Toyota GR GT 1
Nyheder
5. december 2025

Toyota GR GT: Vild V8’er med 650 hk

Toyota overrasker og tilbyder et sjældent helle for batterier og ladekurver. Den nye GR GT er en sportsvogn af den gamle skole med benzinbrøl og baghjulstræk.

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Ingen bilproducenter kan se sig fri for at bruge kræfter på elektrificering. Heller ikke Toyota. De insisterer dog på at drive et nebengesjæft gennem motorsportsmærket Gazoo Racing, der tilgodeser det fåtal af tosser, der stadig hungrer efter det sjove og spændende i biler.

Toyota Gazoo Racing har de seneste år velsignet bilverdenen med modeller som GR86, GR Supra og selvfølgelig GR Yaris, hvor særligt sidstnævnte trak gulvtæppet væk under alle, der var heldige at prøve den. Nu gør Gazoo det igen, og i denne ombæring skrues der helt op for charmen.

Toyota GR GT er en flagskibsmodel, der tager tydeligt udgangspunkt i den hedengangne legende Toyota 2000GT, og som tilsidesætter al fornuft til fordel for V8-muskler og mindst 650 hestekræfter.

Toyota GR GT 2
Foto: Toyota PR

Motor foran, træk bagpå

Under den nærmest absurd lange kølerhjelm gemmer Toyota GR GT en helt nyudviklet benzinmotor. Det er en benzinhybridmotor på fire liter med to turboer og altså otte cylindre.

Præcist hvordan V8’eren arbejder sammen med en elmotor er en detalje, der lader vente på sig, men Toyota lover, at systemydelsen er mindst 650 hestekræfter, og at drejningsmomentet er 850 Nm eller højere. Kræfterne overføres til den bagerste transaksel, der integrerer en nyudviklet automatgearkasse med otte trin.

Ifølge Toyota har udviklingen af GR GT været båret af tre nøgleelementer: et lavt tyngdepunkt, en lav vægt med høj vridningsstabilitet og aerodynamik på højt niveau.

Toyota GR GT 3
Foto: Toyota PR
Toyota GR GT 7
Foto: Toyota PR

Motoren er udviklet med en kort slaglængde for at holde højden nede og er sammen med transakslen monteret så lavt som muligt. Vægten begrænses til 1.750 kg med hjælp fra Toyotas første fulde aluminiumsramme samt brug af kulfiberforstærket plast i konstruktionen, og så er hele bilens udformning skabt fra et aerodynamisk udgangspunkt.

Alt fra aerodynamik og hjulophæng til motorlyd og VSC-system er udviklet med direkte praktisk erfaring fra de mange motorløb, Gazoo Racing deltager i – herunder Le Mans. Her er benyttet simulatorer, der ellers kun er forbeholdt racerbilerne, ligesom teknologi herfra er sat direkte over i GR GT af ingeniører, der normalt kun sidder med motorsport.

Toyota GR GT 8
Foto: Toyota PR

Af samme årsag lanceres Toyota GR GT naturligvis også i en GT3-udgave, der med professionelle kørere bag rattet kan deltage i internationale motorløb. Toyota GR GT3 lever således op til de krav, som den internationale motorsportsorganisation FIA har sat for at kunne deltage i GT3-løb.

Yderligere detaljer om Toyota GR GT og dens baneorienterede pendant bliver offentliggjort efterhånden, som de bliver tilgængelige.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Andre fandt dette interessant