Entusiaster, fans og journalister har efterspurgt den, lige siden Toyota genopfandt sportsvognen Supra – den manuelle gearkasse. Nu er det sikkert og vidst, at Supra-kørere snart kan skifte selv.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
En rigtig sportsvogn har manuel gearkasse. Så man kan mærke den direkte forbindelse til gearkassen. Problemet er bare, at færre og færre kunder efterspørger biler med manuel gearkasse – også de mest sportslige.
Den primære årsag? Automatgearkasserne er blevet meget bedre, meget billigere. Det er længe siden, selv den mest erfarne racerkører kunne skifte gear hurtigere i den manuelle gearkasse, end automatgearkassen kunne klare det.
Men drømmen om den manuelle gearkasse og den præcise forbindelse til bilen lever i bedste velgående. Hvad ville en Mazda MX-5 være uden den manuelle gearkasse?

Automatgearkassen i Toyota GR Supra, en udgave med 8 trin, er så god, at japanerne næsten kan slippe af sted med slet ikke at tilbyde en manuel gearkasse til den kompakte sportsvogn. Næsten.
Lige siden Toyota og racerspecialisterne Gazoo Racing genopfandt Supra i 2019, har den manuelle gearkasse manglet. Toyota har modsat sig, men efter flere års rygter er det nu officielt, at Supra i år kommer med en manuel gearkasse.
Det er, sammen med billedet med det røde Supra-emblem (som kun den manuelle bil får) og et billede med fodbrønden med de tre pedaler, alt hvad Toyota endnu har at fortælle.
Om den manuelle gearkasse både vil kunne fås med basismotoren, en 2-liters med fire cylindre, og 3-liters R6’eren, får vi se inden længe. Søstermodellen fra BMW, Z4, fås med manuel gearkasse – men kun i en version med 197 hk. Den ydelse fås Supra også med, men ikke i Europa.
