september 8, 2023

Toyota Century er som en japansk Bentley Bentayga

Toyota har siden 1960’erne bygget luksuslimousinen Century til det japanske marked. Nu topper japanerne den med en ultra-luksuriøs og meget stor SUV-udgave af Century.

TEKST Morten Bek FOTO PR

At putte Bentley og Toyota i samme sætning er som at bruge remoulade til foie grasen. Noget virker forkert. I Japan er der imidlertid en Toyota, som siden 1967 har været i mere eller mindre direkte konkurrence med limousinerne fra Bentley: Century. En ultra-luksuriøs, men også ultra-konservativ sedan, der i 1997 kom med noget så sjældent som en V12-motor.

Sedanen lever i bedste og stille velgående i Japan og på få udvalget markeder langt fra Danmark, og i dag er Century udstyret med et hybridsystem med en V8-motor som kraftværk. Det er en sedan for de rigeste og de royale.

Men selv om Century er et symbol på konservatisme og traditioner, mener Toyota også, navnet og modellen skal rykke sig. Derfor lanceres nu en stor luksus-SUV ved siden af sedanen, og det er en stor bil, som ikke vil se forkert ud ved siden af en Bentley Bentayga eller Rolls-Royce Cullinan.

Et chauffør-drevet luksusbil

Century som sedan har altid været henvendt til mennesker, som ikke skal køre, men som skal køres. Der sidder en chauffør bag rattet, og det vigtigste er komforten på bagsædet. Century som SUV, der også bare bærer navnet Century, er i endnu højere grad indrettet til at bringe absolut komfort i de bageste gemakker.

Century som SUV har to separate bagsæder mod et sæde til tre i sedanen, og den 521 cm lange og 181 cm høje SUV fås endda i en version med skydedøre bagtil, som gør det nemmere at stige ind. De to separate bagsæder er fuldt justerbare, så man kan læne sig tilbage og tage en lur – eller få arbejde fra hånden. Der er et lille køleskab til drikkervarer mellem de to sæder.

Toyota beskriver førermiljøet med få ord: Det er udstyret med funktioner og udstyr, som understøtter professionelle kørere (chauffører) og gør det nemt at gå til. Og så lægger Toyota op til, at det faktisk er et sted, ejeren selv kan placere sig, når chaufføren skal have en nødvendig fridag.

Tilgængelig for flere mennesker i verden

Hvor den nye SUV fra Toyota adskiller sig fra en bil som Cullinan, er når det kommer til drivlinjen. Der er ingen V12, Toyota kan bruge i sin store luksusbil, så i stedet er SUV’en en plug-in hybrid med en 3,5-liters motor og firehjulstræk. Ydelse? Den nævner Toyota ikke, men på den gode side af 400 hk, må vi formode.

Firehjulsstyring og aktiv undervogn skal gøre Century til en både komfortabel og agil SUV. Chaufføren kan aktivere en indstilling, Rear Comfort, som blandt andet påvirker de uønskede bevægelser, der kommer, når en bil bremses ned. Alt for passagererne i bagsædet.

Pressemeddelelsen er en anelse kryptisk, når det kommer til, hvor den store SUV skal sælges. Toyota skriver, at den nye Century vil være tilgængelig til individuel sammensætning på globalt plan, så Century bliver tilgængelig for flere mennesker. Det er næppe europæiske kunder, japanerne snakker om, men man skal aldrig sige aldrig.

I Japan regner Toyota med, at den store luksus-SUV kan sælges i cirka 30 eksemplarer om måneden. Prisen i yen er 25.000.000, som svarer til cirka 1,2 mio. kr. Det er, for at blive ved de engelske konkurrenter, det samme som Bentley tager for den billigste Bentayga.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte biler fra Toyota til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

3x japanske kultbiler

De japanske bilproducenter har altid haft en særlig evne til at skabe ikoniske modeller, som ikke bare præsterer, men også får en helt speciel plads i bilentusiastens hjerte. 

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS