Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
En rigtig sportsvogn har manuel gearkasse. Så man kan mærke den direkte forbindelse til gearkassen. Problemet er bare, at færre og færre kunder efterspørger biler med manuel gearkasse – også de mest sportslige.
Den primære årsag? Automatgearkasserne er blevet meget bedre, meget billigere. Det er længe siden, selv den mest erfarne racerkører kunne skifte gear hurtigere i den manuelle gearkasse, end automatgearkassen kunne klare det.
Men drømmen om den manuelle gearkasse og den præcise forbindelse til bilen lever i bedste velgående. Hvad ville en Mazda MX-5 være uden den manuelle gearkasse?
Automatgearkassen i Toyota GR Supra, en udgave med 8 trin, er så god, at japanerne næsten kan slippe af sted med slet ikke at tilbyde en manuel gearkasse til den kompakte sportsvogn. Næsten.
Lige siden Toyota og racerspecialisterne Gazoo Racing genopfandt Supra i 2019, har den manuelle gearkasse manglet. Toyota har modsat sig, men efter flere års rygter er det nu officielt, at Supra i år kommer med en manuel gearkasse.
LÆS OGSÅ | Toyota GR Corolla: 3-cylindret med næsten 300 hk og firehjulstræk
Det er, sammen med billedet med det røde Supra-emblem (som kun den manuelle bil får) og et billede med fodbrønden med de tre pedaler, alt hvad Toyota endnu har at fortælle.
Om den manuelle gearkasse både vil kunne fås med basismotoren, en 2-liters med fire cylindre, og 3-liters R6’eren, får vi se inden længe. Søstermodellen fra BMW, Z4, fås med manuel gearkasse – men kun i en version med 197 hk. Den ydelse fås Supra også med, men ikke i Europa.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.