september 24, 2018

Super Supra: Første test af det genfødte Toyota-ikon

Toyota’s store sportsvogn er snart tilbage! I 2019 lander den nye Supra med seks cylindre, en enkelt turbo og masser af BMW-gener. Her kan du komme med bag rattet på den første tur i en camoufleret prototype.

Af: Constantin Bergander / d. 19. september 2018

Toyota har været alt andet sportslig alt for længe. Den sidste Supra rullede af produktionsbåndet i 2002, og siden da har den ikoniske model været udskudt på ubestemt tid med undskyldningen fra øverste sted; at der skal spares ressourcer. Toyota vil være større end nogen anden bilvirksomhed, og det bliver man ikke med smukke superbiler. Nej, der handler det om biler til den brede masse.

Men prioriteter ændrer sig. I 2009 blev Akio Toyoda chef for Toyota, og han elsker motorsport. Han kører selv langdistanceløb og ser gerne, ​​at hans mærke viser muskler. Siden 2012 har vi haft fornøjelsen af den rå GT86, og snart følger en stærk bjørn. Toyota Supra. Det var det, Toyoda besluttede, da han i 2012 forhandlede med daværende BMW-chef Norbert Reithofer om et samarbejde inden for diesel, hybrid og brint.

Men samarbejdet for de to “petrolheads” stoppede ikke her.

Toyota Supra: Teknisk søster til BMW Z4

Sportsbiler er sjældent rentable, men hvis to virksomheder deler arbejdet, er regningen pludselig noget mere spiselig. Derfor blev Toyota og BMW enige om også at udvikle efterfølgerne til Supra og Z4 i fællesskab, og det ser vi resultatet af nu. De to biler har mange identiske dele, men de er også klart afgrænset af hinanden: Tyskeren får et tag lavet af stof, mens den asiatiske udgave får et solidt låg på toppen. Resten karosseriet skiller desuden også bilerne ikke.

Men selvom bilerne på ydersiden adskiller sig fra hinanden, kan du sagtens mærke det tætte bånd mellem Supra og BMW. Meget tydeligt endda. De mange indvendige komponenter og lyden i bilen er blandt andet identisk. Men det er ikke dårligt, for den tysk-japanske duo fungerer. Toyota formår endda at bevare en stor del af Supra-sjælen på trods af grundlæggende ændringer i konceptet.

Den nye Supra tilbyder eksempelvis kun plads til chauffør og frontpassager. Så de to nødsæder, man kunne finde i forgængerne, er fortid. Det har dog en positiv effekt andre steder. Bilen er blivet kortere, og det mindsker vægten. Omkring 1,5 ton dødvægt vil der stå i databladet, når Toyota Supra officielt præsenteres i januar 2019. Den forrige model (generation 4) vejede næsten 150 kilo mere.

TIL SALG: Søg efter Toyota Supra til salg på Bilbasen

Men her og nu holder Toyota meget igen hvad angår specifikke data. Man vil faktisk helst sige ingenting, og denne præstationen af prototypen afholdes i al hemmelighed. Der er dog et par tal; mellem akslerne er der 2,47 meter, ligesom BMW Z4. Men Supra bygges seks centimeter længere (4,38 m).

Innovativt chassis: Sådan kører Toyota Supra A90

Samlet set er Supra en kompakt bil med en bred sporvidde. Det gør den vidunderligt stabil og velkørende. Vægten fordeles lige på begge aksler, og  tyngdepunktet er faktisk lavere end Toyota GT86. Det er imponerende, hvor præcist og sikkert den cirkler omkring keglerne. Du kan mærke, hvordan det justerbare spærredifferentiale fungerer under belastning, og hvor meget mere kraft, det giver til yderhjulet, så det nærmest skubber Supra gennem svingene.

I Toyota-hierarkiet er GT86 den sjove bil med de glatte dæk, mens Supra er den seriøse atlet. Den har ikke så let ved at komme ud af starthullerne som sin lillebror, men den har masser af kræfter. Du kan sagtens køre sidelæns i bilen, da ESP kan slukkes helt. Men du skal tvinge den til at gøre det.

SE OGSÅ: TV: BMW M5 har fesent firehjulstræk – sådan gør du den sjov at køre i

Toyota har fået afstemt Supra’en fint. Affjedringen og styretøjet giver en masse feedback, men ingeniørerne er ikke helt færdige. Der arbejdes stadig på nogle detaljer. Og det er godt, for styringen kunne bruge noget mere spil i mellempositionen. I hvert fald i komforttilstand. På nuværende tidspunkt er bilen for nervøs ved høj hastighed.

