Kategorier
Elektrisk Nyheder

Toyota BZ4X fås fra 397.990 kr.

Den elektriske BZ4X lanceres i Danmark i juni, men salget starter nu. Basismodellen Essential med en rækkevidde op til 513 kilometer fås fra 397.990 kr.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Toyota-forhandlerne skal i juni for første gang til at tale om rækkeviddeangst og opladningskapacitet. I den første sommermåned er der nemlig lancering af BZ4X – den første elektriske Toyota i Europa.

BZ4X er netop blevet prissat, da den kan forudbestilles fra i dag. Samtidig er rækkevidden for de forskellige versioner faldet på plads. Priserne starter ved 397.990 kr., og rækkevidden er i bedste fald op til 513 kilometer.

BZ4X kommer med en batterigaranti, der er lidt længere end typisk for markedet: Japanerne lover mindst 70 procents kapacitet, som er helt almindeligt, men de lover det i op til 10 år, som er 2 år mere end det typiske.

BZ4X er søstermodel til Subaru Solterra, som også er på vej til Danmark. De har endnu en søster, som endnu ikke er fuldt præsenteret – nemlig Lexus RZ

Med eller uden firehjulstræk

Den første elbil fra Toyota lander i en klasse, hvor der virkelig er gang i den. BZ4X får ikke bare konkurrence af biler som Skoda Enyaq, VW ID.4, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Audi Q4 E-Tron og Ford Mustang Mach-E, men også er søstermodellerne Subaru Solterra og Lexus RZ.

BZ4X har med indstigningsprisen på 397.990 kr. en højere pris end den billigste version af bl.a. Skoda Enyaq, men det er værd at bemærke, at Toyota kun tilbyder en batteristørrelse – som er større end batteriet i de billigste konkurrenter: 71,4 kWh.

LÆS OGSÅ | Subaru starter sit elektriske eventyr med Solterra

Rækkevidden afhænger i høj grad af den BZ4X, man vælger. Der er ikke blot udstyrsniveau, men også drivlinje at tage hensyn til. Med basisudstyr, Essential, og forhjulstræk – med én elmotor og 204 hk – er den officielle rækkevidde 513 kilometer. Med Executive-udstyr, firehjulstræk (en elmotor ved hver aksel) og 218 hk er rækkevidden mere beskeden: Op til 416 kilometer.

Ladekapaciteten, som forhandlerne skal lære kunderne om, er op til 150 kW ved en DC-hurtiglader. Ved AC-opladning er kapaciteten 11 kW.

Tre udstyrsniveauer

BZ4X introduceres med tre udstyrsniveauer. Essential, Active og Executive. De har alle 204 hk og forhjulstræk som standard, og versionen med 218 hk og to elmotorer er en opgradering. Den fås ikke til Essential, men til Active og Executive – og den koster 20.000 kr. over standardprisen.

BZ4X Essential kommer med 18″ alufælge, LED-lygter, infotainment med 8″ touchscreen, navigation, trådløs Apple CarPlay/Android Auto, automatisk klimaanlæg, adaptiv fartpilot, varme i rat og forsæder, bakkamera, internetbaserede opdateringer og 3 års service- og reparationsaftale – fra 397.990 kr. På privatleasing fra 4.595 kr. (engangsydelse 24.995 kr.).

Topmodellen kan parkere “selv”

BZ4X Active fås fra 419.990 kr. (privatleasing fra 4.750 kr.). I den er udstyret fra Essential toppet op med matrix-LED-forlygter, infotainment med 12,3″ touchscreen, varme i forruden, el-justerbart førersæde, blind vinkel-system, 360 graders kamera og trådløs opladning af smartphones. Design-pakke med bl.a. 20″ alufælge og panoramaglastag fås til 16.000 kr. Premium-pakke med samme indhold, men bl.a. også med JBL-lydanlæg, koster 23.000 kr.

Rækkevidden med forhjulstræk er op til 504 kilometer – med firehjulstræk og Premium-pakke op til 417 kilometer.

LÆS OGSÅ | Lexus viser mere af den elektriske RZ

Dyrest er BZ4X Executive til 459.990 kr. (privatleasing fra 5.195 kr.). Indholdet i Premium-pakken, der er tilkøb til Active, er standard. Front og side af bilen er peppet op med krom, sæderne er betrukket med kunstlæder (og de er ventilerede), bagsædet byder på varme – og den kommer med fjernstyret parkeringsassistent, hvor man kan stå uden for bilen og parkere den.

Rækkevidden med forhjulstræk er op til 444 kilometer – med firehjulstræk op til 416 kilometer.

Executive-udgaven fås, som bl.a. Hyundai Ioniq 5, med solcelletag. Det giver, potentielt, op til 1.800 kilometer ekstra elektrisk kørsel om året – hvis solen ellers er der til at fodre solcellepanelerne. Det koster 12.000 kr. ekstra.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.