Test: Omfattende facelift gør Renault Captur tidssvarende
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2025-udgaven af Renault Captur.
Af: Simon Hallenslev / d. 11. oktober 2019
Mirai betyder fremtid på japansk, og uden at vide specielt meget om brændselscelleteknologi, så lyder det da lovende, at have en elektrisk bil med en brinttank, der kan fyldes op på tre minutter, og som giver en anslået rækkevidde på 650 kilometer.
I mine ører lyder det i hvert fald som en lysere fremtid end at holde en time eller to ved en ladestander, som du skal besøge hver 400 kilometer på en god dag med vind i ryggen i en elbil.
LÆS OGSÅ | Vi tester brint vs. el: Hvad er fremtidens bedste bil?
Det første bud på fremtiden fra Toyota lignede et regulært rumskib. For at sige det pænt, delte designet vandene. Teknologien var der dog intet i vejen med, og der blev solgt 10.000 Mirai på verdensplan – heriblandt 22 i Danmark, som må deles om vores i alt otte brinttankstationer.
Nu har Toyota løftet sløret for deres nye Mirai, og den ligner bestemt ikke et rumskib længere. Den bliver godt fem meter i længden, og ligner mest af alt bare en lang og luksuriøs luksusliner.
Toyota håber, at folk kommer til at købe Mirai fordi det er en flot og lækker bil, de gerne vil have — ikke kun fordi det er en brintbil. Derfor er der lagt meget arbejde i kabinen og i designet, og ud fra de første billeder, ser det slet ikke tosset ud.
Udenfor ser den strømlinet og karakteristisk ud, og indvendigt fremstår den rimelig enkel og afdæmpet, med omdrejningspunkt omkring den 12,3 tommer store touch-infotainmentskærm.
Længde (mm) | 4.975 |
Bredde (mm) | 1.885 |
Højde (mm) | 1.470 |
Akselafstand (mm) | 2.920 |
Drivlinje | Baghjulstræk |
Antal personer | 5 |
Rækkevidde | Ca. 650 km. |
Ja, se, nu kommer jeg på rigtig dybt vand. Men lad mig alligevel kort forsøge at forklare det så simpelt som muligt.
En brintbil har en brændselscelle, og en brændselscelle producerer strøm ved hjælp af en kemisk proces. I en brintbil består denne kemiske proces af – du gættede rigtigt – brint.
LÆS OGSÅ | Er brint fremtidens brændstof?
Brinten bliver omdannet til strøm i brændselscellen, som så driver en elmotor. En brintbil forurener væsentligt mindre end traditionelle biler, fordi man med en brændselscelle udnytter brændstoffet væsentligt bedre, end en benzinmotor eksempelvis udnytter benzin. Den eneste reelle udledning fra en brintbil under kørsel er vand, der er så rent, at det kan drikkes.
Faktisk har ‘Toyota Europe‘ lavet en video, der skal illustrere hvordan en brintbil fungerer. Måske det giver dig et bedre overblik end min banale forklaring…
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2025-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.