Kategorier
Elektrisk Nyheder

Potent Crown: Toyota Hybrid Max med 345 hk

Et hybridsystem med 2,4-liters turbomotor og to elmotorer giver høj ydelse i den nye crossover-sedan Crown.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Den store sedan Toyopet Crown var i 1955 den første masseproducerede bil fra Toyota, og i en periode omkring 1960’erne blev sedanen også importeret til Danmark.

Crown findes stadig efter næsten 70 år på markedet i Japan, og med en helt ny og anderledes Crown vil Toyota introducere modellen på mange flere markeder. Nærmere bestemt mere end 40 markeder i verden. Amerikanerne vil igen kunne købe den – for første gang siden 1972.

LÆS OGSÅ | Toyota BZ4X fås fra 397.990 kr.

Den nye Crown er fundamentalt anderledes end nogen Crown før den. Selv om den er en crossover-sedan med forhøjet undervogn er der umiddelbart ingen tegn på, at Vesteuropa og Danmark er på radaren og blandt de mere end 40 markeder.

Crown kommer med et nyt hybridsystem med i alt cirka 345 hk, som også er på vej i den nye Lexus RX, hvor ydelsen er 371 hk.

Fire forskellige karrosserier til Crown

Før den nyeste Camry blev genintroduceret i Europa var det svært at forestille sig, at Toyota ville forsøge sig igen med en stor sedan. Salget i Danmark er forsvindende lille, så Camry ville uden større modvilje fra vores side kunne udgå igen.

Da den nye Crown ikke bare kommer som crossover-sedan, der i øvrigt er cirka 10 cm højere end Camry, men senere også som crossover-stationcar og SUV/crossover (en almindelig sedan kommer også), kan Crown i teorien godt stå overfor en europæisk introduktion. Man skal aldrig sige aldrig.

Den første af de nye Crown-modeller introduceres i to hybridvarianter. THS-udgaven (Toyota Hybrid System) kører med et gennemprøvet system med 2,5-liters sugemotor og firehjulstræk med en ydelse i omegnen af 222 hk. Det er systemet, vi kender fra bl.a. RAV4 Hybrid.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota Aygo X er en fin bil, man ikke behøver være rig for at købe

Crown Hybrid Max er modellen, hvor det bliver rigtig interessant. I den 345 hk stærke hybrid er en 2,4-liters turbomotor parret med to elmotorer. Den bageste elmotor, som trækker baghjulene (eAxle), er med højere ydelse end den forreste for at give Crown mere vejgreb og mere interessante køreegenskaber.

SUV-udgaven af den nye Crown kunne være en mulighed for europæiske kunder

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.