navn, løfter Kia snart sløret for.
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.