Test: Hyundai Santa Fe – strømført koreansk kampvogn med 7 sæder
Man behøver ikke smide alle ambitioner om en fed familiebil over styr, bare fordi man har mange børn. Det er den nye Hyundai Santa Fe et lysende eksempel på.
Af: Simon Hallenslev / d. 11. oktober 2019
Mirai betyder fremtid på japansk, og uden at vide specielt meget om brændselscelleteknologi, så lyder det da lovende, at have en elektrisk bil med en brinttank, der kan fyldes op på tre minutter, og som giver en anslået rækkevidde på 650 kilometer.
I mine ører lyder det i hvert fald som en lysere fremtid end at holde en time eller to ved en ladestander, som du skal besøge hver 400 kilometer på en god dag med vind i ryggen i en elbil.
LÆS OGSÅ | Vi tester brint vs. el: Hvad er fremtidens bedste bil?
Det første bud på fremtiden fra Toyota lignede et regulært rumskib. For at sige det pænt, delte designet vandene. Teknologien var der dog intet i vejen med, og der blev solgt 10.000 Mirai på verdensplan – heriblandt 22 i Danmark, som må deles om vores i alt otte brinttankstationer.
Nu har Toyota løftet sløret for deres nye Mirai, og den ligner bestemt ikke et rumskib længere. Den bliver godt fem meter i længden, og ligner mest af alt bare en lang og luksuriøs luksusliner.
Toyota håber, at folk kommer til at købe Mirai fordi det er en flot og lækker bil, de gerne vil have — ikke kun fordi det er en brintbil. Derfor er der lagt meget arbejde i kabinen og i designet, og ud fra de første billeder, ser det slet ikke tosset ud.
Udenfor ser den strømlinet og karakteristisk ud, og indvendigt fremstår den rimelig enkel og afdæmpet, med omdrejningspunkt omkring den 12,3 tommer store touch-infotainmentskærm.
Længde (mm) | 4.975 |
Bredde (mm) | 1.885 |
Højde (mm) | 1.470 |
Akselafstand (mm) | 2.920 |
Drivlinje | Baghjulstræk |
Antal personer | 5 |
Rækkevidde | Ca. 650 km. |
Ja, se, nu kommer jeg på rigtig dybt vand. Men lad mig alligevel kort forsøge at forklare det så simpelt som muligt.
En brintbil har en brændselscelle, og en brændselscelle producerer strøm ved hjælp af en kemisk proces. I en brintbil består denne kemiske proces af – du gættede rigtigt – brint.
LÆS OGSÅ | Er brint fremtidens brændstof?
Brinten bliver omdannet til strøm i brændselscellen, som så driver en elmotor. En brintbil forurener væsentligt mindre end traditionelle biler, fordi man med en brændselscelle udnytter brændstoffet væsentligt bedre, end en benzinmotor eksempelvis udnytter benzin. Den eneste reelle udledning fra en brintbil under kørsel er vand, der er så rent, at det kan drikkes.
Faktisk har ‘Toyota Europe‘ lavet en video, der skal illustrere hvordan en brintbil fungerer. Måske det giver dig et bedre overblik end min banale forklaring…
Man behøver ikke smide alle ambitioner om en fed familiebil over styr, bare fordi man har mange børn. Det er den nye Hyundai Santa Fe et lysende eksempel på.
Den ligner en Maersk-skibscontainer, og den har samme farve. Den første elektriske Mercedes-Benz G-Klasse er lige så vild, som den skal være.
Det kræver nærmest ekspertviden at gennemskue muligheder og faldgruber, når man skal have ny elbil. Netop derfor spørger vi en forbrugerøkonom om, hvordan man bedst navigerer mellem køb og leasing i et uforudsigeligt marked.
Der er god plads mellem Kia EV3 og EV6, og i efteråret fyldes hullet ud med den kinesisk producerede EV5. Den elektriske afløser til Sportage byder på rækkevidde op til 555 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.