Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Morten Bek / d. 3. december 2021
Noget for enhver smag. Jo flere bilmodeller en forhandler har at tilbyde, jo flere kunder kommer potentielt ind gennem dørene. Toyota må også have tænkt den tanke. Selv om japanerne allerede tilbyder den kompakte C-HR, kommer nu endnu en kompakt crossover.
Men med den nye Corolla Cross sætter Toyota i slutningen af 2022 ind med en kompakt crossover i et helt andet format. Corolla Cross er godt nok kun 7 centimeter længere end C-HR, men på de fleste andre punkter er der store forskelle.
LÆS OGSÅ | Første tur: Crossover-kvaliteter og mere praktik i ny Toyota Corolla Cross
Hvor C-HR har et design, som skiller vandene og ikke er udpræget rummelig eller overskuelig, er Corolla Cross gennemsyret af fornuft. Praktisk, fornuftig – og med et design, som er for almindeligt til at vække opsigt og diskussion.
Corolla Cross har samme akselafstand som C-HR, men det større karrosseri er designet til at maksimere pladsen til passagerer og bagage. Det uoverskuelige C-HR-karrosseri giver plads til kun 358 liter i bagagerummet på 2-liters hybriden. Mens der endnu ikke er meldt størrelse ud på bagagerummet i Corolla Cross, skulle det ligge omkring 100-130 liter over volumen i C-HR.
Det er ikke bare et gæt, at bagagerummet i Corolla Cross vil være mere rummeligt end i C-HR. Corolla Cross er nemlig ingen helt ny model. For europæiske kunder er nyt, at Corolla-navnet bruges til en crossover, men ikke på mange andre markeder.
Toyota præsenterede allerede midt i 2020 Corolla Cross for første gang. Den er i første omgang kommet på markedet i lande som Thailand og Vietnam. I løbet af 2021 er den introduceret i bl.a. Japan og USA.
I Europa kommer vi ikke til at få samme benzinmotor, som Corolla Cross kommer med eksempelvis i USA. I stedet for en 2-liters benzinmotor kommer den til Europa som 2-liters hybrid. Med en ydelse på i alt 197 har drivlinjen 13 hk mere end i den tilsvarende C-HR.
LÆS OGSÅ | Skoda giver et løft til den oversete Karoq
Præcis som den nye Yaris Cross kommer Corolla Cross med enten forhjulstræk eller firehjulstræk. De har samme samlede motorydelse på 197 hk. Men i den firehjulstrukne Corolla Cross yder benzinmotoren færre heste, mens en ekstra elmotor ved bagakslen sørger for at øge ydelsen.
Kunderne i Danmark og resten af Europa kan se frem til nyere teknologi i kabinen. Corolla Cross kommer i andre verdensdele med delvist digital instrumentering og infotainmentsystem med skærm op til 8″. På vores breddegrader vil den kunne fås med 12,3″ fulddigital instrumentering og touchscreen op til 10,5″
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.