oktober 11, 2019

Toyota Mirai: Nyt design til fed, forureningsfri flyder

I 2014 præsenterede Toyota verdens første dedikerede brintbil, Mirai, som havde en imponerende rækkevidde på 500 kilometer – den lignede bare et rumskib. Nu er Toyota så klar med en ny Mirai, der har fået opdateret teknologi samt et nyt og forfriskende design.

Af: Simon Hallenslev / d. 11. oktober 2019

Mirai betyder fremtid på japansk, og uden at vide specielt meget om brændselscelleteknologi, så lyder det da lovende, at have en elektrisk bil med en brinttank, der kan fyldes op på tre minutter, og som giver en anslået rækkevidde på 650 kilometer.

I mine ører lyder det i hvert fald som en lysere fremtid end at holde en time eller to ved en ladestander, som du skal besøge hver 400 kilometer på en god dag med vind i ryggen i en elbil.

LÆS OGSÅ | Vi tester brint vs. el: Hvad er fremtidens bedste bil?

Det første bud på fremtiden fra Toyota lignede et regulært rumskib. For at sige det pænt, delte designet vandene. Teknologien var der dog intet i vejen med, og der blev solgt 10.000 Mirai på verdensplan – heriblandt 22 i Danmark, som må deles om vores i alt otte brinttankstationer.

Nu har Toyota løftet sløret for deres nye Mirai, og den ligner bestemt ikke et rumskib længere. Den bliver godt fem meter i længden, og ligner mest af alt bare en lang og luksuriøs luksusliner.

En brintbil, der ikke er til brintbilsentusiaster

Toyota håber, at folk kommer til at købe Mirai fordi det er en flot og lækker bil, de gerne vil have — ikke kun fordi det er en brintbil. Derfor er der lagt meget arbejde i kabinen og i designet, og ud fra de første billeder, ser det slet ikke tosset ud.

Udenfor ser den strømlinet og karakteristisk ud, og indvendigt fremstår den rimelig enkel og afdæmpet, med omdrejningspunkt omkring den 12,3 tommer store touch-infotainmentskærm.

Specifikationer på ny Toyota Mirai

Længde (mm) 4.975
Bredde (mm) 1.885
Højde (mm) 1.470
Akselafstand (mm) 2.920
Drivlinje Baghjulstræk
Antal personer 5
Rækkevidde Ca. 650 km.

Hvordan virker en brintbil?

Ja, se, nu kommer jeg på rigtig dybt vand. Men lad mig alligevel kort forsøge at forklare det så simpelt som muligt.

En brintbil har en brændselscelle, og en brændselscelle producerer strøm ved hjælp af en kemisk proces. I en brintbil består denne kemiske proces af – du gættede rigtigt – brint.

LÆS OGSÅ | Er brint fremtidens brændstof?

Brinten bliver omdannet til strøm i brændselscellen, som så driver en elmotor. En brintbil forurener væsentligt mindre end traditionelle biler, fordi man med en brændselscelle udnytter brændstoffet væsentligt bedre, end en benzinmotor eksempelvis udnytter benzin. Den eneste reelle udledning fra en brintbil under kørsel er vand, der er så rent, at det kan drikkes.

Faktisk har ‘Toyota Europe‘ lavet en video, der skal illustrere hvordan en brintbil fungerer. Måske det giver dig et bedre overblik end min banale forklaring…

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS