Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Et godt tilbud på privatleasing af en ny elbil har det med at komme med mere eller mindre skjulte mangler: enten gælder tilbuddet kun på 12 måneders privatleasing, og engangsbetalingen kan være meget høj.
Eller man får kun 10.000 kilometer om året med i prisen. Prisen kan også være lav, men så mangler der måske alt det udstyr, man egentlig gerne vil have.
Det seneste tilbud fra Toyota på den mellemstore BZ4X kommer ikke med den slags mangler. Det nye tilbud, der gælder så længe lager haves (størrelsen på lageret oplyses ikke), inkluderer 15.000 kilometer om året, kommer med en lav engangsydelse på 9.999 kr. – og så gælder det en variant med tilfredsstillende udstyrsniveau.
Med det nye tilbud har Toyota skåret 20.000 kr. af engangsydelse og hele 900 kr. af den månedlige ydelse på den variant, der er på tilbud. Hvor basisudgaven Elegant, som ikke er med i leasingkampagnen, står til 3.999 kr. om måneden og en engangbetaling på 29.999 kr., kommer den bedre udstyrede Prestige nu til 3.499 kr. om måneden og en engangsbetaling på 9.999 kr.
Den gamle pris for Prestige-udgaven? Den var på 4.399 kr. om måneden og 29.999 kr. i engangsydelse. Hvis man tog hele leasingperioden, var den samlede pris over 48 måneder i alt 241.151 kr., og med tilbuddet kommer den samlede pris ned på kun 177.951 kr.
LÆS OGSÅ | Test: Nu er Toyota BZ4X en bedre bil
På den måde sparer man i alt 63.200 kr. på privatleasing af BZ4X Prestige over 48 måneder, og det gør den japanske elbil til det bedste tilbud i klassen lige nu, når vi taler privatleasing.
Når det kommer til det udstyr, man gerne vil have med i sin nye familiebil på strøm, så er der ikke sparet i Prestige-udgaven af BZ4X. Adaptive matrix-LED-forlygter, 18″ alufælge, nøglefri betjening, varme i rattet, el-betjent bagklap, el-justerbart førersæde, infotainment med 12,3″ touchscreen, navigation, 360 graders kamera og trådløs opladning af smartphones er standard.
Bortset fra et kamerasystem med ubegribeligt ringe opløsning og en digital instrumentering med 7″ skærm og layout fra et bip-bip-spil fra 1980’erne, er man rigtig godt kørende med BZ4X Prestige.
Men man kan også, for 300 kr. mere om måneden (3.799 kr.), gå op i topmodellen Executive med indtræk i kunstlæder, ventilation i forsæderne, varme i bagsædet – og et kamerasystem med meget højere opløsning.
Executive fås, for endnu 200 kr. om måneden (3.999 kr.), med Premium-pakke med JBL-lydanlæg, panoramaglastag og sortlakeret tag. Men Premium kommer også med 20″ alufælge, som vi ikke kan anbefale, da de har en dårlig effekt på rækkevidden.
Prestige-udgaven til 3.499 kr. om måneden har en WLTP-rækkevidde på 503 kilometer, mens rækkevidden for Executive med Premium-pakke ikke direkte oplyses.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.