Selvfølgelig skal Toyota Supra mest af alt være en sportsvogn. Og til det krav passer rattets direkte reaktion fint. Men som coupé har den mere potentiale – særligt fordi de valgfrie adaptive støddæmpere også giver fantastisk komfort i chassiset.

Her er de sekscylindrede specifikationer i Toyota Supra

Toyota er tro mod historien og har under motorhjelmen lagt en sprød rækkesekser. En sådan motor har Toyota ikke haft siden aflivningen af ​​”2JZ-GTE” i Supra A80, så i stedet er det BMW’s eksisterende “B58”, der anvendes. Det er en 3,0-liters motor med én turbo.

Officielle data findes ikke endnu. Imidlertid viser præstationsmonitoren i bilen, at motoren leverer 250 kW (340 hk) og 500 Newtonmeter drejningsmoment. Det er lige så meget som i BMW Z4. Men Supra vejer cirka 100 kg mindre takket være dens bliktag, så den kan nok accelerere hurtigere. BMW afsætter 4,6 sekunder til sprinten fra 0 til 100 km/t. Toyota siger blot, at det kan gøres på “mindre end 5 sekunder”.

Kraften kommer tidligt og stærkt. Fra 1.500 omdrejninger er hele momentet til rådighed. Supra arbejder hurtigt, holder sin ydeevne, og underholdningen bliver kun større i takt med, at omdrejningstælleren stiger. Drivlinjen harmonerer virkelig godt med Toyota Supra. Den lyder sportslig (men ikke højt), løber silkeblødt og giver et godt boost.

Som standard er bilen udstyret med en 8-trins automatgearkasse fra ZF. Den skifter hurtigt og smidigt, men under pres synes den en anelse grov. En dobbeltkoblingstransmission ville have været et interessant alternativ her. Toyota tænker heller ikke på en manuel variant i første omgang.

Chefudvikler Tetsuya Tada forklarer:

– En manuel gearkasse kunne ikke fungere lige så godt i Supra som i GT86. Motoren leverer simpelthen for meget drejningsmoment. Men hvis efterspørgslen er der, må vi selvfølgelig genoverveje den beslutning.

Kult-bil på tuner-værkstedet

Den nye Supra følger sin forgænger på mange måder. Det er en seriøs sportsvogn, der vil overraske mange. Og en bil, som mange vil sætte sit eget præg på – specielt under motorhjelmen. Tuning er en naturlig del af modellens historie. I hvert fald siden filmen “The Fast and The Furious”.

LÆS OGSÅ: TV: Denne heftige Toyota får Golf GTI til at virke ligegyldig

I det første kapitel af den efterhånden uendelige serie bygger Dominic Torretto (Vin Diesel) og Brian O’Connor (Paul Walker) og deres venner en Quarter Mile-stjerne ud af en skrotbil. Det var med til at give bilen kult-status på verdensplan – en status den allerede dengang havde haft i årevis i USA.

Toyota er bevidste om bilens status, og uden at ville gå i detaljer fortæller en af Toyota-repræsentanterne, at der formodentlig vil kunne købes fabrikslavede tuning-sæt til den nye Supra.

Prisen på Toyota Supra

Antallet af fjerde generation Supra på vore breddegrader er begrænset, hvilket formodentlig har noget med prisen af gøre. I 1990’erne kostede en 330-hestes Supra Turbo mere end 400.000 kroner – uden afgift vel at mærke.

Den nye generation kunne dog blive mere attraktivt prissat. Indtil videre er priserne ikke fastsat endnu, men vi forventer en basispris på ca. 300.000 kroner uden afgift (600.00-650.000 incl. afgift). Men det – og meget mere – bliver vi meget klogere på senest til januar 2019, hvor bilen officielt præsenteres.

Hvis ventetiden bliver for lang, kan du i mellemtiden gå på opdagelse blandt de brugte Supra-eksemplarer, hvor der lige nu er to eksemplarer til salg på Bilbasen.

LÆS OGSÅ: Kunstværk på hjul: Her er den smukkeste Porsche nogensinde


Bilbasens redaktion var ikke inviteret til denne test af Toyota. For alligevel at kunne give dig første indtryk af bilen har vi derfor oversat et fyldigt uddrag af anmeldelsen fra vores tyske kollega. Du kan finde den oprindelige artikel her.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

3x japanske kultbiler

De japanske bilproducenter har altid haft en særlig evne til at skabe ikoniske modeller, som ikke bare præsterer, men også får en helt speciel plads i bilentusiastens hjerte. 

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.

Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS